titel : Elbil eller pluginhybrid?
länk : Elbil eller pluginhybrid?
Elbil eller pluginhybrid?
I frågan om elbil så finns alternativet pluginhybrid, som blir billigare på grund av mindre batterikapacitet, trots att den även har en förbränningsmotor. Men när är en pluginhybrid egentligen bäst? Det hela landar i en analys av det egna körsträckebeteendet.Fördelning mil på el respektive bränsle med pluginhybrid med sex mils räckvid under en månad. 39 resor enbart på el, 15 resor med bränsle. 163 mil på el, 174 mil på bränsle. |
Med Hyundai Ioniq går det att jämföra priserna på en pluginhybrid och en ren elbil av annars samma bilmodell.
Efter supermiljöbilpremie kostar en Ioniq Electric Premium i svart 356 300:- SEK. Pluginhybriden kostar 324 300:- SEK. I övrigt kostar den rena hybridmodellen, som alltså inte kan laddas från elnätet 281 300:- SEK, men är inte relevant när det gäller att titta på körsträckor.
En pluginhybrid av annars samma bilmodell, med premiumutrustning och lite finare lack, kostar alltså ca 30 000:- SEK mindre, och har förstås betydligt längre räckvidd, då den kan köras på bensinmotorn när elen är slut. Därtill har man en låg hybridförbrukning i det läget.
Samtidigt är inte prisskillnaden speciellt stor mellan en plugin och en ren elbil. Ioniq Electric har en listad räckvidd på 28 mil, men i praktiken ca 21 mil. Kanske något högre om man som jag bor på landet, där man slipper statstrafik med ständiga start och stopp och oftast kör på 50-60-70-80-vägar med tillhörande låg förbrukning. Elbil fungerar alltså förvånansvärt väl på landsbygden.
Laddhybridversionen av Ioniq Electric sägs ha sex mils räckvidd på el.
Ovan är en uppskattning av min egen milfördelning under en månad. Sträckorna avser resor utan möjlighet att ladda, t ex in till stan utan att stanna länge nog för att landa.De flesta resorna är en mil eller lägre, dvs fram och tillbaka till byn, vilket inte är något svårt alls med en elbil.
I övrigt blir de flesta resorna enbart på el. 39 på el och 15 utan el. Men eftersom resorna utan el är desto längre, så blir fördelningen sett till antalet mil på el respektive bränsle 163 mil på el under en månad och 173 mil på bränsle.
Man kan dock notera att det endast är fyra resor som inte går att köra helt på el, dvs 21 mil eller kortare. Kort sagt är det ingen större uppoffring att istället välja 100% elbil.
De längre resorna får lösas med en enkel snabbladdning på vägen i fallet de två 25-milsresorna (till Skåne i tjänsten), och med flera laddningar eller med annan bil i fallet 45-milsresorna (Stockholm i tjänsten). Hyrbil kan faktiskt vara ett alternativ, särskilt om det handlar om resa i tjänsten och man av olika anledningar inte kan ta tåg eller flyg.
För egen del är 100% av resorna längre än 21 mil utan naturlig laddning på destinationen i själva verket tjänsteresor.
Hur ser det då ut för en fiktiv dagpendlare, med mer normalt körmönster? Vi antar att personen kör till jobbet 5+5=10 mil om dagen, utan möjlighet till laddning på arbetsplatsen, gör en del andra småresor och en resa till föräldrarna, landet eller båten på 20 mil plus 20 mil tillbaka varje månad.
Dagpendlarens körfördelning. 211 mil på el, 116 mil på bränsle. |
Vän av ordning noterar dock att detta exempel helt klarar sig på elbil - inga resor är längre än 21 mil.
Många pluginhybrider har kortare räckvidd. Nedan ser vi hur det hade sett ut med tre mils räckvidd på el.
Dagpendlaren med pluginhybrid med 3 mils räckvidd. |
Samtidigt har t ex Honda en pluginhybrid i USA och Kanada, Honda Clarity, med hela nio mils räckvidd på el. Av någon anledning säljs den dock inte i Europa. Med den räckvidden minskar behovet av bränsle rejält i dessa exempel.
Min slutsats landar ändå i att en elbil med 21 mils faktisk räckvidd duger mer än väl för egen del - längre resor får lösas med laddning på vägen eller genom hyrbil, alternativt den gamla skrotbilen som ändå får vara kvar som dragbil för tyngre behov än persontransport.
Med endast 30 000:- SEK i prisskillnad för en annars identisk bil så ter sig svaret självklart i valet mellan en mer komplicerad plugin eller en ren elbil - en elbil du kan ladda helt med egen el om man så vill. Svårare är det att göra sin egen bensin...
således artikel Elbil eller pluginhybrid?
det är alla artiklar Elbil eller pluginhybrid? Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Elbil eller pluginhybrid? adressen https://allmaninf.blogspot.com/2017/09/elbil-eller-pluginhybrid.html
0 Response to "Elbil eller pluginhybrid?"
Skicka en kommentar