titel : Nej, skolbyggnader utbildar inte barn - lärare utbildar barn
länk : Nej, skolbyggnader utbildar inte barn - lärare utbildar barn
Nej, skolbyggnader utbildar inte barn - lärare utbildar barn
Facit från asylfesten 2015 börjar nu komma. Det kommer råda stor brist på skollokaler framöver och regeringen tänker anslå 1.5 miljarder åt kommunerna. Men det är inte skolbyggnader som utbildar barn och det hela visar att svenska skolan bara ses som förvaring av regeringen.Sverige drabbas alltså av skollokalbrist framöver. Antalet elever enbart i Stockholms kommun beräknas öka med 25 000 barn till år 2024. Med 25 barn per klassrum måste alltså 1 000 klassrum byggas enbart i Stockholms kommun.
Men det är inte där problemet ligger.
Det som undervisar och utbildar barn kallas inte skolbyggnader ("skolor"), utan lärare. År 2025 kommer det saknas 65 000 lärare konstaterades redan 2015, före asylfesten. Att utbilda lärare tar längre tid än att bygga en ny skollokal, och det är där problemet hittas. Detta samtidigt som vi aldrig förr haft så många utbildade lärare - men de vill inte jobba som lärare efter några år utan byter yrke av förklarliga skäl. Alla vill undervisa, ingen vill vara lärare.
Det spelar alltså ingen roll hur mycket skolor vi bygger - det saknas redan idag lärare. Det räcker inte att erbjuda en massa tomma platser på landets lärarutbildningar - läraryrket måste göras attraktivt och ett yrke som man vill jobba kvar i, länge.
Kort sagt behövs en kombination av status, höga löner, vettiga arbetsuppgifter, tjänstemannabefogenheter mm för att attrahera folk till läraryrket. Sedan kan man diskutera att ordna nya lokaler.
Lärare ska lära ut. Ett första steg bör alltså vara att anställa fritidspedagoger, kuratorer, skolpsykologer, vaktmästare, skolsköterskor, administratörer, säkerhetsvakter mm som kan ta hand om allt det som lärare tvingas göra idag på arbetsuppgiftsinflationens altare. Låt lärarna vara lärare, som undervisar. Ska störande elever eller andra problemelever tas om hand, överlämna det till en kombination av säkerhetsvakterna, fritidspedagogerna, kuratorerna och skolpsykologerna.
Att bara bygga nya skolbyggnader visar att stat och kommun bara ser på skolan som en förvaringsplats. Skolan måste fyllas med fungerande undervisning med kompetenta och drivna lärare. Annars kan det lika gärna kvitta. Bygg en ny skola, rekrytera lärarna från en befintlig skola, och man har inte åstakommit ett skit.
För övrigt räcker inte 1.5 miljarder kronor långt. Exempelvis kostade en enda ny högstadieskola i Skara 400 miljoner kronor, så de statliga anslagen räcker till fyra högstadier, eller lite drygt en skola F-9. Vi pratar om kanske ett 20-tal klassrum när enbart Stockholms behov är 1 000 klassrum.
Svenska samhället är inte utformat för en snabb expansion av behovet av välfärdstjänster. Var är alla nya vårdplatser, vårdcentraler? Och om dessa lokaler ens fanns, var är all ny sjukvårdspersonal?
Svensk samhällsservice, inklusive infrastruktur, kommer de kommande åren ta konsekvenserna av asylfesten 2015. Det har bara börjat.
således artikel Nej, skolbyggnader utbildar inte barn - lärare utbildar barn
det är alla artiklar Nej, skolbyggnader utbildar inte barn - lärare utbildar barn Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Nej, skolbyggnader utbildar inte barn - lärare utbildar barn adressen https://allmaninf.blogspot.com/2017/08/nej-skolbyggnader-utbildar-inte-barn_34.html
0 Response to "Nej, skolbyggnader utbildar inte barn - lärare utbildar barn"
Skicka en kommentar