titel : Ännu en gratis längre elbilsresa - 30 mil räckvidd räcker
länk : Ännu en gratis längre elbilsresa - 30 mil räckvidd räcker
Ännu en gratis längre elbilsresa - 30 mil räckvidd räcker
Nu är ju inte gratis direkt ett ord att använda i samma sammanhang som Tesla, men för gårdagens föreläsning på Sunet-dagarna i Karlstad så behövde jag återigen inte betala för elbilsladdning. Denna gång trots att jag inte bara använde Teslas Superchargers. Min bedömning att även i södra halvan av Sverige klarar man sig med en elbil på 30 mil kvarstår.Gratis 22 kW-laddning i centralaste Uddevalla. Nåja, 16 kW där interna laddaren på Tesla maxar för växelströmsladdning. |
Pga andra åtaganden blev det sen avfärd vid 2130-tiden på tisdagen för att övernatta i Uddevalla, som nåddes vid 23-tiden. Att inte åka direkt och hela vägen på morgonen var för att kunna eliminera behovet att passera det i Västlänkens spår eskalerande trafikkaos som kallas Göteborg. Bättre vakna i lugn och ro i Uddevalla och fortsätta till Karlstad på förmiddagen.
Teslan klarar egentligen hela sträckan till Karlstad på mindre än en laddning, men det skadar aldrig att vara laddad. Dessutom började inte resan fulladdad, pga andra åtaganden under tisdagen.
Ett kort förarbyte genomfördes vid Supercharger-stationen i Kungälv, och under de minuterna fylldes några mil på med 100+ kW likström. Detta behövdes egentligen inte, men ska man byta förare är det lika bra att göra det på en Supercharger. Här betalades det således inte något för laddningen.
Väl framme i Uddevalla har Uddevalla Energi och därmed kommunens skattebetalare via lägre utdelning på elbolagets vinst just invigt en laddstation alldeles vid busstationen och Bohusläns Museum. Sex type 2-laddplatser med maximalt 22 kW vardera. Två av dem hade rent av egen kabel, så man slapp pilla med det. Som växelströmsstationer blir det bilens interna laddare som sätter gränsen på laddstyrkan, men med 16 kW laddas det åtta mil per timme.
Vilket är helt okej när man ska spendera natten i Uddevalla.
Ett stort tack till Uddevalla Energi, kommun och skattebetalare alltså. Det var till och med gratis att stå där hela natten, men begränsat till tre timmar dagtid.
Således var bilen fulladdad på morgonen, även om det skulle räckt med ca 50% för att nå Karlstad Universitet. Vi stoppade dock och tog en snabb lunch på Max i Karlstad, där Tesla har Supercharger, och fick fyllt upp en del.
På själva universitetet finns det fyra laddplatser för anställda eller studenter (som har råd med elbil ...). P-tillstånd krävdes dock, men jag frågade dagen innan och fick just ett sådant.
P-tillstånd för elbil hos Karlstad Universitet. |
Här var typ 2-laddaren på 7.6 kW, vilket på de dryga två timmar föreläsning med förberedelser och eftersnack innebar att bilen nådde full laddning. Återigen utan att betala.
Sedan körde vi raka vägen hem utan laddning på vägen. Det obligatoriska inköpet av kaffe genomfördes på en plats utan laddning.
Man kan bara konstatera att det fortfarande bjussas frikostigt på gratis laddningar och parkering om man har elbil. Förra vändan till Värmland i maj innefattade bland annat full gratis laddning och parkering i regi Kristinehamns kommun. Och före det var det gratis laddning i Åmål.
Detta kan förstås inte hålla hur länge som helst, utan förr eller senare måste även kommunerna börja ta betalt.
Vem vet - i framtiden kanske olika destinationer erbjuder gratis tankning med några liter bensin för det fåtalet gamla fossilbilar, medan elbilarna får betala för sig?
I övrigt hade Sätila - Uddevalla, och Uddevalla - Karlstad fungerat utmärkt även med bara 30 mils räckvidd på elbilen. Definitivt med en Tesla och Superchargers, men även med en annan elbil och långsammare likströmsladdare. Min bedömning att 30 mils räckvidd absolut skulle duga kvarstår (t ex Tesla Model 3 med kortare räckvidd). Karlstad-Sätila med 296 km utan att ladda är väl den längsta sträcka jag kört elbil utan ett stopp för laddning. Nu blev det ett naturligt kaffestopp ändå, där man lika gärna också kunde laddat om man valt ett annat ställe att stoppa på.
Nu har jag dock över 50 - 60 mils verklig räckvidd om jag laddar fullt (vilket jag sällan gör för att inte överutmana batteriet, och som sagt behövs det inte heller), vilket ger ytterligare frihetsgrader. Men dessa räckvidder behövs inte egentligen. Tesla Model 3 short range, Tesla Model S/X 75 eller nya Nissan Leaf bör duga utmärkt även om man likt jag studsar runt på tjänsteresor. Hyundai Kona definitivt. Hyundai Ioniq har lite för kort räckvidd dock. Icke-Tesla har dock inte tillgång till Teslas snabbladdningsnätverk, men har mindre batterier som inte tar så lång tid att ladda med andra laddare.
Då har jag avverkat bland annat Stockholm, Blekinge, Malmö, Oslo och Karlstad. Notera att jag talar om verklig räckvidd och inte några teststandarder. Verklig räckvidd på svenska landsvägar och motorvägar är betydligt bättre än teststandarderna, som inkluderar en massa stopp och starter man slipper vid långresor i Sverige.
Framöver blir det för övrigt även tjänteresor för föreläsningar Broby i Skåne, Kalmar, Säffle och ikväll lokalt i Göteborg. Se kalendern som vanligt.
således artikel Ännu en gratis längre elbilsresa - 30 mil räckvidd räcker
det är alla artiklar Ännu en gratis längre elbilsresa - 30 mil räckvidd räcker Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Ännu en gratis längre elbilsresa - 30 mil räckvidd räcker adressen https://allmaninf.blogspot.com/2018/10/annu-en-gratis-langre-elbilsresa-30-mil.html
0 Response to "Ännu en gratis längre elbilsresa - 30 mil räckvidd räcker"
Skicka en kommentar