titel : Teslas autopilot visar den långa vägen till självkörande bilar
länk : Teslas autopilot visar den långa vägen till självkörande bilar
Teslas autopilot visar den långa vägen till självkörande bilar
Teslas autopilot är en ofta missuppfattad men utmärkt skapelse, som också visar den långa vägen till verkligt självkörande bilar. Tekniknaivister och alarmister som yrar om att robotiseringen ska stjäla jobben inom transporter kommer nog tröttna på att tjata om detta innan autonoma fordon blir en verklighet någon gång närmare år 2060 än 2000.Tesla Model S i bilkö. Passagerartaget foto, förstås. Inte ens med autostyrning får man använda handhållen kommunkationsutrustning när man kör bil i Sverige. |
Självkörande fordon delas upp i fem kategorier och tillhörande siffernivåer, där ett är det mest grundläggande och fem är fullt förarlösa autonoma fordon.
1. Inga fötter. Detta handlar alltså om adaptiva fartkontroll och även förmåga att bromsa för (vissa) hinder.
2. Inga händer. Här handlar det om att du inte längre behöver hålla händerna på ratten. En slags adaptiv styrningskontroll. Men du måste fortfarande hålla ögonen på vägen, precis som med nivå 1.
3. Inga ögon. I steg tre behöver inte föraren titta på vägen, utan kan läsa en bok, rita eller något annat (lagligt - man får ej i Sverige använda kommunikationsutrustning hur som helst, dvs mobiltelefon). Samtidigt kommer föraren på kort varsel behöva underrättas och ta över.
4. Ingen uppmärksamhet. Fjärde steget innebär att föraren helt kan släppa uppmärksamheten från körningen och i princip sova. Men kan behöva väckas för att reda ut komplicerade situationer, dock inte med så kort varsel som i nivå tre självkörande fordon
5. Ingen förare. Först på nivå 5 har man fullt autonoma fordon. Man saknar förare och fordonet ska inte ens i komplicerade situationer eller nödsituationer behöva påkalla någon annans uppmärksamhet.
Tesla erbjuder idag likt många andra leverantörer, t ex Volvo, nivå 1 (adaptiv fartkontroll) och mer unikt nivå 2, automatisk styrning. Missförstånd och farliga situationer uppstår när förare tror att det handlar om nivå 3.
När jag beslutade mig för att leasa en Tesla Model S som tjänstebil var jag ursprungligen inne på en grundläggande Model S 75D utan extra tillval, och särskilt inte autopilotprogramvaran. Jag blev dock erbjuden en rätt ny demokörd Model S 100D, med autopilot till ett sammantaget jämförbart pris, och så fick det bli.
Jag ångrar mig inte en sekund att jag fick autopilot och 30 år med körkort handlar nu om tiden före och efter autopiloten. Den är en avlastning som ökar åtminstone min säkerhet och leder till att även femtimmars resor är avkopplande och att man kan kliva ur bilen pigg och fräsch.
Så vad för funktioner erbjuder då Tesla.
Teslas adaptiva fartkontroll
Teslas adaptiva fartkontroll kan hålla en önskad hastighet, men också anpassa sig till framförvarande bil, samt anpassa farten till vägens kurvighet. Man ställer in önskad hastighet, släpper pedalerna och kan koncentera sig på att styra. Till skillnad från Volvos annars överlägsna adaptiva fartkontroll så saknar Tesla in bilen i kurvor för lämplig hastighet. Till skillnad mot Volvo kan den också hantera noll kilometer i timmen, även om lägsta inställbara önskade hastigheten är 30 km/h. Att köra i en bilkö är bekvämt, bara att styra, så följer bilen med kön. Oerhört avslappnande och avstressande att köa, även i start-stoppköer vid rusningstid, vägarbeten eller trafikolyckor.
Volvos adaptiva fartkontroll är dock bättre. Den anpassar sig till skillnad mot Teslas till aktuell hastighetsbegränsning, och varnar dessutom för fartkameror. Teslas adaptiva fartkontroll gör ingetdera, även om man med ett enkelt drag med autopilotspaken kan ändra om till ny hastighetsgräns plus önskad offset.
När jag i våras gjorde en stor framträdandeturné Sätila-Stockholm-Ronneby-Malmö-Karlshamn, så hyrde jag en Volvo V60 av rätt ny årgång från Herz, då jag inte längre litade på att min 13 år gamla 32000+ mil rishög kunde litas på för tidskritiska affärsmässiga långfärder. Volvos adaptiva farthållare är bättre än Teslas, punkt slut.
Tillsammans med funktionerna för nödbromsning, som dock ibland kan spela föraren ett spratt pga skuggor på vägen vid stark sol, så uppnår Tesla dock självkörande bil nivå 1 - inga fötter.
