titel : Sociala medias förestående död
länk : Sociala medias förestående död
Sociala medias förestående död
Med goda avsikter eskalerar sociala medier som Facebook och Twitter sina innehållspolicys och stänger av eller sparkar ut allt fler användare. Det är en skarp påminnelse till alla de företag och organisationer, som använder sociala medier för att hålla kontakt med kunder och allmänheten, att de inte äger sina följare i sociala medier. Pendeln kan vara på väg att vända och att det åter blir aktuellt att nå ut till kunderna i en kanal man själv äger. Det finns också en allt mer akut problematik här inför det svenska valet 2018.Sociala medier som Facebook, Twitter eller Instagram (nedan kallat sociala medier) har många attraktiva fördelar. En av dem är en gemensam plattform via vilken företag och organisationer kan nå ut, istället för att försöka locka allmänheten till deras hemsidor. Samtidigt slipper man hela den kostsamma användarhanteringen som egna system innebär.
I ett allt mer skruvat debattläge och polarisering på Internet har det gått upp för sociala medier att en del personer kanske uttrycker oönskade åsikter, rent av olagligheter och bryter mot användaravtalen. Resultaten kan bli att man kickas från mediet, där rövhatten Milo Yiannopoulos är ett känt exempel och kickades från Twitter för att ha pratat illa om filmen Ghostbusters. Den svenske YouTube-megastjärnan Pewdiepie höll väl ett tag på att bli avstängd från tjänsten? Från YouTube har 10 000-tals filmer raderats, med goda intentioner, men samtidigt har t ex seriösa aktörer som byggt upp filmbanker som dokumenterar folkrättsbrott fått sina filmer raderade.
Avstängningar och utsparkningar av användare håller nu på att eskalera. Bakom ligger inte bara legitima fall av brott mot reglerna, utan även okynnesanmälningar där det nu gått upp för användare att om 1000-tals i någon sluten grupp kommer överens om att anmäla en person, så orkar inte sociala medier hantera anmälningarna, utan stänger av eller sparkar personer eller stänger sidan. Detta har än så länge använts åt både vänster och höger, där exempelvis en debattör blev avstängd för att ha kritiserat hets mot folkgrupp.
Användare i sin tur äger sidor och grupper på Facebook. Om t ex enda ägaren av ett företags eller organisations sida blir sparkad från tjänsten, vad händer då? Då spelar det ingen roll att det finns 100 000-tals följare av sidan. Grupper med en sparkad ägare kan tas över av någon annan medlem, som effektivt kan kapa gruppen för egna syften.
Twitter har nu börjat ta bort sk verifieringsstämplar på konton, då de upptäckt att dessa uppfattas som att det som postas är sanktionerat av Twitter.
Redan här bör det gå upp för företag och organisationer att de äger inte de sociala mediakanalerna. Det gör tjänsten. Förr eller senare kan ett falskanmälande drev starta och vips är åratal av följare och sannolikt hårt och dyrt arbete bortkastat.
När man inser detta bör pendeln för sociala medier svänga och det kommer åter bli fokus på egna kanaler som hemsidor, e-post, RSS-flöden och annat. Det svåra är bara att hitta en mekanism där folk faktiskt vill följa. Att få e-postutskick i brevlådan ses inte med blida ögon, medan man accepterar uppdateringar på sociala medier.
Sverige går nu in i årets valrörelse. Ska vi gissa att falskanmälningarna kommer som ett brev på posten? Mot partiföreträdare, mot partiernas sidor i sociala medier. Vad sägs om 10 000 anmälningar mot ett riksdagspartis sida tre dagar innan valsöndagen? Eller att en partiledare blir anmäld och avstängd alldeles efter den sista valdebatten?
Vägen till helvetet är lagd med goda intentioner. På sikt ser vi här sociala mediers död, i alla fall i dagens form. Därtill kan man starkt ifrågasätta sociala mediers faktiska betydelse. Nya Moderaterna har 92 000 följare på Facebook. Socialdemokraterna har 146 000 följare. Sannolikt är dessa de redan frälsta, som man förstås vill ska sprida partiernas budskap. På Twitter är Moderaternas följare 91 400 och sosseriets 71 600.
