titel : Tesla Model S i verkligheten - 530 km i räckvidd?
länk : Tesla Model S i verkligheten - 530 km i räckvidd?
Tesla Model S i verkligheten - 530 km i räckvidd?
Efter att ha kört lite i verkligheten med en Tesla Model S 90D lånebil, så landar jag i att räckvidden är imponerande vid distanskörning och min kommande S 100D kan ha en räckvidd på upp mot 530 km på en laddning. Och Model 3 har nu börjat levereras utanför USA.
Körningen från superladdaren i Ödeshög till avfarten i Bollebygd företogs helt med autopiloten (egentligen automatisk styrning, assisterat filbyte och adaptiv farthållare), egentligen helt utan några problem. Autopiloten tvärbromsade rent av en gång när en annan bilist inte tittade i backspegeln ordentligt vid filbyte, men fortsatte sedan som vanligt. Mer om autopilotfunktionerna i senare inlägg. Kort sammanfattning: De levererar och höjer säkerheten på flera plan, samt bidrar till en mycket bekväm stressfri körning.
Den initiala 70 km-sträckan Ödeshög - Jönköping är mestadels 120 km/h motorväg och delvis 110 km/h, samt 90 km/h motorväg genom Huskvarna och Jönköping. Därefter tilltar kuperad terräng hela vägen till i höjd med Bollebygd, inledningsvis ca 44 km trefilig 100-väg. Sedan har man ca 55 km motorväg i 110 km/h, undantaget genom Borås där det är 70 km/h.![]() |
186 Wh/km 191 km Ödeshög - Sätila i 26 gradig sol. |
Elbilar ska dra mer energi vid varmare väder på grund av behovet av kylning och bäst räckvidd får man i svalare temperaturer. Det var strålande sol hela resan och vid ankomsten till Sätila hölls en temperatur utomhus på 26 grader. AC:n i bilen var inställd på 20 grader. Två vuxna personer i bilen och baksäte och bagage var fullastade, gissningsvis åtminstone 100 kg bagage.
Slutligen är det 22 km/h genom kurvig 70-landsväg utan mittlinje och således rätt utmanande för autopiloten, som lägger sig mitt i vägen i sådana fall och kör chicken-race mot mötande trafik till men för förarens psykologiska hälsostatus.
Sista sträckan på 70-väg var alltså inte med autopilot.
Denna uppenbara realistiska kombination av motorväg, trefilig 100-väg och en kortare avslutande del landsväg gav en förbrukning på 186 Wh/km.
Nu var detta en Model S 90D, vilket kan sägas få 483 km i räckvidd vid dessa körförhållanden. Min kommande 100 D väger antagligen lite mer om inte batteritekniken krympts under utvecklingen (sannolikt då batteriutrymmet inte blivit större), men 10% mer i räckvidd kanske är realistiskt. Då landar man på 531 km i räckvidd på en perfekt full laddning. I verkligheten finns det knappast perfekt utplacerade laddare, precis som man ser till att tanka innan man drabbats av soppatorsk i en fossilbil.
530 km är över den magiska siffran 466 km, vilket enligt Google är avståndet Göteborg-Stockholm över Jönköping. Dock är det mer motorväg på den sträckan än Ödeshög-Sätila.
Men räckvidden blir likväl imponerande och över förväntan. Sajten Egotrip anger t ex 290 km i räckvidd vid motorväg och 20 grader utomhus för Model S 90D, dvs 310 Wh/km och 362 km vid 90 km/h eller 248 Wh/km.
Två faktorer kan jag tänka mig påverkar här - dels hade jag range mode aktiverat, vilket innebär att klimatanläggningen prioriteras ner. Dels körde jag på autopilot på motorväg och trefilig 100-väg, vilket rimligtvis innebär en datorbaserad optimerad energiförbrukning. Dels höll autopiloten hastighetsgränsen. Dels var det lite 70-vägar som drar ner det hela.
Trots solen, värmen och range mode var det inga problem alls med klimatanläggningen utan resan var mycket behaglig. Autopiloten bidrar till välbehaget och en stressfri färd, men mer om det senare.
I övrigt kan man ju konstatera att om de sista femtio kilometernas 152 Wh/km gäller vid 70-väg så kommer man 657 km utan laddning via småvägar och en Model S 100D.
Engadget skriver nu att massmarknadsmodellen Tesla Model 3 nu officiellt börjat levereras utanför USA, i form av initialt Kanada. Faktisk verklig räckvidd på autopilot imponerar, och den energieffektivare Model 3 med ännu modernare hårdvara bör leva upp till förväntningarna.
Kan konstatera att jag aldrig kört Stockholm-Göteborg utan en enda paus, så en räckvidd på 530 km blir rent akademisk. Man kommer ladda på vägen oavsett. Vid full 100 kW superchargerladdning får man vid 186 Wh/km över åtta mil ytterligare räckvidd vid ens en tio minuters bensträckare och besök till kiosk eller toalett och kan alltså med god marginal över köra Stockholm - Göteborg. Vid en halvtimmes lunchpaus blir det förstås ännu mer laddat.
således artikel Tesla Model S i verkligheten - 530 km i räckvidd?
det är alla artiklar Tesla Model S i verkligheten - 530 km i räckvidd? Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Tesla Model S i verkligheten - 530 km i räckvidd? adressen https://allmaninf.blogspot.com/2018/05/tesla-model-s-i-verkligheten-530-km-i.html
0 Response to "Tesla Model S i verkligheten - 530 km i räckvidd?"
Skicka en kommentar