titel : Billig elbilsladdning i Säffle - 35 mil för elbil räcker fortfarande
länk : Billig elbilsladdning i Säffle - 35 mil för elbil räcker fortfarande
Billig elbilsladdning i Säffle - 35 mil för elbil räcker fortfarande
Gårdagens föreläsningsresa till och från Säffle gick förstås utmärkt med elbil och även en ort med mindre än 10 000 invånare erbjuder tolv publika laddplatser. Även om de är belagda med avgift, så visade sig en av dem vara mycket prisvärd med en kostnad på under 1:- SEK per kWh.![]() |
Laddning i Säffle. 24 A trefas växelström för 15:- SEK per timme. |
![]() |
240 km blev sträckan och snittet blev 175 Wh/km trots nedåt fyra grader utomhus. Fulladdad skulle detta ge 571 km i räckvidd på en laddning på min Model S 100D. |
Säffle erbjuder åtminstone tolv publika laddplatser enligt uppladdning.nu, varav en CCS/CHAdMO-snabbladdare vid OKQ8. Åtta av dem hanteras av tjänsten Laddkoll.se och tillhörande app för betalning och laddstart för de 3.7 kW, 11 kW och 22 kW type 2-laddstolpar som antagligen kommunen ordnat.
Den kraftigaste av dem visade sig ligga intill kommunhuset inom ett stenkast från biblioteket där jag skulle föreläsa.
Laddningen är dock inte gratis. De två platserna, varav en var ICE:ad (internal combustion engine, förbränningsmotor) av en fossilvolvo, kostar 15:- SEK per timme att nyttja. Växelströmsladdstolparna kunde här alltså ge maximalt 22 kW, vilket få bilar stöder. Min Tesla stöder dock 16.5 kW, vilket innebar att jag på den tid jag var i Säffle betalade 36:- SEK och laddade nästan 40 kWh. Priset blev alltså under 1:- SEK per kWh inklusive alla skatter och moms och billigare än att ladda hemma. En förlustaffär för kommunen och/eller Laddkoll.se. Dock har de flesta bilar svagare inbyggda laddare. Hybrider ofta maximalt 3.7 kW, Hyundai Ioniq 7.4 kW osv. Då blir förstås priset betydligt högre per kWh.
Så nästan fulladdad - resan upp hade dragit 42 kWh - var det sedan bara att sätta sig hem igen.
Laddkolls tjänst var för övrigt trevlig, snabb och fungerade utan problem, vilket man t ex inte kan säga om Vattenfalls inCharge-app, som annars är den jag oftast använt vid betald elbilsladdning.
En inflikning om inbyggda laddarna i Tesla S och X. Äldre bilar hade antingen 11 kW standardladdare, eller dubbla laddare som tillval och 22 kW. Idag har bilarna som standard 16.5 kW inbyggd laddare. Ska du köpa en begagnad Tesla är det bra att notera vilken maxkapacitet du kan få vid 22 kW type 2-laddning.
En inflikning om inbyggda laddarna i Tesla S och X. Äldre bilar hade antingen 11 kW standardladdare, eller dubbla laddare som tillval och 22 kW. Idag har bilarna som standard 16.5 kW inbyggd laddare. Ska du köpa en begagnad Tesla är det bra att notera vilken maxkapacitet du kan få vid 22 kW type 2-laddning.
Vän av ordning kan notera att även om bilen vid 100% laddning under dessa temperaturer nedåt fyra grader skulle ha 571 kilometers räckvidd, så var detta en resa på 240 km innan laddning gjordes. Mitt tidigare uttalande att 35 mils räckvidd duger för en elbil i Sverige söder om Dalälven, åtminstone en Tesla med snabbladdningsnätverket Supercharger och kraftig inbyggd laddare vid destinationsladdning enligt ovan, står jag alltså fast vid.
Ska man skaffa en Model 3 räcker det således med short range även för ovanstående resa med två timmar på destinationen. Annars kunde man tagit en fika eller middagen på OKQ8 med snabbladdaren. Eller fortsatt till Grums för Tesla Supercharger. Nu blev det istället kebaben vid torget i Säffle.
För övrigt kommer inte Model 3 att få gratis supercharging, som dock fortfarande är billig med 1:90 SEK per kWh. Samtidigt är det nu officiellt att Tesla Model 3 (och sannolikt framtida S och X) kommer ha inbyggd CCS-kontakt istället för Teslas type 2-kontakt med Superchargermodifikation. Superchargerstationerna kommer framöver ha dubbla kablar, både för CCS och Teslas gamla kontakt. Type 2-kontakt kvarstår förstås eftersom halva CCS-kontakten är just en type 2. Initialt är det osäkert om samtliga superchargerstationer hinner byggas om tills Model 3 finns i Sverige.
Oavsett - 35 mil för en elbil söder om Dalälven ser fortfarande ut att hålla och jag har ännu inte kört en längre sträckan än detta utan en naturlig kortare paus nog för laddning, t ex lunch, fika, toalettbesök eller förarbyte. Eller någon timme på destinationen enligt ovan. Andra har förstås andra körvanor, utan jag kan bara tala anekdotiskt för min del. Men vet ni vad, ni kan fortsätta köra era fossilbilar om ni nu gillar köra 5-6 timmar utan en enda paus. Hoppas ni också har autopilot och därmed får en mycket avslappnad och avkopplande körning, och inte kommer fram stela och hålögda.
Säffle är en trevlig och vacker stad. Har din elbil en kraftigare inbyggd laddare är det mycket billigt att ladda vid kommunhuset, och tvärs över gatan hittar du kebab och pizzeria, eller en Sibylla runt hörnet. De flesta som kör Tesla fortsätter antagligen istället några mil till Grums Supercharger för snabbladdning på 120 kW.
Se även tidigare inlägg med en introduktion till elbilsladdning.
Se även tidigare inlägg med en introduktion till elbilsladdning.
således artikel Billig elbilsladdning i Säffle - 35 mil för elbil räcker fortfarande
det är alla artiklar Billig elbilsladdning i Säffle - 35 mil för elbil räcker fortfarande Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Billig elbilsladdning i Säffle - 35 mil för elbil räcker fortfarande adressen https://allmaninf.blogspot.com/2018/11/billig-elbilsladdning-i-saffle-35-mil.html
0 Response to "Billig elbilsladdning i Säffle - 35 mil för elbil räcker fortfarande"
Skicka en kommentar