titel : Laddning elbil nattetid
länk : Laddning elbil nattetid
Laddning elbil nattetid
I tisdags provade jag att sätta timern för att ladda lånebilen från Tesla nattetid, när risken för krock med hushållsbehoven är som lägst. Elförbrukning enligt nedan.![]() |
Elförbrukning tisdag - onsdag: laddning elbil nattetid. |
Laddstyrkan går att ställa in på bilens skärm, så man förbrukar mindre ström vid laddning. Eventuellt går detta även att göra i appen, men pga lånebil har jag inte apptillgång ännu.
Allmän rekommendation är annars att ladda nattetid, eftersom det är minimal risk att man krockar med övrig hushållsförbrukning och riskerar att någon säkring löser ut, t ex vid användning av energislukare som spis, ugn, tvättmaskin, diskmaskin, vattenpumpar etc. Har man modern eldriven värmepumpsuppvärmning har man också ofta lägre temperatur nattetid, då man dels sover bättre i svalare temperatur och dels inte behöver full värme i hela bostaden. Jag har dock fastbränslevärme, och oavsett ingen värme så här års, så det är inte någon konkurrens mellan värme och elbilsladdning.
Maximal styrka om 16 A ger 16*3*230=11 040 kW i effekt. Då detta var min första laddning satte jag timern redan på 22:30, för att kunna kontrollera att den fungerade som avsett. Lite pinsamt att inte ha laddat bilen till morgonen.
Jag drog ner styrkan från 16A till 12A, men uppenbarligen kunde jag haft betydligt lägre styrka för att ladda bilen fullt. Pga långresa laddades bilen till 100% och man kan ovan se hur de sista kanske tio procenten tar längre tid att ladda när det sista mjukladdas. Kommer nog sällan ladda med 16A hemma, utan begränsa till 12. Ska jag bara ladda dagtid när solen lyser bör jag begränsa laddningen till 4-6A, om det är möjligt att dra ner den så lågt.
Sedan kördes det lite på morgonen innan bilen laddades igen mellan nio och tio, inklusive att klimatsystemet lämnades på, så det var behagliga 19 grader i bilen när det väl var dags att åka, trots att det var ca 25 grader och full sol utomhus.
Normal förbrukning så här års med soligt väder ligger någonstans 18-20 kWh per dygn. Elbilsladdningen drog upp tisdagen och onsdagen till 34 kWh. Elpriset inklusive rörliga nätavgifter är ca 1:25 SEK per kWh, och de laddade 28 kWh (avläst efterladdning) räcker till 140 km baserat på 100-120 km/h motorväg och 100 km/h trefilig väg, för en energikostnad per mil om 2:50 SEK. Ännu billigare blir det förstås vid laddning i Teslas gratis snabbladdare, om man nu har gratis laddning på bilen, vilket ni kan få om ni använder denna länk vid köp av en Tesla (inte säkert att länken fungerar än eftersom jag ännu inte fått Tesla levererad, utan använder lånebil).
Väljer man ett timavläst rörligt elavtal är förstås elen billigare nattetid, och det är då ett ytterligare incitament för att ladda just nattetid. Teslaägare kan få ett förmånligt avtal från Skellefteå Energi, som dessutom bjuder på el till 1500 mil om året (3000 kWh förmodar jag), men exakt vad avtalet innebär återstår att se när jag väl har min egen bil. Värt att notera är dock att dessa 3000 kWh bara är från elhandelsbolaget - man måste fortfarande betala rörlig elavgift till nätägaren på hela förbrukningen.
således artikel Laddning elbil nattetid
det är alla artiklar Laddning elbil nattetid Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Laddning elbil nattetid adressen https://allmaninf.blogspot.com/2018/05/laddning-elbil-nattetid.html
0 Response to "Laddning elbil nattetid"
Skicka en kommentar