Spara 7-11% genom att ladda elbilen nattetid

Spara 7-11% genom att ladda elbilen nattetid - Hej kompis Diet tips och allmän information, I artikeln du läste denna gång med titeln Spara 7-11% genom att ladda elbilen nattetid, Vi har förberett väl för den här artikeln du läser och hämta informationen däri. förhoppningsvis fylla inlägg Artikel Diet tips, Artikel hälsosam mat, Artikel nyheter, Artikel recept, Artikel underhållning, vi skriver kan förstå. Tja, glad läsning.

titel : Spara 7-11% genom att ladda elbilen nattetid
länk : Spara 7-11% genom att ladda elbilen nattetid

Läs också


Spara 7-11% genom att ladda elbilen nattetid

Om man har timmätning på sitt elabonnemang kan man spara mellan sju och elva procent i laddkostnad om man laddar nattetid visar ett av Sveriges mest nedladdade studentuppsatser. Uppsatsen visar även att 30% av den svenska bilparken redan idag kan ersättas med elfordon om man laddar nattetid när det finns ett kraftöverskott.
Tesla Wallcharger kan ladda från 11 kW (16A) eller 22 kW (32A) beroende på säkringarnas storlek. Större laddstyrkor än i studentuppsatsen. Man kan själv strypa ner laddningen i bilen om man inte vill konkurrera ut resten av husets elbehov, men Teslas laddare avbryter och ger plats om spänningen faller pga för hög förbrukning. Exempelvis kan du dra igång torktumlaren och Tesla slutar ladda, för att återuppta det hela igen senare när spänningen återställts. Jag har efter två månader fortfarande inte drabbats av att någon säkring gått pga elbilsladdningen.
Markus Knutfelt gjorde 2015 sitt examensarbete vid institutionen för systemteknik vid Linköpings universitets tekniska fakultet. Titeln var Charging Cost Optimization of Plug-in Hybrid Electric Vehicles och kom 2016 in på listan över mest nedladdade studentuppsatserna i Sverige (du behöver välja studentuppsatser, 2016 och 20 staplar för att bekräfta detta).

Själva uppsatsen hittas här.

Uppsatsen visar att man vid timmätning av elpriset kan spara 7-8% av laddkostnaden för en elhybrid om man ställer en timer på att börja laddningen klockan 01:00 på natten, och 10 - 11% om man via smarta system optimerar laddtiden utifrån timpriset respektive natt. Detta i kontrast mot att koppla in bilen vid en rätt normal hemkost från jobbet 18:00.

Då jag själv numera har timmätning kan jag konstatera att elpriset oftast dippar skarpt vid 01:00 för att sedan fortsätta falla under natten. Beroende på hur mycket man ska ladda är alltså inte 01:00 alltid optimalt, men om det tar några timmar att ladda blir en automatisk nattlig start klockan nollett ett bra val. Jag har själv kört detta via Teslas inbyggda timer. Jag brukar ladda med 14 A istället för 16 A, vilket ger ca 10 kW i effekt och till 06:00 på morgonen kan jag alltså ladda ca 50 kWh, vilket i princip alltid räcker för mitt normalmål om 80% laddning och 80 kWh. Vid planerade längre resor kan jag dock ladda upp till 90 - 100 kWh, men det är sällan det är mindre än 30% kvar i batteriet vid hemkomsten. Sämsta jag haft är 12%, eller ca sex mils räckvidd.

I natt bottnar elpriset mellan 04:00 och 05:00, men det är förstås rätt omständligt att ständigt springa och ändra timern i bilen.
Bright tänker ladda elbilen i
10 minuter klockan 04:00 i natt.

Det finns faktiskt minst två appalternativ som kan hantera detta åt dig.

Det ena ska vara elleverantören Tibber, vars app kommer starta din Teslas laddning (och stoppa den om den går igång icke optimalt pga automatik eller annan timer) via Teslas API, och se till att bilen är fulladdad vid önskat klockslag till bästa timpris. Detta kräver dock att du tecknar elavtal med Tibber, vilket kostar 39:- SEK per månad.

Det andra alternativet är Bright, som tidigare haft en liknande tjänst, men nu tydligen också går att använda utan att vara kund. På samma sätt

Idag har jag kört en halv mil och gjort av med 1 kWh el, och ligger på 80% laddning istället för 81% som bilen är inställd på. Nattens laddning ska ta tio minuter och Brights app tänker starta laddningen klockan 04:00, precis då nattens elpris är som lägst med "endast" 48 öre.

