titel : Procter & Gamble slutade med Internetannonsering - ökade omsättning och vinst
länk : Procter & Gamble slutade med Internetannonsering - ökade omsättning och vinst
Procter & Gamble slutade med Internetannonsering - ökade omsättning och vinst
Ett av världens största bolag inom konsumtionsprodukter, amerikanska Procter & Gamble, har helt slutat med att betala för Internetreklam, inklusive Facebook. Resultatet blev ökad vinst och fortsatt ökad omsättning. Frågan blir nu om vi ser en trend där annonsörer - särskilt de stora med enorma marknadsandelar - överger Internetreklamen och att reklamfinansierade tjänster, inklusive Google och Facebook, därmed kommer få problem. Mediakrisen flyttar i så fall ut på Internet.Reklam kan med suveräna reklamkampanjer i undantagsfall bygga ett företag, men oftast handlar det bara om att behålla sina marknadsandelar och inte tappa dem till andra som betalar för reklam. Men målgrupperna blir härdade och ignorerar allt mer reklamen, samtidigt som viss reklams faktiska effekter är högst ifrågasatta, t ex Internetreklam som stjäl allt mer intäkter från traditionella medier som tidningar på döda träd eller tablå-TV.
Amerikanska P&G drog förra ner sin reklambudget med otroliga 2 miljarder dollar, men såg inga effekter på försäljningen. Man slutade helt med att betala för reklam på Facebook.
"So P&G cut over $100 million out of its digital advertising spend in the fourth quarter, and this is what happened, according to Moeller: “We didn’t see a reduction in the growth rate.” And he added, “What that tells me is that that spending that we cut was largely ineffective.”
[...]
There’s a larger issue: Retail spending (not adjusted for inflation) has grown on average 2.4% per year in the US over the past five years. Over the same period, digital advertising nearly doubled to $72.5 billion in 2016. Clearly, even digital advertising – despite the lure of Facebook and the like – cannot induce consumers overall to spend more and increase the size of the overall pie for advertisers. It can only, at best, divide up the pie differently."
Som sagt så får inte konsumenterna mer pengar att konsumera för bara för att man betalar för reklam. Speciellt inom vardagsköpsvaror som de Procter & Gamble säljer är det högst tveksamt om reklamen gör någon nytta. Du måste ha toalettpapper oavsett.
Det intressanta är om P&G här startar en trend. Hela Internetekonomin bygger i princip på gratistjänster med reklam, eller där användardatat säljs vidare för marknadsföringsändamål. Även den här bloggen existerar enbart tack vare reklam.
Kanske är inte traditionella medier helt fel ute med sina betalväggar? Reklamintäkterna kanske kommer minska även på Internet. Med det kommer giganterna som Facebook och Google också få problem - undantaget vissa tjänster som lagringsutrymme hos Google, så är allt gratis och reklamberoende.
Speciellt när nästa lågkonjunktur, eventuellt recession tar fart? Varför betala för något som inte har någon effekt? Kommer mediakrisen flytta ut på Internet härnäst?
Vem vet, när den ekonomiska smällen kommer till Sverige nästa gång kanske jag får lägga ner bloggen, på grund av att jag inte kan jobba gratis utan reklamintäkter? Man kan undra varför Procter & Gambles agerande inte uppmärksammats i svensk media. Eller tja, nej, det behöver vi inte undra över...
Det intressanta är om P&G här startar en trend. Hela Internetekonomin bygger i princip på gratistjänster med reklam, eller där användardatat säljs vidare för marknadsföringsändamål. Även den här bloggen existerar enbart tack vare reklam.
Kanske är inte traditionella medier helt fel ute med sina betalväggar? Reklamintäkterna kanske kommer minska även på Internet. Med det kommer giganterna som Facebook och Google också få problem - undantaget vissa tjänster som lagringsutrymme hos Google, så är allt gratis och reklamberoende.
Speciellt när nästa lågkonjunktur, eventuellt recession tar fart? Varför betala för något som inte har någon effekt? Kommer mediakrisen flytta ut på Internet härnäst?
Vem vet, när den ekonomiska smällen kommer till Sverige nästa gång kanske jag får lägga ner bloggen, på grund av att jag inte kan jobba gratis utan reklamintäkter? Man kan undra varför Procter & Gambles agerande inte uppmärksammats i svensk media. Eller tja, nej, det behöver vi inte undra över...
således artikel Procter & Gamble slutade med Internetannonsering - ökade omsättning och vinst
det är alla artiklar Procter & Gamble slutade med Internetannonsering - ökade omsättning och vinst Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Procter & Gamble slutade med Internetannonsering - ökade omsättning och vinst adressen https://allmaninf.blogspot.com/2017/07/procter-gamble-slutade-med.html
0 Response to "Procter & Gamble slutade med Internetannonsering - ökade omsättning och vinst"
Skicka en kommentar