Teslas autostyrning
Det Tesla sticker ut med som vad jag vet enda bilmärket är autostyrningen. Den är främst avsedd för motorvägar eller andra så kallade begränsade vägar, då den i princip inte kan hantera gångtrafikanter eller stillastående objekt. När bilen bedömer att den kan slå på autostyrningen finns en ikon för detta och ett dubbeldrag på autopilotspaken startar det hela, vilket även inkluderar den adaptiva fartkontrollen.
Den adaptiva fartkontrollen blir nu intelligentare och anpassar farten efter inte bara framförvarande bil och kurvor, utan även efter hastighetsgränsen. Till skillnad mot Volvo så går den inte på svenska trafikskyltar (möjligen amerikanska dito) utan på GPS, så man saktar oftast in eller höjer farten efter en trafikskylt, medan Volvo ser till att man har rätt fart vid skylten och saktar in i förväg. Pga GPS och på grund av ej uppdaterade kartor, så ändrar inte Tesla alltid hastigheten korrekt. Man lär sig rätt snabbt vilka platser man brukar köra på där man själv måste ändra farten, men när man kör på okänd mark kan man inte lita på att Tesla håller rätt fart.
Till saken hör också att Teslas autostyrning baserar sig på en självlärande neuralt nätverks-AI, som förstås tränas av alla Teslaförare. Men Sverige är ett litet land, så för svenska förhållanden är bilen absolut sämre. Den är säkert jättebra i de Teslatätaste amerikanska delstaterna, men träningsnivåerna för olika länder kommer leda till olika bra AI för respektive land. Sverige kommer alltså aldrig vara bäst plats för självkörande fordon - ett Tyskland med 9x så stor befolkning kommer ha 9x så bra tränad AI för sin trafikmiljö.
Autostyrningen är inte en navigering. Den läser inte heller vägskyltar. Den styr alltså bara vidare på den väg bilen är på. Extra spännande är således T-korsningar och stoppskyltar. Så ögonen på vägen ...
Svensk trafikmiljö har en del spännande inslag, speciellt i tätortsnära vägar, även annars lämpliga trafikleder för autopilot. Fartgupp. Refuger. Upphöjda cykelbanor direkt intill vägbanan. Rondeller. För att inte tala om vägarbeten.
Du har inte åkt självkörande bil förrän du suttit i en bil som gasat på i 60 km/h rakt mot ett fartgupp eller rakt fram i en rondell i 70 km/h. Alltså rakt fram. Angående fartgupp har Tesla Model S i egenskap av en slags sportbil en främre spoiler. Jag bara säger det. Och programvaran förutsätter en väggren. Många orter i USA har inte trottoarer över huvud taget, speciellt inte längs de trafikleder som autopiloten faktiskt primärt är till för.
Autostyrningen kompletteras med en funktion för automatiskt filbyte. Det är inte särskilt automatiskt. Du som förare blinkar och bilen byter fil. Egentligen kan man lika gärna byta fil själv, men svänger du på ratten stänger autopiloten av sig, så då använder man filbytesfunktionen istället.
Att ligga med autostyrningen på motorväg är dock oerhört avkopplande. Önskad fart och sedan bara slappna av och koncentrera dig på omgivningar och trafiken istället för körandet. Har ibland upptäckt att jag legat 20 minuter i 90 km/h bakom en lastbil utan att bry mig att köra om trots motorväg, för det är så avslappnande att inte behöva styra, gasa eller bromsa. Allra bäst är det på oftast en lördag utan lastbilstrafik och trafiken flyter på i 110 km/h. Bara ställa in och slappna av.
Fast ständigt ögon på vägen. Tesla säkerställer detta genom att kräva en hand på ratten åtminstone då och då, så föraren inte tror att det handlar om nivå 3 - inga ögon. Alla autopilotolyckor verkar handla om just detta - att föraren bryter mot detta och tittar på något annat än vägen. Samtidigt har Tesla färre olyckor per mil med autostyrning än utan, så autopilot sänker olycksrisken.
Autostyrning (se blå rattsymbol) i lunchtrafik på E6 i Göteborg. Notera att bilen framför byter fil, men autopiloten ändå hanterar det hela. Passagerartaget foto. |
Jag nämnde adaptiv farthållare för bilköer och att det är skönt. Men det är ingenting mot autostyrningen. Tesla kräver som sagt händerna på ratten, men vid låga hastigheter på begränsade vägar (som motorvägar) så kan man sitta länge utan händerna på ratten. Trafikstockningar är oerhört avlappnande när man slipper bry sig om att styra, gasa eller bromsa. Tesla klarar även att bilar knör sig in framför dig, men jag kör iofs med längsta avståndet till framförvarande bil. Så mycket litar jag inte på systemet att jag vill ligga två meter bakom någon.
Man lär sig successivt att lita på systemet och var dess begränsnignar är. Samtidigt får man resignera och acceptera att andra trafikanter nog tycker att man är en kass bilförare, för i smidighet och omtanke om övriga trafikanter har Tesla en del att nå. Systemet hindrar krockar, men är inte artigt - det kommer exempelvis inte anpassa sig för att släppa fram bilar vid påfarter och kan sakta in en bra bit i förväg i stressade trafiksituationer där en människa kunde vara smidigare.
