titel : Förbättringspunkter på Tesla Model S
länk : Förbättringspunkter på Tesla Model S
Förbättringspunkter på Tesla Model S
Även om Tesla Model S är en fantastisk bil, nästan perfekt, så kan jag glädja hatarna med att det finns några förbättringspunkter på främst inredningen. Dessa och några till går jag igenom nedan. Notera dock att de allra flesta av dessa punkter är åtgärdade på Model 3, och några på Model X.![]() |
Mittkonsolen och musikspelaren är inte anmärkningsfria. |
Så låt oss titta på några brister hos Tesla Model S.
För att börja med bilden ovan, så har mittkonsolen utvecklats i ett antal steg. Initialt fanns det här ingenting alls här, utan man kunde ställa dit en ryggsäck eller portfölj. Se tidigare reportage från 2014, där jag konstaterade att Tesla kommer att lyckas. Den utökade mittkonsolen är alldeles utmärkt, men övergången till instrumentpanelens stora skärm är inte så snygg. Det finns ett svart fack under skärmen, antagligen från ursprungsdesignen, som inte löper över sömlöst med konsolen. Anmärkning på det. Nu ska det dock komma helt omgjord inredning i Model S framöver, sannolikt mer liknande den i Model 3.
Det andra är musikspelaren. Den har två brister.
Den första bristen är automatisk uppspelning. Varje gång man sätter sig i bilen börjar musiken du har på din telefon att spela. På senaste volym, vilket kan vara ganska högt. Det går inte att stänga av autoplay på en iPhone, och Tesla har inte heller den funktionen på sin musikspelare. Det borde vara en enkel mjukvarufix, och många klagar på detta, men det är inte fixat. Dock inget unikt Tesla-problem. Varför inte en valbar funktion i inställningarna där man kan slå av eller på autoplay?
En kanske större brist är att det inte går att browsa musiken på telefonen. Ska man välja spellista eller skiva måste man således stå still, eftersom det är olagligt att pilla med telefonen under körning. Gäller även om man kör Spotify via telefonen. Teslas inbyggda Spotify-app går det dock att söka och bläddra med, men själv kör jag köpt nedladdad musik från iTunes, och inte Spotify. Fixa så att man kan bläddra i telefonens musik - detta klarar de flesta andra bilar eller tredjeparts musikspelare.
Ytterligare en förbättringspunkt när vi ändå är i framsätet är uppvärmningen. Det finns ingen timer, vilket också torde vara en mjukvarufix. Man kan starta värmen via mobilen, men inte ens mobilappen har en timer. För det måste man köpa dyra tredjeparts appar med någon hundralapp i prenumerationskostnad per månad. T ex har Hyundai Ioniq timer på uppvärmningen. Tesla har bara smart preconditioning, någon slags AI som ska lära sig dina körvanor och värma upp utifrån detta. Men varför inte införa en enkel timerfunktion, gärna även kopplat till väderleken, så den startar igång tidigare om det är kallare väder?
![]() |
Insidan av framsätets dörr. |
![]() |
Inga handtag, inga krokar. |
I Model 3 har man infört utfällbara krokar i taket.
![]() |
Inga fack på baksidan av stolarna. Facket upptill i dörrarna skymtar i form av en iPhone-sladd uppe till höger. |
![]() |
Ingen utfällbar mittkonsol i baksätet. |
Baksätet saknar utfällbar mittkonsol. Utskjutbara mugghållare finns dock i den främre mittkonsolen, under USB-uttagen på förra bilden, så baksätespassagerare kan fortfarande ställa undan dryck. Model 3 har utfällbar mittkonsol i baksätet.
Slutligen finns det en klar och självklar förbättringsåtgärd med autopiloten. Och det är att den ska följa hastighetsgränsen slaviskt. Som det är nu följs bara hastighetsgränsen på restricted roads, som är någon kodning av vägar i kartsystemen. Övriga unrestricted vägar varken höjs eller sänks hastigheten på. Det gäller t ex alla svenska motorvägar, men också många landsvägar visar det sig. Jag tror att man i Sverige taggar detta, inte utifrån fri fart, utan utifrån huruvida fotgängare kan finnas på vägen. Motorvägar blir alltså unrestricted, liksom landsvägar om det finns cykelbana eller trottoar. Detta gör att autopiloten kan blåsa i 70 rakt genom ett samhälle där farten och skyltningen är 30 km/h, trots att systemet tydligt visar att den vet om att det är 30 km/h som gäller via hastighetsskylt på instrumentpanelen.
Detta är en enkel mjukvarufix - behandla alla vägar som restricted, borde om inte annat vara en valbar option i inställningarna på bilen. Volvos adaptiva farthållare har inte de här problemen, och läser dessutom skyltarna istället för kartdatat. Att läsa skyltarna är absolut nödvändigt för självkörning, för att kunna hantera tillfälliga ändringar vid t ex vägarbeten. För övrigt måste full självkörning även kunna hantera polismans tecken, och alltså kunna identifiera vad som är en polis, samt tolka dennes tecken och åsidosätta övriga regelverk, då polismans tecken alltid gäller över all skyltning och alla regler. Självkörande bilar måste alltså kunna styras av handsignaler från en person i polisuniform. Fundera på den, ni som tror att självkörande bilar står runt hörnet.
Det var väl de brister på Model S, som jag kan komma på nu. Kommande ny inredning kanske åtgärdar en hel del av detta. Och kanske fixas resten i mjukvaran i kommande uppdateringar.
således artikel Förbättringspunkter på Tesla Model S
det är alla artiklar Förbättringspunkter på Tesla Model S Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Förbättringspunkter på Tesla Model S adressen https://allmaninf.blogspot.com/2019/02/forbattringspunkter-pa-tesla-model-s.html
0 Response to "Förbättringspunkter på Tesla Model S"
Skicka en kommentar