titel : Fastighetsbyrån/Novus: För dyrt med nyproducerade lägenheter
länk : Fastighetsbyrån/Novus: För dyrt med nyproducerade lägenheter
Fastighetsbyrån/Novus: För dyrt med nyproducerade lägenheter
En opinionsundersökning från Novus, beställd av Fastighetsbyrån visar att svenskarna anser att nyproducerade lägenheter helt enkelt är för dyra.![]() |
| Nyproduktion på gång. |
Undersökningen visar att hälften av svenskarna är negativa till att köpa en nyproducerad bostad, en minskning med sju producentenheter på ett år.
Orsaken anger 63% till att lägenheterna helt enkelt är för dyra och det konstateras att affärsmodellen inte fungerar när priserna inte stiger - vem vill teckna sig för en lägenhet flera år i förväg när priserna faller innan man kan flytta in?
Var fjärde anser att de ekonomiska planerna och möjligheten att förutse vad boendet faktiskt kommer kosta hindrar dem från att vilja köpa nyproduktion. Med tanke på de fria fantasier som många ekonomiska planer består av så är det en fullt rimlig slutsats. Synd bara att 76% inte har denna insikt.
Fastighetsbyråns affärsområdesansvarige konstaterar att lägenheterna behöver bli billigare och ropar förstås på politiska åtgärder i tron att de som skapat problemen kan åtgärda dem:
"Det finns ett stort behov av att få fram fler billigare alternativ – både bostadsrätter, hyresrätter och villor. Det finns flera exempel där man lyckats men både riksdags- och kommunpolitiker kan göra mer för att underlätta möjligheterna att bygga billigare. Vi mäklare kan bli bättre på att upplysa spekulanterna om vad de betalar för när de anser en att ny bostad är för dyr. Även vägleda mer kring hur man bedömer ekonomiska planer och kalkyler för att öka tryggheten."Fastighetsbyråns pressmeddelande (ej en nyhetssajt alltså länkbar) hittar ni här. Andra sk gammelmedia kör med antydningar om exklusivitet som "undersökning som [vi] tagit del av". Men den finns alltså för alla att läsa.
Min slutsats är att nyproduktion av bostadsrätter nu är en dödfödd affärsidé, men liket är ännu inte informerad om att det har dött. Hushållen kommer helt enkelt inte vilja teckna och köpa en dyr gris i säcken så länge man inte tror att bostadspriserna återigen kommer stiga för all framtid. Byggande måste ställa om till budgetbostäder eller hyresrätter, vilket inte är ekonomiskt möjligt för de flesta projekt i Stockholm pga markpriserna. Utanför stor- och universitetstäderna kanske det är möjligt.
Glöm inte heller att konjunkturen viker framöver och med det kommer hushållens vilja att betala svindyrt för lägenheter med bluffar till ekonomiska planer att bli ännu sämre.
således artikel Fastighetsbyrån/Novus: För dyrt med nyproducerade lägenheter
det är alla artiklar Fastighetsbyrån/Novus: För dyrt med nyproducerade lägenheter Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Fastighetsbyrån/Novus: För dyrt med nyproducerade lägenheter adressen https://allmaninf.blogspot.com/2018/06/fastighetsbyrannovus-for-dyrt-med.html

0 Response to "Fastighetsbyrån/Novus: För dyrt med nyproducerade lägenheter"
Skicka en kommentar