Är ett fossilfritt BRA år 2030 realistiskt?

Är ett fossilfritt BRA år 2030 realistiskt? - Hej kompis Diet tips och allmän information, I artikeln du läste denna gång med titeln Är ett fossilfritt BRA år 2030 realistiskt?, Vi har förberett väl för den här artikeln du läser och hämta informationen däri. förhoppningsvis fylla inlägg Artikel Diet tips, Artikel hälsosam mat, Artikel nyheter, Artikel recept, Artikel underhållning, vi skriver kan förstå. Tja, glad läsning.

titel : Är ett fossilfritt BRA år 2030 realistiskt?
länk : Är ett fossilfritt BRA år 2030 realistiskt?

Läs också


Är ett fossilfritt BRA år 2030 realistiskt?

I spåren av flygskatten arbetar branschen i Sverige allt mer mot minskade utsläpp och rent av fossilfrihet. Braathens (BRA) har som ambition att vara helt fossilfria år 2030 och uppger att deras inrikesflyg redan idag är snålare än att åka miljöbil. Är det realistiskt att de kan vara fossilfria till år 2030 eller är det hype?
Nya ankomsthallen på Bromma, som mestadels trafikeras av just BRA.
BRA anger att deras propellerplan, som man trafikerar sitt inrikesflyg med på 19 av 23 sträckor, är snålare än en fossil miljöbil. Gränsen för detta är 0.5 liter bränsle per mil och det är just vad man förbränner per passagerare med de nya bränslesnåla planen. Till detta kommer att man flyger fågelvägen, vilket förstås är kortare. Detta är dock diskutabelt, då start och landning sällan sker i en rak linje mellan destinationerna. Men som exempel är sträckan Ronneby-Stockholm 516 km med bil via E22 och E4. Fågelvägen Kallinge - Bromma är 380 km. Även om det blir några mils omväg pga start och landning är det alltså närmare med flyg och fossilutsläppen är alltså inte särskilt brutala per mil.

Detta kan förstås inte jämföras med elbilar eller den eldrivna järnvägen, men inrikesflyg kan alltså stå sig mycket väl utsläppsmässigt mot bilar. Detta är dock inte ett argument för att flyget ska vara skattebefriat - trots allt får bilarna betala skatt på sitt bränsle. Man kan dock argumentera emot skatt ändå.

Till detta har nu BRA börjat med biobränsle. Än så länge får man själv köpa sin andel biobränsle via ansamlade bonuspoäng, men bolaget har en ambition att flyga enbart med biobränsle till år 2030.

Nu står BRA för långt ifrån allt inrikesflyg i Sverige, men är det för BRA:s del realistiskt att man kan uppnå detta? Kan hela branschen uppnå detta i Sverige? Kan det uppnås i hela världen?

Svaret är faktiskt ja, både nationellt och internationellt. 

Flyget står nämligen globalt för 2% av de fossila CO2-utsläppen enligt lobbyorganisationen Svenskt Flyg. Stämmer detta så skulle dagens biobränsleproduktion kunna täcka alla flygresor. Jämför med biobränsleinblandningen i svensk diesel och bensin, som idag är över 2%.

För svensk del, med stora möjligheter att producera enorma mängder biobränslen från svensk skog (iofs före EU bestämde sig att förbjuda detta annat än från spillprodukter), så är det självklart möjligt, och då utan att sno biobränsle från fordonen.

Skulle markfordon ställa om till 100% eldrift skulle dagens biobränsleproduktion mer än väl täcka flygets behov.

100% eldrit är förstås orealistiskt och knappast heller önskvärt. Även om de flesta behov av transporter skulle kunna täckas av elfordon, så finns det alltid andra särskilda behov där flytande bränsle är att föredra. Men i slutändan kan åtminstone Sverige, där elfordonen kan gå på kärnkraft och vattenkraft, bibehålla inrikesflyg utifrån förnyelsebara bränslen.

Med detta sagt ser det ut som att flygskatten har satt en blåslampa i baken på inrikesflyget. Att man seriöst arbetar för att gå över till fossilfritt ska ses som praktiskt lobbyarbete för att motverka och förebygga ytterligare skattehöjningar.

Svensk kollektivtrafik bör bestå av en mix av lösningar för olika behov. Dit hör buss, spårvagn, tunnelbana och taxi för lokala behov, buss, tåg och flyg för längre distanser. Till detta kommer alltid ett behov av individuella transporter i form av bil att behövas så som samhället är byggt. Men flyget har absolut en framtid om man kan uppnå ambitioner om 100% fossilfritt. Det handlar inte bara om klimatet, utan om hållbarhet och att oljan faktiskt är en ändlig resurs. Ska flyget överleva peak oil måste man oavsett politiken gå över till biobränsle, gärna kombinerat med hybriddrift av propellerplan. Naturresurserna kommer i slutändan övertrumfa politiken, så flyget har inget val.

Så länge ska man inte ha dåligt samvete för att flyga inom Sverige, åtminstone inte med BRA:s propellerplan, om alternativet var att ta bilen. Järnvägen är fortfarande betydligt miljövänligare, men dyrare, tar längre tid och kräver rejält mycket högre tolerans kring ankomsttid. Med det sagt är det inte ovanligt att BRA ställer in flygturer av tekniska orsaker. Flyget är binärt. Antingen flyger det, eller så flyger det inte. Tågens ankomsttider är mer analoga...


således artikel Är ett fossilfritt BRA år 2030 realistiskt?

det är alla artiklar Är ett fossilfritt BRA år 2030 realistiskt? Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.

Du nu läser artikeln Är ett fossilfritt BRA år 2030 realistiskt? adressen https://allmaninf.blogspot.com/2018/03/ar-ett-fossilfritt-bra-ar-2030.html

Prenumerera på gratis e-postuppdateringar:

0 Response to "Är ett fossilfritt BRA år 2030 realistiskt?"

Skicka en kommentar