Folktandvården levererar!

Folktandvården levererar! - Hej kompis Diet tips och allmän information, I artikeln du läste denna gång med titeln Folktandvården levererar!, Vi har förberett väl för den här artikeln du läser och hämta informationen däri. förhoppningsvis fylla inlägg Artikel Diet tips, Artikel hälsosam mat, Artikel nyheter, Artikel recept, Artikel underhållning, vi skriver kan förstå. Tja, glad läsning.

titel : Folktandvården levererar!
länk : Folktandvården levererar!

Läs också


Folktandvården levererar!

Igår kväll spräckte jag en tand. Till lunch idag var den reparerad hos Folktandvården i byn utan extra kostnad för mig via det frisktandvårdsavtal som jag använder för min tandvård. Även om Folktandvården är landstinget, så agerar man på en fungerande konkurrensutsatt marknad och levererar därefter.
Den avbitna tanden.
Cirka 21:30 bet jag igår av mig ca en fjärdedel av en av de större tänderna. 07:15 i morse ringde jag Folktandvården i byn och fick en tid till 11:30. Klockan 10:47 ringde de och undrade om jag kunde komma omgående, så de skulle få mer tid att åtgärda tanden och ca 11:00 satt jag således i stolen. 

Total kostnad för mig var exakt noll kronor, eftersom jag har tecknat ett frisktandvårdsavtal med Folktandvården och en gång om året betalar en räkning på 1 464:- SEK för all tandvård, oavsett vad som sker.

Ca 11:57 var allt klart och jag kunde bedövad i halva ansiktet återvända hem för att äta dagens första måltid i form av flytande föda med en hemlagad mochalattebananavanillashake.
Mochalattebananavanillashake.
Frisktandvårdsavtalet är en form av försäkring, som förutom årliga kontroller innefattar eventuella lagningar eller andra åtgärder som dyker upp. Min avgift är 122:- SEK i månaden, utifrån min riskprofil, som beror på antalet lagningar och hur väl jag sköter mina tänder. Jag har valt att för enkelhets skull betala detta i form av en räkning på 1 464:- SEK en gång om året, vilket alltså inkluderar ett årligt kontrollbesök. Jag fonderar ändå en tolftedel av mina årsutgifter varje månad, så en extra räkningen en given månad är ingen ekonomisk belastning alls.

Svensk tandvård är, även om viss ersättning utgår från det offentliga1. enligt vissa schabloner, en fungerande konkurrensutsatt marknad. Det mesta betalas ur egen ficka privat och det är fritt att etablera vårdgivare och välja dito. Så då är det inte heller något problem att få en tid omgående med direkt åtgärd utifall att det är akut. Inte ens hos landstinget Västra Götalandsregionen.

På samma sätt är det för övrigt med djursjukvården. 

Men ofta inte med den vanliga sjukvården, som inte är en fungerande marknad. Lokalt har jag dock aldrig haft något problem med att inte få en tid samma dag på vårdcentralen, men den är förstås privatägd, om än att den fakturerar landstinget och inte får sätta sin egen patientavgift.

Hur mycket betalar du för din tandvård?

1. Min erfarenhet från privat tandläkare var att vederbörande satte upp en massa åtgärder på fakturan, och tog betalt av mig för dessa, trots att de inte genomförts, för att på så sätt få maximalt med ersättning från landstinget. Därtill gick varje besök därför på långt mer än vad jag betalar till Folktandvården, även om det inte gjordes några lagningar. När jag inför inträdet i frisktandsvårdsavtalet drog ut en visdomstand kostade det bara 600:- SEK inklusive allt hos Folktandvården. I privat regi brukar sådant kosta ett antal tusenlappar.


således artikel Folktandvården levererar!

det är alla artiklar Folktandvården levererar! Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.

Du nu läser artikeln Folktandvården levererar! adressen https://allmaninf.blogspot.com/2017/12/folktandvarden-levererar.html

Prenumerera på gratis e-postuppdateringar:

0 Response to "Folktandvården levererar!"

Skicka en kommentar