titel : Första intryck av Tesla Model S - noll räckviddsångest
länk : Första intryck av Tesla Model S - noll räckviddsångest
Första intryck av Tesla Model S - noll räckviddsångest
Efter en första längre åktur med en Tesla Model S 90D lånebil är intrycken många. Tittar man på räckvidden så finns det ingen räckviddsångest trots i princip ren motorvägskörning samt trefilig 100-väg.212 km på motorväg och trefilig 100-väg förbrukade 41.2 kWh. |
Teslans prognos för resan till Linköping. Foto taget av passagerare. |
Sträckan gick utan problem att klara av utan laddning, men för förarbyte och för att testa Teslas Supercharger-nätverk gjordes ett första stopp i Ödeshög. Trots backarna på E4:an vid Vättern och efterföljande 120-väg, så hade dessa initiala 212 km bara förbrukat 41.2 kWh av 90 kWh tillgängliga. Ute var det runt 25 grader och full sol, så AC:n körde för fullt.
100 kW vid snabbladdningen i Ödeshög. AC:n lämnades på under laddningen, så bilen hade behagliga nitton grader efter intagen lunch. |
En halvtimmes lunch senare har 29 kWh laddats. |
Trots motorvägsfarter och sommarväder med air condition igång, så drog Model S 90D bara 194 Wh/km. 90 kWh skulle räcka till 463 km, eller ungefär sträckan Göteborg - Stockholm utan paus. Då hade ändå denna Tesla 55 487 km under batterierna, i den mån batteriernas kapacitet minskar över tiden.
Allt snack om räckviddsångest kan man alltså högakteligen bortse från. Min kommande tjänstebil blir dessutom en 100D istället för 90D och ska alltså ha ännu längre räckvidd.
Resan innefattade då ändå lite oplanerade mil i form av några små avstickare på vägen och en del runtsnurrande i Linköping, vars centrum tydligen här helt utan gatuparkeringar, och dessutom drabbats av diverse avstängda vägar (utan till synes pågående vägarbete).
Sista sträckan till Linköping var inte speciellt lång. Lite högre förbrukning dock, men här kördes inte bilen på autopiloten. |
Från Bollebygd till Ödeshög kördes bilen med autopiloten, eller snarare autosteer, vilket gav lägre energiförbrukning än sträckan Ödeshög - Linköping, som kördes helt manuellt. Autopilotsträckan var både motorväg och trefilig 100-väg och det handlade sammanlagt om 190 km på autopilot, undantaget ett vägarbete i höjd med Gränna.
Det finns mycket att skriva om autopiloten, men sammantaget var detta den bekvämaste och mest stressfria bilresa jag någonsin gjort som förare. Mer om det i ett senare inlägg.
Med gratis elbilsladdning även på hotellet blir förstås bränslekostnaden för resan obefintlig, undantaget den schemalagda hemmaladdningen nattetid innan resan.
Ska du köpa eller leasa en Model S eller Model X får du gratis superchargerladdning om du använder denna affiliate-länk vid ditt köp.
således artikel Första intryck av Tesla Model S - noll räckviddsångest
det är alla artiklar Första intryck av Tesla Model S - noll räckviddsångest Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Första intryck av Tesla Model S - noll räckviddsångest adressen https://allmaninf.blogspot.com/2018/05/forsta-intryck-av-tesla-model-s-noll.html
0 Response to "Första intryck av Tesla Model S - noll räckviddsångest"
Skicka en kommentar