Kilometerskatt för elbilar är feltänk - staten får in degen ändå

Kilometerskatt för elbilar är feltänk - staten får in degen ändå - Hej kompis Diet tips och allmän information, I artikeln du läste denna gång med titeln Kilometerskatt för elbilar är feltänk - staten får in degen ändå, Vi har förberett väl för den här artikeln du läser och hämta informationen däri. förhoppningsvis fylla inlägg Artikel Diet tips, Artikel hälsosam mat, Artikel nyheter, Artikel recept, Artikel underhållning, vi skriver kan förstå. Tja, glad läsning.

titel : Kilometerskatt för elbilar är feltänk - staten får in degen ändå
länk : Kilometerskatt för elbilar är feltänk - staten får in degen ändå

Läs också


Kilometerskatt för elbilar är feltänk - staten får in degen ändå

"Degen måste in." - alla politiker någonsin
Att elbilar betalar mindre skatt per mil utmålas som ett problem, då staten inte får in den deg som kassakon fossilbilar innebär. Men det är förstås ett grovt feltänk från staten - om allmänheten inte betalar fossilskatt kommer de använda pengarna till annat som höjer deras välstånd och i slutändan ger minst lika mycket, sannolikt mer skatteintäkter än fossilskatterna.
Elbilen Jaguar I-Pace. Visar sig dra nästan 50% mer energi per km än den betydligt större Tesla Model X, ha mindre batteri och ladda långsammare även på Ionitiys 350 kW-laddare.

Som rapporterat tidigare på bloggen utreds en kilometerskatt på elbilar, eftersom dessa inte betalar de skyhöga fossilskatterna på sitt bränsle, utan bara energiskatt och moms. Degen måste in till staten, vilket är överordnat det så kallade miljöintresset. Det senare är mest en fråga om att kunna beskatta olika verksamheter, så privat konsumtion istället blir offentlig konsumtion, som släpper ut CO2 och belastar miljön. Utan någon miljömässig vinst alltså.

Välfärd och offentlig service släpper i Sverige ut två ton CO2 per capita, och måste alltså avvecklas om vi ska nå miljömålen för CO2-utsläppen. Det innebär i praktiken att staten behöver få in mindre pengar i skatt, inte bibehålla inkomsterna. Denna insikt kan vi dock glömma hos våra politiker. De tror nämligen att offentligt utsläppt CO2 inte påverkar klimatet.

Vi bortser nu från detta, och tittar bara på degen.

Skatt innebär makt åt staten, dvs att staten kan bestämma hur konsumtionen ska gå och gynna de väljargrupper som sittande regering vill. Det betyder att skatt går från allas välstånd till vissas välstånd. Konsumtionsnivån och med det miljöslitaget förblir dock den samma. Dock är det väldokumenterat att staten är inkompetent och inte använder pengarna effektivt. Ibland blir det på grund av ren volym och tillhörande slump ändå så att vissa satsningar faktiskt faller väl ut, men även en pilkastande apa hade nått samma resultat. Och likt staten oftast missat tavlan helt.

Om staten inte inför kilometerskatt för att ersätta förlorade skatteintäkter från fossilbilarna, så kan folk själva styra över konsumtionen, och alltså i rent egenintresse använda pengarna effektivt för maximalt eget välstånd och välmående. Denna konsumtion och dessa investeringar ger i själva verket minst lika mycket skatteintäkter till staten i slutändan.

Tusen kronor i uteblivna fossilskatter kommer istället köpa något annat för tusen kronor. Rakt av kommer cirka 500 av dessa gå i löneskatter i alla led. De övriga 500 kronorna kommer hamna i anställdas fickor, som i sin tur kommer använda dessa till konsumtion, vilket ger 250 kronor i löneskatter i alla led. Och så vidare.

Staten får i slutändan in minst lika mycket i skatt, och dessutom ökar välstånd och välmående på önskat vis för medborgarna. Därtill gör detta att riktiga jobb skapas. Att dra in skattedeg på fossilskatterna och betala till hittepåjobb och a-kassan är inte något som skapar riktiga jobb.

Slutsatsen är att det är hål i huvudet att införa kilometerskatt på elbilar. Dessutom motverkar det miljömålen, och bevisar i så fall att hela miljöfrågan bara handlar om alibin för att kunna minska folks frihet och beskatta dem, för att öka politikernas makt, och inte något genuint engagemang för miljön.

Nu kommer inte kilometerskatterna införas förrän tillräckligt många har elbilar, vilket kommer ligga 5-10 år framåt. Annars stoppar man utvecklingen och den framtida källan till ännu en punktskatt. Som langaren säger: Den första är gratis säger staten Det är skattefritt till en början. Först när folk inte längre kan backa kommer skatten.

Men begåvade politiker inser att en kilometerskatt på elbilar är fel väg att gå. Låt allmänheten skapa riktiga jobb istället för statligt hitte-på.




således artikel Kilometerskatt för elbilar är feltänk - staten får in degen ändå

det är alla artiklar Kilometerskatt för elbilar är feltänk - staten får in degen ändå Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.

Du nu läser artikeln Kilometerskatt för elbilar är feltänk - staten får in degen ändå adressen https://allmaninf.blogspot.com/2018/10/kilometerskatt-for-elbilar-ar-feltank.html

Prenumerera på gratis e-postuppdateringar:

0 Response to "Kilometerskatt för elbilar är feltänk - staten får in degen ändå"

Skicka en kommentar