Men i valet 2014 röstade 1 453 517 på Moderaterna och 1 932 711 på Socialdemokraterna. Det är 6-8% av väljarna som följer dem på Facebook. För sosseriet är det ännu lägre på Twitter.
De som har allra mest att förlora på sociala mediers död är de som helt byggt sin karriär och verksamhet på sociala medier. De bör se över sina kanaler och titta på att etablera kanaler de äger och inte kan bli avstängda från.
Fundera också på vad det innebär att du som person blir avstängd från sociala medier som Facebook, i en tid när allt fler håller kontakten med vänner och bekanta den vägen, eller förlitar sig på Messenger för direktmeddelanden. Du kan när som helst blir av med den kanalen, i några dagar eller permanent.
För är det gratis, så är det du som är produkten. Och produkter kan när som helst dras in.
Avstängningar och utsparkningar av användare håller nu på att eskalera. Bakom ligger inte bara legitima fall av brott mot reglerna, utan även okynnesanmälningar där det nu gått upp för användare att om 1000-tals i någon sluten grupp kommer överens om att anmäla en person, så orkar inte sociala medier hantera anmälningarna, utan stänger av eller sparkar personer eller stänger sidan. Detta har än så länge använts åt både vänster och höger, där exempelvis en debattör blev avstängd för att ha kritiserat hets mot folkgrupp.
Användare i sin tur äger sidor och grupper på Facebook. Om t ex enda ägaren av ett företags eller organisations sida blir sparkad från tjänsten, vad händer då? Då spelar det ingen roll att det finns 100 000-tals följare av sidan. Grupper med en sparkad ägare kan tas över av någon annan medlem, som effektivt kan kapa gruppen för egna syften.
Twitter har nu börjat ta bort sk verifieringsstämplar på konton, då de upptäckt att dessa uppfattas som att det som postas är sanktionerat av Twitter.
När man inser detta bör pendeln för sociala medier svänga och det kommer åter bli fokus på egna kanaler som hemsidor, e-post, RSS-flöden och annat. Det svåra är bara att hitta en mekanism där folk faktiskt vill följa. Att få e-postutskick i brevlådan ses inte med blida ögon, medan man accepterar uppdateringar på sociala medier.
Sverige går nu in i årets valrörelse. Ska vi gissa att falskanmälningarna kommer som ett brev på posten? Mot partiföreträdare, mot partiernas sidor i sociala medier. Vad sägs om 10 000 anmälningar mot ett riksdagspartis sida tre dagar innan valsöndagen? Eller att en partiledare blir anmäld och avstängd alldeles efter den sista valdebatten?
Vägen till helvetet är lagd med goda intentioner. På sikt ser vi här sociala mediers död, i alla fall i dagens form. Därtill kan man starkt ifrågasätta sociala mediers faktiska betydelse. Nya Moderaterna har 92 000 följare på Facebook. Socialdemokraterna har 146 000 följare. Sannolikt är dessa de redan frälsta, som man förstås vill ska sprida partiernas budskap. På Twitter är Moderaternas följare 91 400 och sosseriets 71 600.
Men i valet 2014 röstade 1 453 517 på Moderaterna och 1 932 711 på Socialdemokraterna. Det är 6-8% av väljarna som följer dem på Facebook. För sosseriet är det ännu lägre på Twitter.
De som har allra mest att förlora på sociala mediers död är de som helt byggt sin karriär och verksamhet på sociala medier. De bör se över sina kanaler och titta på att etablera kanaler de äger och inte kan bli avstängda från.
Fundera också på vad det innebär att du som person blir avstängd från sociala medier som Facebook, i en tid när allt fler håller kontakten med vänner och bekanta den vägen, eller förlitar sig på Messenger för direktmeddelanden. Du kan när som helst blir av med den kanalen, i några dagar eller permanent.
För är det gratis, så är det du som är produkten. Och produkter kan när som helst dras in.
således artikel Sociala medias förestående död
det är alla artiklar Sociala medias förestående död Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Sociala medias förestående död adressen https://allmaninf.blogspot.com/2017/12/sociala-medias-forestaende-dod.html
0 Response to "Sociala medias förestående död"
Skicka en kommentar