Tesla Model S har 48% av svenska bilmarknaden i prissegmentet

Tesla Model S har 48% av svenska bilmarknaden i prissegmentet - Hej kompis Diet tips och allmän information, I artikeln du läste denna gång med titeln Tesla Model S har 48% av svenska bilmarknaden i prissegmentet, Vi har förberett väl för den här artikeln du läser och hämta informationen däri. förhoppningsvis fylla inlägg Artikel Diet tips, Artikel hälsosam mat, Artikel nyheter, Artikel recept, Artikel underhållning, vi skriver kan förstå. Tja, glad läsning.

titel : Tesla Model S har 48% av svenska bilmarknaden i prissegmentet
länk : Tesla Model S har 48% av svenska bilmarknaden i prissegmentet

Läs också


Tesla Model S har 48% av svenska bilmarknaden i prissegmentet

Telsas premiumsedan Model S har ensamt 48% av den svenska bilmarknaden i sitt prissegment än så länge i år. Uppenbarligen har svenskar i denna kredit- och köpkraftzon en stark tilltro till Tesla. 
När du inte har råd med en Tessla. Eller har bättre omdöme.
Som elbil kostar förstås Tesla Model S en slant över vad motsvarande fossilbil gör, och dessa betydligt billigare fordon (oftast under halva priset) säljer förstås mer. Här ser man t ex BMW 5-serien, Audi A6/A7, Mercedes E mfl.

Men prisklassmässigt ligger man i en annan dimension där man hittar bilar för runt miljonen. Alltså BMW 6-serien, 7-serien, Audi A8, Mercedes S-klassen och de dyraste Lexusmodellerna. De som är villiga att öppna plånboken i denna prisklass är högst begränsade, eller så är det trots allt få som har detta dåliga omdöme. Det går ju lika bra med en Dacia.

Det visar sig dock att villigheten att öppna plånboken för en Tesla Model S vida överstiger dessa prisklasskonkurrenter, trots att de bilarnas premium-premiumlyxnivå är högre. 

Först måste vi reda ut metodiken. Biltillverkarna är inte alltid så villiga att släppa fram priserna på sina premium-premiumlyxbilar, om inte annat måste man konfigurera dem och det tar tid. Men svenska staten erbjuder en genväg.

För att identifiera nybilspriser använder vi Skatteverkets nybilsprislista för 2018. Priserna är utan tillval. Tesla Model S kostar här 908 300:- SEK till 1 551 330:- SEK. S 75 finns med, men slutade säljas innan årsskiftet och det lägre priset för denna bortses därmed från. Skatteverkets lista tas nämligen fram 2017 och då hade inte Tesla slutat sälja ordinarie S 75. Numera säljer de som lägst S 75D (som pga ändrat utförande och kronans fall numera som lägst kostar 928 380:- SEK).

Vi tittar därmed på bilar i prissegmentet 900 000:- SEK till 1 500 000:- SEK. Det ska vara femsitsiga sedaner med fullt baksätesutrymme. Inga cabrioleter, inga sportbilar (vilket utesluter Porsche 911 dubbelt upp - både sportbil och ej fullt baksätesutrymme, ibland dessutom cab) och förstås inga SUV:ar. 

Samtliga listade bilmodeller av modellen som matchas mot Bil Swedens register över nyregistreringarg, ska kosta över cirka 900 000:- SEK, så att en enskild topprustad Volvo S90 Twin Enginge extra inte ens når 800 000:- SEK duger inte. Utförandet särredovisas inte heller av Volvo hos Bil Sweden och inga slutsatser kan dras och enda Volvon över 900 000:- SEK är en SUV med XC90 Twin Engine Excellence för 1 295 000:- SEK. För Maserati Ghibli kostar hälften av modellerna under 900 000:- SEK, vilket gör att de utgår (det var enda bara totalt 31 Maserati registrerade i år).

Vi tittar på hela 2018 dvs till och med juli. Många fossilbilar registrerade i juni för att undvika bonus/malus, medan elbilar ska ha gått upp i juli pga höjt stöd. Så detta bör ta ut varandra. Tesla Model S registrerades för övrigt färre i juli än i juni, så man kan anta att det finns en säsongseffekt i få bilköp i juli.

