Körexempel från verkligheten: Tesla Model X tor Stockholm

Körexempel från verkligheten: Tesla Model X tor Stockholm - Hej kompis Diet tips och allmän information, I artikeln du läste denna gång med titeln Körexempel från verkligheten: Tesla Model X tor Stockholm, Vi har förberett väl för den här artikeln du läser och hämta informationen däri. förhoppningsvis fylla inlägg Artikel Diet tips, Artikel hälsosam mat, Artikel nyheter, Artikel recept, Artikel underhållning, vi skriver kan förstå. Tja, glad läsning.

titel : Körexempel från verkligheten: Tesla Model X tor Stockholm
länk : Körexempel från verkligheten: Tesla Model X tor Stockholm

Läs också


Körexempel från verkligheten: Tesla Model X tor Stockholm

En läsare har gjort en körning från Sjuhäradsområdet till Stockholm tur och retur med sin nya Tesla Model X 100. Nedan följer lite siffror kring förbrukning, tid och ekonomi.
Tesla Model S. Arkivbild, avspeglar ej aktuellt väder och inte en Tesla Model X.

Läsaren äger en nyinköpt Tesla Model X 90D, tidigare demobil hos Tesla. Bilen företagsleasas. På två dagars varsel behövde vederbörande ta sig till Stockholm på tjänsteresa och beslöt att ta Teslan.

Bilen laddades fullt med 90 kWh energi, vilket går på cirka 110:- SEK inklusive rörliga elnätavgifter och elpriset.

Resan skedde från en ort i Sjuhäradsområdet. Till Stockholm tog resan fem timmar och trettio minuter inklusive två 30-minuters laddningar i Ödeshög och Sillekrog. Bilen nådde dock Stockholm med 55% kvar i batteriet, så den andra laddningen kunde varit betydligt kortare eller rent av skippats helt. Middag åts under laddningen i Ödeshög och en kaffe togs i Sillekrog.
"Fördelen med stopp är att man helt enkelt blir piggare."
Min egen erfarenhet från tjänsteresor med bil till Stockholm är att man ofta stoppar två gånger på vägen även om man inte har en elbil att ladda. Teslas snabbladdarstationer kommer bara styra upp var man faktiskt stoppar.

Totalt förbrukade resan till Stockholm 125 kWh eller 2.6 kWh per mil, dvs en energiförbrukningskostnad på cirka 3:- SEK per mil om man hade betalat för elen. Laddningarna på Teslas stationer är dock gratis för läsarens bil.

Den höga förbrukningen per mil kan förklaras med motorvägshastighet och den lite mer högbyggda Model X. Som jämförelse anger sajten eGoTrip 235 km räckvidd för en Model X 90D i motorvägsfart och 0 grader C utomhus. Det är just 2.61 kWh per mil, vilket visar på att eGoTrip har helt korrekta siffror.

Bilen parkerades i Stigbergsgaraget i två dygn för totalt 400:- SEK, vilket inkluderade långsam laddning av 70 kWh på två dygn.

Hemresan tog lite längre tid på grund av milslång kö innan Jönköping pga vägarbete. Bilen lämnade Stockholm med 75% laddning och nådde fram med 20% laddning och laddade återigen i Sillekrog och Ödeshög, där det åts lunch på det andra stoppet.

Resan hem förbrukade 115 kWh eller 2.58 kWh/mil. Återigen ca 3:- SEK per mil i energikostnad om man hade betalat själv och inte laddat gratis.

Läsaren konstaterar följande kring Model X:
"[Det] som gör att jag älskar bilen, är att vindrutan (som går upp över huvudet) ger en fantastisk frihetskänsla och mycket ljus, bilen är supertyst (man kan prata i vanlig samtalston även på motorvägen), grym klimatanläggning och HEPA-luftfilter (tror det är därför jag inte "bakis" av långfärder som jag blev i vår förra bil). Och underbart ljud i stereon så jag kan ägna mig åt små guilty pleasures som att sjunga högt och skamlöst."
Läsaren har stoppat in maximal första leasningkostnad om 40% i demobilen, vilket ger en månadskostnad på resterande värde om drygt 2000:- SEK exklusive moms, eller 2 250:- SEK inklusive den halva moms man betalar för tjänstebilleasing. Från det dras supermiljöpremien som delas upp på leasingperiodens 36 månader och gör att man inklusive halv moms landar på lite mer än en tusenlapp i leasingkostnad per månad för en Tesla Model X med årlig körsträcka på 1 500 mil vid 40% första förhöjd leasingavgift. Försäkringskostnad går på ca 9 000:- SEK per år för halvförsäkring under de första tre åren där Tesla står för vagnsskadegarantin, vilket drar upp månadskostnaden till ca 2000:- SEK. Annars är en stor kostnad de stora dyra däcken, där en uppsättning vinterdäck går på 30 000:- SEK och rimligtvis räcker i två säsonger. Priset är dock inklusive fälgar. Killgissar på 15 000:- SEK för säsongsdäck i två år, vilket ger en månadskostnad på 15000*2/24=1250:- SEK per månad. Servicekostnad är noll, då man inte behöver serva bilen och ändå behåller Teslas garantier. 

Total kostnad för företaget blir alltså ca 3 500:- SEK i månaden. Tillkommer förmånsvärde om ca 10 000:- SEK per månad för brukaren, plus arbetsgivaravgifter ovanpå det.

Energikostnaden om 3:- SEK per mil blir avrundningskronor i förhållande till totalen. Företagets rörliga kostnader per mil är (3500*12)/1500=28:- SEK per mil, plus kapitalkostnaden på ca 100:- SEK per mil för den förhöjda första leasingavgiften oräknat avkastning. För ägaren blir kostnaden (12*5000)/1500=40:- SEK per mil i förmånsvärde. 

För en total på 28+100+40=168:- SEK per mil blir ytterligare 3:- SEK för laddningen i princip försumbar.

Det hela bygger på Teslas garanterade återköpspris. Dock finns det möjligheter att i företagets egen regi sälja bilen till högre pris än detta, vilket avsevärt förbättrar siffrorna. Begagnade Teslor betingar än så länge höga priser med låg minskning av andrahandsvärdet per mil.

En Tesla Model X är förstås lyxkonsumtion, men som lyckad företagare kan det förstås vara värt det hela ändå och vara ett sätt att plocka ut pengar ur företaget till förmånlig beskattning. Att få ut ett upplevt värde på ca 500 000:- SEK (skattad värdeminskning under treårsperioden) kostar i detta fall 5000*12*3=180 000:- SEK i skatt. Därtill får man vid tjänsteresor ta ut en skattefri milersättning på 9:50 SEK per mil för bränslet även vid leasingbil, så länge inte företaget betalar bränslet. För elbilar överstiger detta skattefria uttag bränslekostnaden. På tre år om vardera 1500 mil blir detta 3*1500*6.5=29 250:- SEK skattefritt ut ur bolaget under perioden.

Vill man betala priset och har ekonomin i företaget är det skattemässigt mycket förmånligt med en Tesla Model S eller X.


således artikel Körexempel från verkligheten: Tesla Model X tor Stockholm

det är alla artiklar Körexempel från verkligheten: Tesla Model X tor Stockholm Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.

Du nu läser artikeln Körexempel från verkligheten: Tesla Model X tor Stockholm adressen https://allmaninf.blogspot.com/2018/03/korexempel-fran-verkligheten-tesla.html

Prenumerera på gratis e-postuppdateringar:

0 Response to "Körexempel från verkligheten: Tesla Model X tor Stockholm"

Skicka en kommentar