VW elbil för 200 000:- SEK nästa år?

VW elbil för 200 000:- SEK nästa år? - Hej kompis Diet tips och allmän information, I artikeln du läste denna gång med titeln VW elbil för 200 000:- SEK nästa år?, Vi har förberett väl för den här artikeln du läser och hämta informationen däri. förhoppningsvis fylla inlägg Artikel Diet tips, Artikel hälsosam mat, Artikel nyheter, Artikel recept, Artikel underhållning, vi skriver kan förstå. Tja, glad läsning.

titel : VW elbil för 200 000:- SEK nästa år?
länk : VW elbil för 200 000:- SEK nästa år?

Läs också


VW elbil för 200 000:- SEK nästa år?

Volkswagen har planer på att producera hela 330 000 elbilar av en bilmodellserie med utvecklingsnamnet MEB nästa år. Den billigaste modellen uppges kosta 20 000 EUR enligt uppgifter till Reuters och ska klara 33 mil på en laddning. Om detta uppfylls kommer det helt revolutionera bilismen i Europa.
Hyundai Ioniq Electric i brist på bilder på en elbil från VW.
MEB-plattformen ska redan nästa år producera 330 000 elbilar hos Volkswagens fabriker, av märkena VW, Audi och Seat. Produktionsstart ska ske mot slutet av innevarande år och produktionsmålet ska nås under 2020. Till år 2025 ska antalet elbilar vara uppe i en miljon om året.

Priset ska alltså bli billigare än en Volkswagen-diesel, och samtidigt ska man även erbjuda mycket billliga laddboxar för hemmet.

Räckvidden på den billigaste instegsmodellen, som alltså ska kosta 20 000 EUR (dyrare i Sverige pga Sverige) ska bli 33 mil på ett 48 kWh-batteri, alltså 1.45 Wh/km. Inte lika snålt som Hyundai, utan mer i linje med Tesla Model 3. 62 kWh-varianter ska också finnas, vilket då får räckvidden 44 mil. Bilarna ska kunna ladda med 100 kW i effekt som högst, även om det idag är ont om CCS-stationer som klarar detta. Oftast laddar man dock elbilen långsamt i hemmet. Ett 48 kWh-batteri laddar ju lätt över en natt med endast 3.7 kW i effekt, eller 16 A enfas. Man ska inte räkna med att vi pratar om trefas 16A-laddboxar, som skulle hemladda 48 kWh på lite drygt fyra timmar, om nu en så här billig bil skulle stödja så kraftig inbyggd växelströmsladdare.

Som jag upprepade gånger bloggat om har jag ännu aldrig kört mer än 35 mil utan paus och 33 mil bör alltså räcka som räckvidd för en elbil. Detta gäller i synnerhet på kontinenten, där köravstånden är mycket kortare än uppe i glesbebyggda Norden. 

20 000 EUR-modellen, som eventuellt ska heta ID.1, blir förstås inte någon premiumbil,  utan kommer väl upplevas som motsvarande billigaste VW-dieslar idag, typ en Seat. Vad en Audi jämförbar med Tesla Model 3 kommer kosta återstår att se. Detta är alltså en satsning vid sidan av lyxbilen Audi e-Tron. En elbil för 20 000 EUR kommer nog vara väldigt spartansk.

Eventuellt är det så att man kommer ha sk solid state-batterier, vilket Toyota håller på att utveckla.

Mest väsentligt är att detta kommer helt förändra bilismen i Europa. Når man försäljningsmålet om en miljon elbilar om året 2025 så kommer detta bli revolutionärt. Just nu står bilbranschen kanske inför sin största förändring någonsin och det på relativt kort tid.

Återstår dock att se om man klarar av att ordna fram batterier. Produktionen av e-Golfen handlar bara om ett tiotal bilar om dagen, långt ifrån de här volymerna.


således artikel VW elbil för 200 000:- SEK nästa år?

det är alla artiklar VW elbil för 200 000:- SEK nästa år? Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.

Du nu läser artikeln VW elbil för 200 000:- SEK nästa år? adressen https://allmaninf.blogspot.com/2019/01/vw-elbil-for-200-000-sek-nasta-ar.html

Prenumerera på gratis e-postuppdateringar:

0 Response to "VW elbil för 200 000:- SEK nästa år?"

Skicka en kommentar