Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler - Hej kompis Diet tips och allmän information, I artikeln du läste denna gång med titeln Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler, Vi har förberett väl för den här artikeln du läser och hämta informationen däri. förhoppningsvis fylla inlägg Artikel Diet tips, Artikel hälsosam mat, Artikel nyheter, Artikel recept, Artikel underhållning, vi skriver kan förstå. Tja, glad läsning.

titel : Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler
länk : Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Läs också


Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler



Hejhej!

Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉

Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du HÄR och HÄR

Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort....

Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och ICA:s. Jag väntar svar från Axfood (som har Garant och Eldorado)  Jag gör en redigering här när jag fått svar även från dem.
Fick skicka mina frågor flera gånger till vissa av dem, och vara bestämd att jag ville ha raka svar, då många svar var undanglidande.



Så här ser de olika svaren ut:

ICA
Tack för din återkoppling
Vår leverantör garanterar en säker förpackning. Produkten kommer inte i kontakt med aluminium då det finns ett inre skikt mellan produkten och aluminiumförpackningen. Samtliga material följer de regler om förpackningar som EU har satt upp.
Vår makrillfilé i tomatsås kommer I en konserv vars insida är behandlad i enlighet med European Regulation No.
1935/2004/EC och med FDA (USA, Food and Drug Administration, CFR 21 § 175.300). Fri från Bisfenol.
Förpackningen innehåller inte BPA eller andra hormonstörande bisfenoler. Förpackningen är godkänd för matkontakt.

Coop/Konsum
Stort tack för att du tagit dig tid att kontakta oss.
Burkarna till makrill är av aluminium och behöver inte ha en skyddande plastfilm, så burkarna är helt fria från bisfenol. Set finns ingen risk att aluminium förs över till produkten.
Välkommen att återkomma till oss om du har fler synpunkter eller frågor!
Med vänlig hälsning
Coop Kundservice
           
ABBA
 MSC MÄSTARMAKRILL (2P) 12X220G
 Tack för att du hörde av dig till oss angående Abba®
  Ärende nr: 2017 - SE10675
 Mästarmakrill.
 både burk och lock är i aluminium. På insidan av burk och lock
 finns en livsmedelsgodkänd lack.
 Vi håller på att kontinuerligt byta ut förpackningar med
 Bisfenol-A. Ambitionen är att detta arbete med samtliga
 förpackningar ska vara klart under 2017.


Ni får ju nu själva avgöra och tolka svaren. Själv kommer jag utifrån detta att hålla mig till ICA:s. (Vi får se vad Axfood svarar....) Det måste ju finnas en anledning till att man väljer en skyddande hinna? Eller vad tror ni?
När det gäller ABBA:s så verkar det inte finnas garantier på att de ännu är bisfenolfria.
Coop väljer att inte ha någon skyddande hinna. Vad händer när man öppnat burken? Det gäller nog att snabbt överföra eventuella rester till en alternativ förvaring för mig veterligen så överförs aluminium/metaller vid tillgång till syre.
Man bör inte förvara livsmedel över huvud taget i konserver när man väl öppnat dem. Detta gäller både de med lackade insidor som de utan.

Värme & Kärlek
Christina



således artikel Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

det är alla artiklar Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.

Du nu läser artikeln Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler adressen https://allmaninf.blogspot.com/2017/06/undersokning-av-makrill-i-tomatsas.html

Prenumerera på gratis e-postuppdateringar:

1 Response to "Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler"

  1. Sidan är nu uppdaterad med mer information gällande förpackningarna. Ni hittar sidan här: https://kvinnaicentrum.blogspot.com/2017/06/undersokning-av-makrill-i-tomatsas.html

    SvaraRadera