Följande bilmodeller identifieras därmed i samma prisklass som Tesla Model S separat hos Både Bil Swedens nybilsregister och hos Skatteverket under 2018 till och med juli.

Audi A8 (ok, billigaste utförandet 870 000:- SEK, men tre av fyra listade utföranden är över 900 000:-, så det kvalificerar i cirka)

BMW 6-serien (även här ett undantag med 697 000:- SEK för xDrive Gran Turismo, men i övrigt över 900 000:- SEK)

BMW 7-serien

BMW i8

Jaguar XJ (övriga var faktiskt billigare än en Tesla, även om billigaste XG går på 855 900:- och bilen går in under cirka-klausulen)

Lexus GS-F och LS. Dessa separatredovisas dock inte hos Bil Sweden, till skillnad mot billigare Lexusmodeller, utan här använder vi kategorin "Lexus"

Mercedes (AMG) S-klassen

Tesla Model S

Nybilsregistreringarna i år har varit följande:

Audi A8 - 28 stycken
BMW 6-serien - 163 stycken
BMW 7-serien - 56 stycken
BMW i8 - 14 stycken
Jaguar XJ - 0 stycken, dock har 9 stycken av elbils-SUV:en I-pace registrerats, men inte en sedan
Lexus (GS-F och LS) - 118 stycken (kategorin ospecificerad Lexus)
Mercedes (AMG) S-klassen - 0, men samtliga AMG är 62 stycken om det är någon tröst
Tesla Model S - 406

I prisklassen registrerades 847 bilar enligt ovan (9 st I-pace oräknat pga SUV). Utifrån detta sätt att räkna har Tesla Model S ensamt 48% av marknaden i prisklassen. 

Med tanke på att Tesla lägger exakt noll kronor på reklam, inte deltar i branschens marknadsaktiviteter, utan enbart säljer på varumärket och word-of-mouth via nöjda kunder så är detta rätt imponerande. Ett väl utfört varumärkesbygge. Den enda bilen som säljer i de här volymerna är Porsche 911 med 373 nyregistreringar (fortfarande färre än Tesla Model S 406), men det är en sportbil eller cab, och inte en sedan. Elon Musk och Tesla har alltså lyckats bygga ett varumärke starkare än Porsche på bara några år.

Det är kanske inte så konstigt att Audi, BMW, Porsche och Mercedes kommer med elbilar i miljonklassen framöver. Förhoppningen är att man ska få miljonsegmentet att öppna plånboken på ett sätt dessa bilmärken inte är i närheten av att göra idag. Åtminstone inte i Sverige. Återstår dock att se om de kan leverera volymer, där batterierna är flaskhalsen. Detta vet Tesla, och har därför numera sin egen batteritillverkning. 

I princip är det bara Nissan som verkar kunna sälja Teslas volymer och alltså har tillgång till batterier. Exempelvis Hyundai Ioniq är bara en skugga trots att det är en bättre bil än Nissan Leaf, men utan tillgång till batterivolymer för att kunna sälja stort.

Vill du köpa en Tesla Model S eller Model X med gratis obegränsad Supercharging, använd denna länk vid beställning. Beställningar efter den 16:e september kommer inte längre få helt obegränsad Superchargerladdning, utan på sin höjd ett års fri laddning, så funderar du på en Model S eller X bör du slå till den närmaste månaden.


således artikel Tesla Model S har 48% av svenska bilmarknaden i prissegmentet

det är alla artiklar Tesla Model S har 48% av svenska bilmarknaden i prissegmentet Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.

Du nu läser artikeln Tesla Model S har 48% av svenska bilmarknaden i prissegmentet adressen https://allmaninf.blogspot.com/2018/08/tesla-model-s-har-48-av-svenska.html

Prenumerera på gratis e-postuppdateringar:

0 Response to "Tesla Model S har 48% av svenska bilmarknaden i prissegmentet"

Skicka en kommentar