Men det är lååååångt till autonoma bilar. När man kör med autostyrning, vilket jag i princip gör på allt från landsvägar (med mittlinje) till motorväg - kanske 70-80% av min körsträcka, blir man oerhört medveten om de oerhörda begränsningar och hinder som finns innan vi kan nå full autonomitet. Det räcker med ett vägarbete, eller en lastbil i väggrenen, så kan du glömma full autonomitet.
Och ta platser som Hornstull eller Skanstull.
Glöm. Det.
Inte ens när Tesla till hösten släpper nivå tre, vilket inkluderar navigation, så kommer den klara av en normal svensk stad utanför vissa trafikregler.
Automatiserade leveranser, förarlös taxi etc förutsätter att 100% av alla trafiksituationer kan klaras. En speditionsfirma vars förarlösa bil får stopp i Hornstull är en bomkörning och massiva extrakostnader, plus en trafikinfarkt. Släng in hundratals autonoma fordon, så kommer en stad som Stockholm inom en timme förvandlas till stillastående trafik överallt.
Tesla introducerade sina funktioner för autopilot 2014. Egentligen har inget hänt på fyra år, annat än att programvaran blivit bättre.
Verkligt autonoma fordon får vi kanske bortom 2030 och då kommer det sedan med aktuella 17 års förnyelse av fordonsparken dröja till efter 2040 innan det ens blir vanligt. Det kommer ta många år innan några jobb blir utkonkurrerade av autonoma fordon.
Övriga funktioner för förarstöd
Teslas automatparkering
En funktion som faktiskt fungerar i princip felfritt är automatparkeringen. När du kör långsamt och Tesla hittar parkeringsplatser, antingen längs med vägen för fickparkering, eller en parkeringsficka, så dyker det upp en P-symbol. Lägg in backen, bekräfta automatparkering och bilen parkerar åt dig. Dock är det fortfarande bara nivå 2 - inga händer. Du måste hålla koll på speciellt fotgängare. Stora problemet är just detta. På parkeringsplaser och i parkeringshus råkar det ofta vara mycket folk som rör sig. Jag tänker iaf inte prova om systemet kan upptäcka fotgängare i tid, utan avbryter och låter automatparkeringen återuppta igen när fotgängaren är borta.
Sedan är automatparkeringen en perfektionist, men du kan avbryta innan den kör ut en okej parkering för att justera till perfekt.
Man lär sig också att backa in din Tesla Model S på parkeringsplatser, även utan automatparkering. Den där framspoilern är låg och Tesla kommer inte varna för trottoarkanter eller andra låga hinder.
Teslas åkallan (eng summon)
Model S (och X) är en stor bil. Det kan vara trångt i garage och på parkeringsplatser. Står du nära bilen (med din fob som nyckeln kallas) kan du med mobiltelefonen åkalla din Tesla att köra ut från parkeringsfickan eller garageplatsen, utan att du ska behöva klämma dig in bredvid en Volvo som inte kan ställa sig mitt i sin ficka.
Det fungerar utmärkt.
Om det inte vore för alla andra trafikanter. Så fort du ska åkalla din bil i parkeringshuset, så kommer en annan bil och du får avbryta. Eller en fotgängare. Så det är i praktiken rätt sällan man får tillfälle att använda detta.
Frågan är nu bara vad man ska ha autostyrningen till. Man får ju inte pilla med mobiltelefonen, även om Tesla dock har en inbyggd webläsare i Model S och X, och den håller man ju inte i handen, så läsa svd.se blir alltså lagligt den vägen. Man får väl börja läsa böcker när nivå 3 - inga ögon lanseras till hösten - böcker är ju inte kommunikationsutrustning. Kommer jag betala för nivå 3? Ja, naturligtvis. Det är mycket pengar (30000+ SEK) men billigare än nivå 1+2. Men jag lär inte bli besviken när jag väl accepterat systemets begränsningar. Kanske kommer jag kunna köra nivå 3 i 50% av sträckan, nivå 2 i 30% och nivå 1 i 10% och helt manuellt de sista tio procenten av mina körsträckor. Med 30 år bakom ratten är det skönt att äntligen få slappna av lite vid rätt omständigheter. Och faktiskt kunna titta på vad som finns intill vägen, inklusive upptäcka vilt i god tid (sant, har inträffat).
Och att komma fram utvilad istället för slutkörd.
således artikel Teslas autopilot visar den långa vägen till självkörande bilar
det är alla artiklar Teslas autopilot visar den långa vägen till självkörande bilar Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Teslas autopilot visar den långa vägen till självkörande bilar adressen https://allmaninf.blogspot.com/2018/07/teslas-autopilot-visar-den-langa-vagen.html
0 Response to "Teslas autopilot visar den långa vägen till självkörande bilar"
Skicka en kommentar