titel : Flera nya Öresundsförbindelser aktuella
länk : Flera nya Öresundsförbindelser aktuella
Flera nya Öresundsförbindelser aktuella
Det pågår just nu arbete för flera nya Öresundsförbindelser, men åsikter och önskemål går isär. Helsingborg vill ha tunnlar Helsingborg-Helsingör och Malmö vill ha tunnelbana Malmö-Köpenhamn.Öresundsbrons kapacitet går i taket år 2030. |
Redan idag pågår lobbyarbete för nya förbindelser över eller snarare under Öresund. Önskemål och åsikter går dock isär.
Helsingborg vill binda samma Helsingborg och Hälsingör med två tunnlar - både för bilar och tåg - för att binda samman arbetsmarknaderna på norra Själland och runt Helsingborg. Tunneln ska vara privat finansierad via tunnelavgifter och beräknas betala av sig på 24 år (dvs ränta på investeringen plus återbetalning av investerat kapital). Samtidigt behövs förstås regeringsgodkännande på bägge sidor om Öresunds smalaste del - både pga miljötillstånd, men också för anslutningar till annan infrastruktur och eventuella lagar för att kunna ta ut tunnelavgifter.
Danskarna vill dock inte ha tung godstrafik via norra Själland och vidare mot Göteborg och Oslo, och vill alltså bara ha en biltunnel. Detta begränsar dock möjligheten att binda ihop arbetsmarknaderna, som förstås bäst sker via pendeltåg.
Samtidigt vill istället Malmö ha utökad kapacitet för kollektivtrafik mellan Malmö och Köpenhamn. Man vill binda samman Köpenhamns så kallade tunnelbana (nåja, metro - den går inte direkt under marken) och Malmö i en ny tunnel Malmö - Köpenhamn. Arbetspendling ser man alltså framöver inte ska gå med pendeltåg eller bil, utan med tunnelbana.
Malmös kommunstyrelses ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (s) sade till bloggen i samband med gårdagens paneldebatt om Konsten att hacka ett val att det är väldigt sårbart att bara ha en förbindelse Malmö - Köpenhamn, när arbetsmarknaderna har blivit så integrerade över sundet som de nu är. Man kan förmoda att i takt med fortsatt tillväxt i regionen och ökad trafik kommer beroendet och betydelsen av Öresundsbron öka, och med det sårbarheten.
Öresundsregionen är dynamisk och för fortsatt utveckling är ytterligare förbindelser nödvändiga.
Malmös kommunstyrelses ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (s) sade till bloggen i samband med gårdagens paneldebatt om Konsten att hacka ett val att det är väldigt sårbart att bara ha en förbindelse Malmö - Köpenhamn, när arbetsmarknaderna har blivit så integrerade över sundet som de nu är. Man kan förmoda att i takt med fortsatt tillväxt i regionen och ökad trafik kommer beroendet och betydelsen av Öresundsbron öka, och med det sårbarheten.
Öresundsregionen är dynamisk och för fortsatt utveckling är ytterligare förbindelser nödvändiga.
Oaktat vad utfallet blir, så är det alltså hög tid att redan nu fatta beslut om framtida förbindelser under Öresund. Räkna med att det åter kommer bli en nationell debatt likt kring Öresundsbron. Och även den här gången ser detta ut att landa mitt i en eventuell svensk ekonomisk kris i den kraschade bostadsbubblans spår.
således artikel Flera nya Öresundsförbindelser aktuella
det är alla artiklar Flera nya Öresundsförbindelser aktuella Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Flera nya Öresundsförbindelser aktuella adressen https://allmaninf.blogspot.com/2018/07/flera-nya-oresundsforbindelser-aktuella.html
0 Response to "Flera nya Öresundsförbindelser aktuella"
Skicka en kommentar