Det verkar inte krävas något abonnemang för att använda Bright, så jag testar det i natt. I värsta fall sitter jag väl där med 80% i morgon istället för 81%. Killgissar dock att man måste stänga av Bright manuellt när man laddar i gratisladdare på stan eller i Teslas eget Superchargernät. Så appen kan nog förtjäna lite utveckling, förslagsvis att den bara ska köra sin styrning om bilens GPS-position är vid hemmaladdningen.

Nu är det inga stora pengar inblandade. Kör jag beräknade 2000 mil om året med ett snitt på ca 1.85 Wh/km sparar Bright mig 529:- SEK om året om Knutfelts uppsats är tillämpbar även på större laddstyrkor. Om man istället bara kör klockan 01:00 blir besparingen 337:- SEK om året, förutsatt ett elpris på 1:30 SEK inklusive rörliga nätavgifter, skatter och moms. Detta förutsätter också att jag enbart laddar hemma. Vid långfärder sker laddningen hos Teslas Superchargernät, och är gratis för mig (vill du köpa eller leasa en Model S eller Model X och du också få gratis superchargerladdning använd denna länk vid köpet). I praktiken blir besparingen alltså mindre än så och det är exempelvis knappast värt att betala för Tibbers tjänst för mellanskillnaden. 01:00 som laddtid lär duga.

Uppsatsen kommer också fram till att 30% av fordonsparken i Sverige kan bytas ut till elbilar redan idag, givet att man laddar under lågkonsumtionstiderna, vilket alltså inte belastar krafttillgången eller kraftdistributionen mer än dagtid utan elbilar. 

Uppsatsen skrevs dock 2015, så man kan förmoda att detta förutsätter att kärnkraften inte läggs ner och att vi inte drabbas av energibrist, t ex genom uttorkade vattenreservoarer, till skillnad mot kraftbrist.
Två av Ringhals fyra reaktorer ska läggas ner.
Dessvärre ska två av Ringhals reaktorer läggas ner, vilket nog hade räckt för att ersätta hela Sveriges fordonsflotta med elbilar. Några ersättningsreaktorer är inte planerade.

Man ska ha i åtanke att 11 - 22 kW laddning av Tesla inte är standard. Mer normala elbilar som Hyundai Ioniq kan ladda med 6-7 kW och laddar alltså fullt i en sådan hemmaladdare på fyra timmar. Uppsatsen utgick från pluginhybrider, som ofta bara laddar med högst 4 kW (eller 3.68 kW, dvs enfas 16 A), och som också laddar fullt ganska snabbt, då de sällan har mer än 10 kWh batterier.

I takt med större batterier blir vanliga kommer förstås laddstyrkorna på hemmaladdare bli större och laddtiderna längre. Men ofta behöver man ladda rätt lite, likt 1 kWh för mitt behov idag. Fast jag bilpendlar förstås inte. Men 3+3 mils bilpendling i den rekordsnåla Hyundai Ioniq kommer dra ca 7-8 kWh per dag och är knappast ett problem.

För övrigt är det nu över två månader sedan jag sist tankade bränsle på en bensinstation. Det är rätt mycket tid sparat, och mina långfärder går numera snabbare, eftersom laddning av elbilen sker vid ordinarie lunchstopp, toalettbesök eller kaffeinköp. Men jag slipper spendera 10-15 minuter på att tanka, och slipper definitivt turerna hemma till grannbyn för att tanka sedan den lokala macken lagts ner - turer som tar 25-30 minuter. Det enda man gör är att koppla in och ur laddsladden vid hemkomst eller avfärd, vilket tar ca 10 sekunder.


således artikel Spara 7-11% genom att ladda elbilen nattetid

det är alla artiklar Spara 7-11% genom att ladda elbilen nattetid Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.

Du nu läser artikeln Spara 7-11% genom att ladda elbilen nattetid adressen https://allmaninf.blogspot.com/2018/07/spara-7-11-genom-att-ladda-elbilen.html

Prenumerera på gratis e-postuppdateringar:

0 Response to "Spara 7-11% genom att ladda elbilen nattetid"

Skicka en kommentar