Elva år utan teve - hur länge har du varit utan?

Elva år utan teve - hur länge har du varit utan? - Hej kompis Diet tips och allmän information, I artikeln du läste denna gång med titeln Elva år utan teve - hur länge har du varit utan?, Vi har förberett väl för den här artikeln du läser och hämta informationen däri. förhoppningsvis fylla inlägg Artikel Diet tips, Artikel hälsosam mat, Artikel nyheter, Artikel recept, Artikel underhållning, vi skriver kan förstå. Tja, glad läsning.

titel : Elva år utan teve - hur länge har du varit utan?
länk : Elva år utan teve - hur länge har du varit utan?

Läs också


Elva år utan teve - hur länge har du varit utan?

Ungefär nu är det elva år sedan jag sist hade teve, dvs sk tablåteve, där man ser på specifika program i realtid utifrån en sk tevetablå. Jag har dock haft en bildskärm med antennuttag för att titta på DVD, sedermera onlineköpfilm och strömningstjänster i mestadels professionellt syfte, och således betalat teveavgift ändå i elva år. Hur länge har du själv varit utan teve.
Min sk teve, som uteslutande fungerar som en bildskärm. Här fungerar den som Spotify-display.
För elva år sedan renoverade jag gårdens mangårdsbyggnad, och då sattes det inte in några teveuttag, även om teveantennen av ren lathet suttit kvar på taket. Under solcellsinstallationen i veckan är min avsikt att passa på att ta bort antennen en gång för alla.

Sedan hösten 2006 har jag alltså inte sett på tablåteve, dvs livesänd teve utifrån en tevetablå. En bildskärm med antennuttag har dock funnits i huset - så jag har betalat teveavgift ändå och ni behöver inte likt ni brukar höra av er till Radiotjänst och anmäla att jag har teve, det är redan gjort - och har enbart använts för att titta på online- eller offlinehinnehåll (köpta filer eller DVD).

En Apple TV används som mediacenter och t ex kan skärmen därmed agera extra skärm till datorn. Annars kanske jag i snitt ser en timme i veckan på skärmen (kanske fyra timmar en gång i månaden, eller åtta varannan månad) för att studera dramaturgi i teveserier och skaffa viss popkulturell allmänbildning. Detta är bland annat användbart under utvecklingen av Stjärnklart som teveserie, för att förstå hur tevemediet ser ut idag. Totalt sett har jag sett på följande strömmande innehåll de senaste tolv månaderna: Senaste säsongen av Game of Thrones, första och andra säsongen av The Expanse, första säsongen av Fear the Walking Dead och första säsongen av Westworld. En del av detta har setts på datorskärm eller surfplatteskärm. Överslagsräknat är detta ca 50 timmar eller en timme per vecka. Därtill har jag sett på kanske 4-5 hyr- eller köpfilmer, men det räknas inte normalt till tevetittande även om det sker med en teveskärm. När man enbart själv väljer vad man tittar på blir det betydligt mindre och slötittandet uteblir helt.

Normalt svenskt tevetittande är ca 20 timmar i veckan (nästan tre timmar om dagen), vilket alltså i snitt friställer 19 timmar i veckan åt mig att göra bättre saker på.

Tre gånger har jag sett på live tablåteve via SVT Plays livesändningar - valvakorna för riksdagsvalen 2010 och 2014, samt senaste EU-valet, då jag rapporterar live på bloggen. Även det har alltså varit rent yrkesbruk. Jag har även sett på tablåteve av sociala skäl när jag besökt någon som fortfarande har denna vanan. Det har skett kanske 2-3 gånger under dessa elva år.

Efter några år provade jag att slå på teven på ett hotellrum, men det visade sig att inget hade hänt på 3-4 år, utan det var i princip exakt samma skit. Efter tio minuter stängde jag av. Senast jag såg på tablåteve hos någon annan var 2015 och då var det också exakt samma skit som gick som nio år tidigare.

Kort sagt verkar jag inte missat något under dessa elva år.

En annan fördel är att man blir helt fjärmad från eventuell karisma som svenska makthavare har, när man enbart tar till sig deras uttalanden i skrift. Plus (baserat på rapporteringen på Twitter) uppenbarligen slipper psykologiskt lidande orsakat av svenska partiledardebatter eller debattprogram.

Jag ska fortfarande kasta ut antennskärmen och ersätta med en avgiftsfri dito, men har inte tid i höst eftersom jag skriver på Höstsols uppföljare och inte vill lägga tid på inköp och montering av en avgiftsfri skärm. Sedan ska skiten skattefinansieras och man hinner inte spara in hela skärmens kostnad.

Allt färre i de yngre generationerna skaffar någonsin en teve och samtidigt som SVT nu ska garanteras vuxendagis via skattepengdiande så kommer till slut tittarskaran vara 70+ år gamla. Att alls gå över till denna finansiering och vuxendagisgaranti i en tid när tablåteve är utdöende är förstås idiotiskt.

Men nu är frågan när du slutade se på tablåteve? Hur många år har du klarat dig utan teve och hur många timmar tittar du på teve (inklusive streaming och playtjänster) i veckan? Undersökningar nedan.



således artikel Elva år utan teve - hur länge har du varit utan?

det är alla artiklar Elva år utan teve - hur länge har du varit utan? Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.

Du nu läser artikeln Elva år utan teve - hur länge har du varit utan? adressen https://allmaninf.blogspot.com/2017/11/elva-ar-utan-teve-hur-lange-har-du.html

Prenumerera på gratis e-postuppdateringar:

0 Response to "Elva år utan teve - hur länge har du varit utan?"

Skicka en kommentar