titel : Hälften av parkeringsplatserna försvinner i Göteborg
länk : Hälften av parkeringsplatserna försvinner i Göteborg
Hälften av parkeringsplatserna försvinner i Göteborg
Hälften av de centrala parkeringsplatserna försvinner i Göteborg de kommande åren. Detta då vansinnet som kallas bygget "Västlänken" kommer riva parkeringsplatserna. Det handlar om miljontals besök till stadens centrumhandel som kommer försvinna under en tidshorisont på 7-10 år, som ingen verksamhet kan överleva. Detta är ännu en spik i Göteborgs kista, inhamrad av Västlänken för att personer i Ale ska få två minuter kortare kollektivtrafik till Sahlgrenska sjukhuset.| Gårda parkeringshus mitt i bild. |
Västlänksbygget har redan börjat skapa kaos i Göteborgstrafiken, och då har inte bygget av nya Göta Älvbron börjat än. Samtidigt kan vi nu läsa att bygget av Västlänken kommer ta bort hela 7 000 parkeringsplatser, tillsammans med några andra byggprojekt, som Göta Älvbron. På uppsidan så ska boende i Ale kommun få två minuter snabbare resa till Sahlgrenska sjukhuset med kollektivtrafik, medan Kungspendeln får tio minuter längre resa till Centralstationen.
"En enkätundersökning som ingår i materialet visar att de platser som berörs till 67 procent utnyttjas av folk som åker till Göteborg för att shoppa eller gå på olika typer av evenemang. Bara 11 procent handlar om arbetspendling. Det är alltså handeln och nöjeslivet som riskerar att bli de stora förlorarna."En annan undersökning visar att 900 av de 5 000 platserna drar in 2 miljoner besökare årligen till Göteborgs butiker och nöjesliv.
Totalt kan det alltså handla om drygt 11 miljoner (2/900*5000=11.111) kunder som försvinner från centrala Göteborg. Och byggena kommer hålla på under 7 - 10 års tid. Det är en period som många verksamheter inte kommer klara av att härda ut.
Västlänken blir alltså en dolkstöt i ryggen på Göteborg på fler än ett sätt. Man ska också komma ihåg att kollektivtrafiken kommer vara lamslagen under Västlänkenbygget så det är knappast ett alternativ för speciellt många av de där 11 miljoner besökarna. Inte för att kollektivtrafiken skulle klara 11 miljoner fler resenärer om året.
Åtminstone kommer de uteblivna intäkterna från trängselskatten inte att påverka Göteborg, då de numera går som ren skatt till finansminister Magdalena Andersson (s) och ingalunda är öronmärkt för kollektivtrafik eller infrastruktur.
Centrumhandel kommer allt mer flytta till köpladorna utanför centrum och i grannkommunerna. Vart nöjeslivet ska flytta är mer osäkert - sannolikt får man istället se nedläggningar och en utarmning av utbudet.
Så vi gratulerar alla Göteborg ännu en gång. Med tanke på att Kungsbacka drabbas av försämrad kollektivtrafik pga Västlänken kanske kommunen borde satsa hårt på att ta Göteborgs kunder? Man börjar nå kritisk massa, som Sveriges folkrikaste gräddhyllekommun med sina 80 000 invånare.
Om Kungsbacka utvecklar en tydlig och skyndsam centrumstrategi finns mycket att vinna här. Kör hårt!
således artikel Hälften av parkeringsplatserna försvinner i Göteborg
det är alla artiklar Hälften av parkeringsplatserna försvinner i Göteborg Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Hälften av parkeringsplatserna försvinner i Göteborg adressen https://allmaninf.blogspot.com/2017/05/halften-av-parkeringsplatserna.html
0 Response to "Hälften av parkeringsplatserna försvinner i Göteborg"
Skicka en kommentar