titel : Laddplatser inget problem för elbilar
länk : Laddplatser inget problem för elbilar
Laddplatser inget problem för elbilar
En av den vanligaste invändningarna angående elbilar är "men laddplatser då"? Efter fyra månader med elbil kan jag konstatera att alla farhågor helt kommit på skam. Det är rent av mångdubbelt tätare mellan laddplatser än mellan bensinstationer.![]() |
Gratis 22 kW laddning utanför Samarkand i Växjö. |
Att det skulle vara svårt att hitta någonstans att ladda elbilen är en myt och invändning som i princip direkt sprids av de som av någon anledning avskyr elbilar. Verkligheten är att det kryllar av laddplatser och dessa ligger mycket tätare och är betydligt fler än antalet bensinstationer.
![]() |
Gratis Tesla-laddning i P-huset på Emporia i Malmö. |
Själv var detta en farhåga för egen del initialt, men den kom ganska direkt på skam. Första gången man kör till ett område eller en destination kan man behöva lägga någon minuts research på uppladdning.nu, men därefter är det inget man behöver kolla upp igen. All oro att det skulle saknas laddplatser är borta för min del, åtminstone söder om Gävle, men nya orter kan fortfarande innebära att man behöver kontrollera var laddning finns, samtidigt som man kan vara trygg i att det finns.
![]() |
Gratis 22 kW laddning i Åmål. Den ena av de två laddarna var dock sönder. |
Oftast är laddningen gratis, utöver eventuell ordinarie P-avgift. På mindre orter behöver man inte ens betala för parkeringen.
I rättvisans namn är mitt aktiebolags leasingbil en Tesla Model S 100D, dvs så lång räckvidd man kan få, och jag har dessutom tillgång till Teslas snabbladdningsnätverk Supercharger. Men det finns ännu fler CCS och Chademo-laddare för de som inte har Tesla, eller om man nu via en Chademo-adapter behöver snabbladda Teslan utanför Superchargernätverken.
Att CCS/Chademo oftast bara ligger på 50 kW mot 120 kW på Supercharger är knappast ett problem för icke-Teslor. Övriga elfordon har mycket mindre batterier, även fullängdsbilar som Hyundai Kona och mycket lägre förbrukning pga mindre bil, vilket gör att de laddar nästan lika fort när man ser till mil per timme. Och den rikliga tillgången till snabbladdare gör att detta knappast är ett problem.
Det andra stället är vid lägenheten i Stockholm, där det inte finns några gratisladdare i närheten. Det går att ladda i de flesta P-hus i Stockholm, men parkeringsavgiften kan vara rätt hög.
Även om jag rutinmässigt försöker välja gratisladdning när jag t ex är på IKEA, Kungsmässan eller andra platser med laddning, så behövs det sällan. Inte ens om jag hade haft en 20-milare som Ioniq istället för en 50-milare som Teslan så hade jag oftast egentligen inte behövt ladda. Men är det gratis så är det.
Till vardags är önskad maxladdning satt till 80% eller 80 kWh för att inte slita i onödan på batterierna. Vid längre planerade resor har jag laddat upp till oftast 90% och 90 kWh, någon gång har jag för sakens skull testat 100%, men det är i princip helt onödigt eftersom man ändå stannar för lunch, fika, toalett, kaffe eller förarbyte någon gång på vägen, och då väljer en snabbladdare. I mitt fall Supercharger, men det finns gott om CCS/Chademo för icke-teslor. Även om de då får betala.
Tesla kommer för övrigt sluta med gratis superchargerladdning även på nya Model S/X. Erbjudandet är nu gratis Supercharger om ni använder denna länk fram till 16:e september och gäller även om du skaffar leasingbil (vilket ca 90% av de som köper Tesla gör). Vid köp efter 16:e september kommer ni bara få första året med fri Supercharger istället för obegränsat. Gäller oavsett bara S/X och inte Model 3.
I takt med att elbilarna blir fler behövs förstås fler laddare, men som det ser ut nu hittas laddare mest överallt inklusive på en del destinationer som inte är inlagda på uppladdning.nu. Utbyggnaden kommer fortsätta och tids nog kommer i princip alla destinationer ha laddare.
