titel : Den svenska fattigdomen och flygplatsreklambilar
länk : Den svenska fattigdomen och flygplatsreklambilar
Den svenska fattigdomen och flygplatsreklambilar
På flygplatser världen över hittar man utställda lyxbilar som ska attrahera välbeställda affärsresenärer. Men i Sverige, där befolkningen är näst fattigast i Västeuropa, ställer man ut Fiat 500.![]() |
Fiat 500 på Bromma flygplats. Från 119 000:- SEK i nypris. |
Svenska folket är som bekant ett fattigt folk. Några förmögenheter att tala om finns inte hos de flesta och i median är vi näst fattigast i Västeuropa. Endast i Portugal hittar man fattigare hushåll. Få platser blir skillnaderna så tydliga som på flygplatser.
Flyg är ju glamoröst och det reser mycket affärsfolk. Så att ställa ut bilar i ankomst- och avgångshallarna är en populär marknadsföringsåtgärd. Uttråkade resenärer kan kolla in lite snygga linjer.
Och bilarna är glamoröst inriktade. Dyra modeller, som få har råd med.
Fick förmånen att göra en layover i München pga åska vid hemresan från Mont Blanc. Och vad fanns utställda här i Bayern? Jo, förstås de lyxigaste BMW-bilar man kunde finna.
Inga småbilar så långt ökat kan se, utan bara lyxmodeller.
Men icke i Sverige.
På Bromma flygplats har man ställt ut en Fiat 500. Den kostar från 119 000:- kronor i nypris visar en enkel googling. BMW i8 på flygplatsen i München kostar från 1 400 000:- SEK om man ska tro Skatteverket.
Så hur ser det ut i Göteborg, Volvos hem. Hittar man kanske en Volvo XC90? En V90? En S90? En C90 (finns det?)?
![]() |
Elhybriden BMW i8. Från 1 400 000:- SEK i nypris enligt Skatteverket. För två säten. |
Men icke i Sverige.
På Bromma flygplats har man ställt ut en Fiat 500. Den kostar från 119 000:- kronor i nypris visar en enkel googling. BMW i8 på flygplatsen i München kostar från 1 400 000:- SEK om man ska tro Skatteverket.
![]() |
Volvo XC40. |
Nej, istället ställer man ut Volvo XC40. En småbil. Man ställer inte bara ut den en gång. Utan två gånger.
![]() |
Och en XC40 till. |
Volvos billigaste så kallade SUV (Stads- och Urban- Volvo) ställs alltså ut två gånger på Volvos hemstads flygplats. Inte något vräkigt lyxåk alltså, utan det billigaste Volvo hade att uppbringa i biltypen.
Snacka om misär och fattigdom och en indikator på hur illa det är ställt med svenskarnas ekonomi i jämförelse med andra länder. Men lite gratis marknadsföring fick Fiat och Volvo nu iaf.
Ingen form av ersättning har utgått för detta blogginlägg, och jag har betalat mina flygbiljetter själv.
således artikel Den svenska fattigdomen och flygplatsreklambilar
det är alla artiklar Den svenska fattigdomen och flygplatsreklambilar Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Den svenska fattigdomen och flygplatsreklambilar adressen https://allmaninf.blogspot.com/2018/09/den-svenska-fattigdomen-och.html
0 Response to "Den svenska fattigdomen och flygplatsreklambilar"
Skicka en kommentar