titel : Cornucopia? sponsrar seglats Nordostpassagen
länk : Cornucopia? sponsrar seglats Nordostpassagen
Cornucopia? sponsrar seglats Nordostpassagen
Med klimatförändringarna öppnas Nordostpassagen Norge - Alaska varje år. På längre sikt kan detta delar av året bli en ny kortare transportled för sjöfart Asien-Europa. Bloggen Cornucopia? sponsrar nu den professionella äventyraren Lena Padukova som gör en segling Nordostpassagen Norge - Alaska i sommar. Med start runt mitten av juli kommer seglatsen att skildras i en serie inlägg här på bloggen.Lena Padukova vid rodret på Mae West längs den obebodda grönländska ostkusten. |
De senaste åren har Nordostpassagen, alltså sjövägen Norge - Alaska norr om Ryssland, varit öppen. Den sista flaskhalsen Kap Tjeljuskin blir öppet hav från mitten av augusti och fram till oktober, och isen öppnas ungefär tre dagar tidigare för varje år som går.
Transportleden från Japan till Rotterdam är ca 21 000 km via Suezkanalen. Den ordinarie rutten går nära ekvatorn, där jordklotet också är som längst ett varv runt. Dessutom går den rutten genom piratvattnen i Malackasundet och Afrikas Horn. Via Nordostpassagen är det i kontrast 14 000 km till Rotterdam och än så länge piratfritt. För transporter från Kina är siffrorna istället ca 20 000 km ordinarie väg och 15 000 km via Nordostpassagen.
Det finns alltså stora tidsvinster, bränslevinster och i slutändan miljövinster på att använda Nordostpassagen.
Samtidigt är inte rutten tillförlitlig nog för ordinarie trafik ännu. Men givet 10 - 20 år till med den globala uppvärmningen kanske rutten kan öppnas för kommersiell trafik augusti - oktober.
I sommar kommer den professionella äventyraren Lena Padukova göra en segling av Nordostpassagen ombord på den ca 50 fot långa stålketchen Mae West. Besättningen kommer utgöras av två till fyra personer och seglatsen beräknas ta 45 dagar om allt går som önskat. Bloggen Cornucopia? är en av seglatsens sponsorer.
Padukova har de senaste åren seglat med Mae West till bland annat Svalbard, Färöarna, Island och längs Grönlands kust och tillbaka till Island.
Förra sommaren blev ketchen angripen av en isbjörn när man sökte skydd längst inne i en okartlagd grönländsk fjord undan en arktisk storm med enligt prognosen 18 meter höga vågor. Isbjörnar är dock bara en av farorna med en sådan här seglats och angreppet på Grönland visar att det går att med kunskaper avvisa en björn som är sugen på brunch.
Här på bloggen Cornucopia? kommer resan skildras i en serie blogginlägg med start någon gång efter mitten av juli. Klimatförändringar, reseskildring, äventyr, Nordostpassagens historia, geografi och politik kommer avhandlas.
Lena Padukova söker ytterligare sponsorer av en unik seglats. Sponsorer kommer även exponeras här på bloggen i samband med resans blogginlägg om så önskas. För mer information se Padukovas blogg.
Inom bergsbestigning har Padukova tagit flera av de allra högsta topparna i Europa. Dit räknas Mont Blanc, men framför allt Europas högsta berg Elbrus i Kaukasus, som hon bestigit två gånger. Andra gången ledde hon som guide och arrangör en grupp avancerade nybörjare till att ta toppen på 5 642 meter, samt även med en av nybörjarna den lägre andra Elbrus-toppen. Padukova har även ensam bestigit Europas högsta vulkan Teide på nyårsafton 2013 och förstås även Galdöpiggen, Glittertind och Kebnekaise.
Lena Padukova är också sambo med mig och är den kvinna jag lever med. Ni hittar hennes blogg här. Lena finns även på Instagram och Twitter, samt har en officiell Facebooksida.
Transportleden från Japan till Rotterdam är ca 21 000 km via Suezkanalen. Den ordinarie rutten går nära ekvatorn, där jordklotet också är som längst ett varv runt. Dessutom går den rutten genom piratvattnen i Malackasundet och Afrikas Horn. Via Nordostpassagen är det i kontrast 14 000 km till Rotterdam och än så länge piratfritt. För transporter från Kina är siffrorna istället ca 20 000 km ordinarie väg och 15 000 km via Nordostpassagen.
Det finns alltså stora tidsvinster, bränslevinster och i slutändan miljövinster på att använda Nordostpassagen.
Östra Grönland. |
I sommar kommer den professionella äventyraren Lena Padukova göra en segling av Nordostpassagen ombord på den ca 50 fot långa stålketchen Mae West. Besättningen kommer utgöras av två till fyra personer och seglatsen beräknas ta 45 dagar om allt går som önskat. Bloggen Cornucopia? är en av seglatsens sponsorer.
Padukova har de senaste åren seglat med Mae West till bland annat Svalbard, Färöarna, Island och längs Grönlands kust och tillbaka till Island.
Förra sommaren blev ketchen angripen av en isbjörn när man sökte skydd längst inne i en okartlagd grönländsk fjord undan en arktisk storm med enligt prognosen 18 meter höga vågor. Isbjörnar är dock bara en av farorna med en sådan här seglats och angreppet på Grönland visar att det går att med kunskaper avvisa en björn som är sugen på brunch.
Skrapmärken i Mae West stålskrov från isbjörnsklor efter angreppet. |
Lena Padukova söker ytterligare sponsorer av en unik seglats. Sponsorer kommer även exponeras här på bloggen i samband med resans blogginlägg om så önskas. För mer information se Padukovas blogg.
K. N, Sverige, 35: “Någon av de bästa motivatorerna jag någonsin mött!”Lena Padukova har lång erfarenhet från segling, och har under cirka två år seglat Atlanten, Karibien och Stilla Havet under en påbörjad jorden runt-segling, men har de senaste åren fokuserat på arktisk segling och bergsbestigning. Hon har haft en karriär som IT-proffs och var senast VD för ett konsultbolag i Oslo, samt styrelseproffs inom IT-koncernen. Lena har flera års erfarenhet av att leda äventyr, expeditioner och researchresor och erbjuder även föreläsningar och coachning. Lena pratar svenska, norska, engelska och ryska flytande, samt talar spanska och franska efter att ha bott ett år i Karibien under världsomseglingen.
V. S., Norge, 40: “The amount of energy and commitment she has is astounding”
D. S., Sverige, 51: ”Den mest handlingskraftiga människa jag någonsin, någonsin träffat”
På Europas högsta punkt. Elbrus 5 642 m över havet. |
Lena Padukova på Lofoten. |
således artikel Cornucopia? sponsrar seglats Nordostpassagen
det är alla artiklar Cornucopia? sponsrar seglats Nordostpassagen Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Cornucopia? sponsrar seglats Nordostpassagen adressen https://allmaninf.blogspot.com/2017/06/cornucopia-sponsrar-seglats.html
0 Response to "Cornucopia? sponsrar seglats Nordostpassagen"
Skicka en kommentar