Och mindre hotell, bed & breakfast etc kan ofta ordna ett vanligt enfas- eller trefasuttag om man frågar om det. Norröver verkar dessutom motorvärmaruttag vara standard i många bostadsområden, vilket bör kunna ge åtminstone 2.3 kW (10A*230V=2300W).
Även små strömstyrkor som motorvärmare bör ge tillräckligt många mil över natten för att kunna ta dig till en snabbladdare, där du tar en fika och en bensträckare.
![]() |
Laddning i P-hus på Landvetter Flygplats. Drog 5 kWh eller 5% från 80 kWh laddning att åka till flygplatsen. |
![]() |
Laddning hos Tesla Superchargern i Ulricehamn. |
![]() |
Laddning med Teslas Chademo-adapter (tillval). |
![]() |
Laddning hos Vattenfall i Stockholm. Långsam 3.7 kW-laddare skulle fylla en Ioniq över en natt, men Teslan behöver en kaffepaus vid en Supercharger om den inte får stå ett helt dygn. |
Till vardags är önskad maxladdning satt till 80% eller 80 kWh för att inte slita i onödan på batterierna. Vid längre planerade resor har jag laddat upp till oftast 90% och 90 kWh, någon gång har jag för sakens skull testat 100%, men det är i princip helt onödigt eftersom man ändå stannar för lunch, fika, toalett, kaffe eller förarbyte någon gång på vägen, och då väljer en snabbladdare. I mitt fall Supercharger, men det finns gott om CCS/Chademo för icke-teslor. Även om de då får betala.
Tesla kommer för övrigt sluta med gratis superchargerladdning även på nya Model S/X. Erbjudandet är nu gratis Supercharger om ni använder denna länk fram till 16:e september och gäller även om du skaffar leasingbil (vilket ca 90% av de som köper Tesla gör). Vid köp efter 16:e september kommer ni bara få första året med fri Supercharger istället för obegränsat. Gäller oavsett bara S/X och inte Model 3.
I takt med att elbilarna blir fler behövs förstås fler laddare, men som det ser ut nu hittas laddare mest överallt inklusive på en del destinationer som inte är inlagda på uppladdning.nu. Utbyggnaden kommer fortsätta och tids nog kommer i princip alla destinationer ha laddare.
Och mindre hotell, bed & breakfast etc kan ofta ordna ett vanligt enfas- eller trefasuttag om man frågar om det. Norröver verkar dessutom motorvärmaruttag vara standard i många bostadsområden, vilket bör kunna ge åtminstone 2.3 kW (10A*230V=2300W).
![]() |
Motorvärmaruttag bostadsområde Falun. |
Oroa dig inte över tillgången till laddare om du vill skaffa elbil. Bor du i villa kommer din elbil alltid vara fulladdad (till önskad nivå) och du börjar alltid dagen med en fulltankad bil. Problemet är främst för personer som bor i lägenhet och har parkering utan eluttag. Man kan förmoda att åtminstone 2.3 kW-laddplatser blir standard vid nya bostäder framöver (enfas 10A säkring). För laddhybrider räcker 2.3 kW gott och fyller ett tomt batteri på några timmar.
Min egen WallConnector hemma är trefas 16A och ger som sådan 11 kW. Det laddar en helt tom 100D full på i teorin nio timmar, dvs över natten. Lägsta laddning jag haft när jag kommit hem har dock varit 16% och med bara 80 kWh i laddning till vardags tar det alltså bara knappt sex timmar att ladda. Dock brukar jag dra ner styrkan till 10 kW (eller 9660 W egentligen, dvs 14 A) för att inte konkurrera för mycket om gårdens 20 A huvudsäkring. Blir det strömbrist pga hushållsmaskiner avbryter Teslan laddningen automatiskt och återupptar senare, så det har inte hänt att någon säkring har gått pga laddning än så länge.
således artikel Laddplatser inget problem för elbilar
det är alla artiklar Laddplatser inget problem för elbilar Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Laddplatser inget problem för elbilar adressen https://allmaninf.blogspot.com/2018/09/laddplatser-inget-problem-for-elbilar.html
0 Response to "Laddplatser inget problem för elbilar"
Skicka en kommentar