titel : Elbil: Tio procents sämre räckvidd vid -7 grader - fortfarande 460 km
länk : Elbil: Tio procents sämre räckvidd vid -7 grader - fortfarande 460 km
Elbil: Tio procents sämre räckvidd vid -7 grader - fortfarande 460 km
Nu har vi haft lite riktig vinter redan i november, och jag har provat hur minus sju grader slår mot Teslans räckvidd. Utifrån en arton mil lång körtur, så ligger förbrukningen ganska exakt 10% högre än snittet sedan jag tog över bilen. Det ger en räckvidd på 460 km vid fulladdat batteri, eller ungefär Stockholm - Göteborg över Jönköping.Räckvidden på elbilar vintertid är någon som elbilshatarna ständigt drar upp. Rent empiriskt kan jag nu konstatera att -8 grader och senare -7 grader ger ungefär 10% lägre räckvidd. Detta utifrån snittet på de 197 Wh/km jag haft sedan jag tog över bilen i maj.
Det handlar om en Model S 100D, dvs elbilsmodellen med längst räckvidd på den svenska marknaden idag.
Förbrukningen sedan senaste laddningen var 217 Wh/km. |
Bilen förvärmdes via Teslas app med ström från ladduttaget innan bilturen, så kupén var fullt varm med 24 grader innan resan påbörjades. Därmed var bilen även avfrostad, så det är bara att sätta sig i en varm bil. Detta förbättrar räckvidden något, i synnerhet på korta resor, där man knappt behöver värma.
Påverkan på räckvidden vintertid beror på två saker. Dels den uppenbara uppvärmningen av kupén, men dels också på uppvärmning av batterierna.
Initialt är batterierna kalla, och därmed är regenereringen vid inbromsning avstängd. Kort sagt tappar man betydligt mer energi på att bromsa, och "motorbromsen" är också avstängd. Problemet blir mindre eller obefintligt om man precis laddade batterierna innan färden. Det blir oavsett både mindre energiåtervinning vid inbromsning, och dels går det åt energi för att värma upp batterierna.
Påverkan blir som störst på mycket korta resor, men dessa har heller inget problem med räckvidden.
Bilturen innebar en resa in till Göteborg, med viss enklare statstrafik, i övrigt ungefär 50% motorvägsfarter och 50% 60-70-80-landsväg. Ganska i linje med hur min körbild ser ut generellt.
Medlet har förstås dragits upp i takt med att det blivit kallare, men resan drog 217 Wh/km, mot ett snitt på 197 Wh/km, eller ganska exakt 10% mer. Fulladdat batteri på 100 kWh ger således en räckvidd på 100/0.217=460 km. Det är ungefär sträckan Stockholm-Göteborg utan att ladda på vägen. Vilket åtminstone jag själv gör i praktiken, pga lunch, förarbyte, bensträckare, kaffe eller toalettbesök.
Enda bilarna på svenska marknaden som möjligen kan nå de här räckvidderna är förutom Tesla Model S 100D och Model S P100D är Kia Niro EV och Hyundai Kona Electric. Kommande Tesla Model 3 Long Range har ungefär samma räckvidd som Model S 100D. Model X har kortare räckvidd pga större tyngt och ökat luftmotstånd.
Enligt Bil Sweden har det nu faktiskt registrerats 17 stycken Hyundai Kona, i kontrast mot 950 Tesla i år. Det handlar dock om hybridversionen, och det samma gäller Niro . Jaguar E-Pace har avsevärt mycket kortare räckvidd än S100D. Hur dessa alternativ hanterar batterierna vid kyla är okänt för mig. Kia Niro EV ska kosta från 429 000:- SEK, priset på den mindre Hyundai Kona Electric är inte publicerat än vad jag vet. Jag gissar att Tesla Model 3 Short Range kommer börja på 450 000:- SEK och Long Range över 500 000:- SEK. Lägg till minst 50 000:- SEK på vanliga tillval. Med samtliga premiumtillval bör en Model 3 Long Range kosta upp till 750 000:- SEK. Jag menar dock att man generellt klarar sig med 35 mils räckvidd, och Model 3 Short Range, eller för den delen Tesla Model S eller X 75, om man nu inte är en idiot som kör utan naturliga pauser.
således artikel Elbil: Tio procents sämre räckvidd vid -7 grader - fortfarande 460 km
det är alla artiklar Elbil: Tio procents sämre räckvidd vid -7 grader - fortfarande 460 km Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Elbil: Tio procents sämre räckvidd vid -7 grader - fortfarande 460 km adressen https://allmaninf.blogspot.com/2018/11/elbil-tio-procents-samre-rackvidd-vid-7.html
0 Response to "Elbil: Tio procents sämre räckvidd vid -7 grader - fortfarande 460 km"
Skicka en kommentar