Vinterelpriser mitt i sommaren

Vinterelpriser mitt i sommaren - Hej kompis Diet tips och allmän information, I artikeln du läste denna gång med titeln Vinterelpriser mitt i sommaren, Vi har förberett väl för den här artikeln du läser och hämta informationen däri. förhoppningsvis fylla inlägg Artikel Diet tips, Artikel hälsosam mat, Artikel nyheter, Artikel recept, Artikel underhållning, vi skriver kan förstå. Tja, glad läsning.

titel : Vinterelpriser mitt i sommaren
länk : Vinterelpriser mitt i sommaren

Läs också


Vinterelpriser mitt i sommaren

Elpriset har idag varit uppe och tangerat 66 öre per kWh på timbasis. Vi pratar nu om vinterelpriser trots att vi nu är mitt i högsommaren.
Vattenkraft, som av miljöskäl släpper förbi energi i form av vatten.
Det tål väl att funderas på vad det är som gör elpriset så högt som det är. Eftersom jag numera dagligen följer utvecklingen, ända sedan i våras då det var dags att binda om elpriset, så  blir det rätt tydligt att priserna fortsätter i den stigande trenden.

När jag började titta på nytt elavtal i våras kunde jag få 38 öre per kWh i tre år ex  moms. Treårsavtal är nu uppe i 49 öre hos samma leverantör. Tidigare hade jag 34 öre.

Någon mer insatt kan säkert säga vad som ligger bakom. Är det torkan som gör att vattenreservoarerna inte fylls upp som de brukar och priserna prisar in den kommande vintern? Vattenkraften klarar uppenbarligen av att producera, då den stått för ca 50% av kraften under dagen, även om den ny har minskat och kärnkraften ger 56.% i skrivande stund. Vattenkraft är reglerkraft, medan kärnkraft är baskraft, så kärnkraften har inte ökat, utan det är effektuttaget som har minskat, vilket tas ut på vattenkraften.

Det har fram till i år talats om att elpriserna kommer vara permanent låga på grund av att vi byggt ut vår kapacitet. Det är uppenbarligen fel. Elpriset har i princip dubblerats sommartid. Visst exporterar Sverige el just nu, men det gör bara att vi har samma elpriser som i resten av Norden.

Om några år har vi stängt ner ytterligare två kärnreaktorer.

Dessvärre är skatterna på el fasta och inte procentuella. Effekten blir att hushållen inte känner av elpriset speciellt mycket. Av min egen elkostnad är ca 80% ej beroende av elpriset, utan fasta avgifter för nätanslutningen respektive de fasta elskatterna och nätpriserna per kWh. Endast de sista tjugo procenten av elräkningen berörs av elprisets utveckling, och om elpriset dubblas ökar alltså kostnaden för mig endast med 20%.


således artikel Vinterelpriser mitt i sommaren

det är alla artiklar Vinterelpriser mitt i sommaren Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.

Du nu läser artikeln Vinterelpriser mitt i sommaren adressen https://allmaninf.blogspot.com/2018/07/vinterelpriser-mitt-i-sommaren.html

Prenumerera på gratis e-postuppdateringar:

0 Response to "Vinterelpriser mitt i sommaren"

Skicka en kommentar