titel : Utbyggd snabbjärnväg kan inte ersätta svenskt flyg till kontinenten - max 25% av flygandet
länk : Utbyggd snabbjärnväg kan inte ersätta svenskt flyg till kontinenten - max 25% av flygandet
Utbyggd snabbjärnväg kan inte ersätta svenskt flyg till kontinenten - max 25% av flygandet
En utbyggt järnvägsförbindelse till Hamburg skulle maximalt klara av 5 000 svenska passagerare per dygn. Detta kan jämföras med att svenskt flyg idag hanterar 20 000 personer till kontinenten varje dag, oräknat de som flyger från Kastrup i Köpenhamn. Planerad utbyggnad av Fehrmarn Bält-förbindelsen, som 2035 ska sänka tågtiden Stockholm - Hamburg till fem timmar inklusive JÖK-regeringens 300 miljarder kronor snabbtåg planeras bara ta 1 200 svenskar om dagen och Trafikverket tror att 3 000 är möjligt.![]() |
Snabbtåget Madrid-Paris på stoppet i Girona, trettio minuter från Barcelona. |
SvD uppger att det idag flyger 20 000 personer från Sverige till destinationen norra Europa (förmodat ej Medelhavsländerna och ej Balkan), oräknat de svenskar som använder Kastrup i Köpenhamn, som trots allt är enkelt att nå med tåg från Skåne. Snabbtågstunneln Rödby - Puttgarten ska stå klar 2035 och då beräknas ha kapacitet för 1 200 svenska resenärer per dygn. Från Hamburg kan man sedan ta europeiska snabbtåg vidare i kontinenten.
Om förbindelsen fylls maximalt med tåg ska den klara 5 000 svenska resenärer om dagen. Alltså endast 25% av de som idag flyger till destinationer i norra Europa. I teorin. Trafikverket har kommit fram till att 3 000 svenska passagerare kan hanteras.
Dessa gigantiska infrastrukturprojekt kan alltså inte ersätta svenskt utlandsflyg, som helt enkelt har för stora volymer för att tågen ska klara av dem. Frågan är om 300-miljarders satsningen (preliminärt, alla skattebetalare vet att notan kommer landa på 400-500-800-1000 miljarder innan det är klart) på svenska snabbjärnvägar ens kan ersätta inhemsk flygtrafik i volym?
Verkligheten är alltså att vårt välstånd via ekonomisk tillväxt helt enkelt kört förbi möjligheten att återgå till tåg, utan att helt enkelt ge avkall på att resa utomlands och isolera Sverige från omvärlden, relativt idag.
Och till 2035 kommer tillväxten i både ekonomi och befolkning antagligen göra att resebehovet är 30 000 - 40 000 passagerare om dagen, vilket gör att teoretisk maximum på 5 000 blir relativt sett ännu mindre.
Kort sagt många miljarder, men ingen effekt. Hundratals miljarder, men kan inte ersätta flyget.
Artikeln i SvD finns på denna icke-länk. http://bit.ly/2DVmDkt
således artikel Utbyggd snabbjärnväg kan inte ersätta svenskt flyg till kontinenten - max 25% av flygandet
det är alla artiklar Utbyggd snabbjärnväg kan inte ersätta svenskt flyg till kontinenten - max 25% av flygandet Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Utbyggd snabbjärnväg kan inte ersätta svenskt flyg till kontinenten - max 25% av flygandet adressen https://allmaninf.blogspot.com/2019/02/utbyggd-snabbjarnvag-kan-inte-ersatta.html
0 Response to "Utbyggd snabbjärnväg kan inte ersätta svenskt flyg till kontinenten - max 25% av flygandet"
Skicka en kommentar