titel : Skyhöga kostnader för att flyga hkp 14
länk : Skyhöga kostnader för att flyga hkp 14
Skyhöga kostnader för att flyga hkp 14
Ekot rapporterar om 200 000:- SEK per timme i kostnad för att flyga med Försvarsmaktens "nya" helikopter 14, i kontrast mot hkp 16 Blackhawks 40 000:- SEK per timme. Helikoptrarna riskerar nu ställas i malpåse, men frågan är hur man kommer fram till kostnaden och om det handlar om ekonomism?![]() |
Helikopter 16 Blackhawk. |
Den svenska versionen av den europeiska HN90-helikoptern, helikopter 14, är ett utmärkt exempel på hur allting alltid blir maximalt dyrt i Sverige. Ett antal speciallösningar fastställdes, eftersom Sverige tydligen har helt unika behov, vilket gjorde helikoptrarna mycket dyra och dessutom kraftigt försenade. Detta ledde fram till att man istället köpte in beprövade amerikanska UH60M Blackhawk från den beryktade "hyllan" och använde rakt av utan några oförklarliga speciallösningar.
Ekot rapporterar nu att hkp 14 är extremt dyr att flyga, med en kostnad på 200 000:- SEK per timme, i kontrast mot hkp 16 med 40 000:- SEK. Om Försvarsmakten inte får mer pengar kan hkp 16 ställas i malpåse, dvs i ett förråd utan att användas.
Det råder inget som helst tvivel om att hkp 14 är en mycket dyr historia, men frågan är hur mycket av kostnaden som är ekonomism och handlar om hur man bokför kostnaderna - helikoptrarna är nämligen redan inköpta och betalade, men bokförs inte som en kostnad förrän de används.
Skattepengarna har alltså redan betalts för helikoptrarna, men dessa bokförs sannolikt som en tillgång och belastar alltså inte den bokföringsmässiga budgeten. Då Försvarsmakten numera styrs av revisorer så bokförs sedan kostnader först vid användning. Man beräknar hur många timmars livslängd ett system ska ha och delar sedan upp inköpspriset på dessa antal timmar och bokför kostnaden per timme man använder.
Eftersom hkp 14 kostade ärligt talat skitmycket så blir också priset per timme därefter när helikoptern ska skrivas av.
En del av priset per timme är bränsle, reservdelar mm, men avskrivningsdelen är redan betalad av skattebetalarna rent kassaflödesmässigt.
Regeringen kan alltså anslå fiktiva medel som kompenserar för den rent bokföringsmässiga avskrivningen av redan betalade investeringar i helikoptersystemet, utan att skattebetalarna ska betala mer. Fast det kommer se ut som att staten får en ökad utgift och att eventuellt överskott i statsbudgeten drabbas.
Kort sagt är det kapitalförstöring att pga bokföringsmässiga anledningar - ett bokföringssystem som hittades på för hundratals år sedan - ställa fullt fungerande (nåja) utrustning i förråd för att slippa bokföra pengar man redan betalat. Ungefär som att köpa dyr champagne, men inte se det som en kostnad, så länge man inte dricker upp den, fast pengarna försvunnit från kontot. Men så blir det när ekonomism styr.
Sedan vet jag att "alla" på helikopterflottiljen fullkomligt älskar hkp 16 Blackhawk och helst skulle vilja se den som enda helikoptern. Och detta på goda grunder - det är ett beprövat och välutvecklat system.
Sedan vet jag att "alla" på helikopterflottiljen fullkomligt älskar hkp 16 Blackhawk och helst skulle vilja se den som enda helikoptern. Och detta på goda grunder - det är ett beprövat och välutvecklat system.
således artikel Skyhöga kostnader för att flyga hkp 14
det är alla artiklar Skyhöga kostnader för att flyga hkp 14 Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Skyhöga kostnader för att flyga hkp 14 adressen https://allmaninf.blogspot.com/2018/02/skyhoga-kostnader-for-att-flyga-hkp-14.html
0 Response to "Skyhöga kostnader för att flyga hkp 14"
Skicka en kommentar