titel : "Självkörande bilar tar jobben" - inte i verkligheten i alla fall
länk : "Självkörande bilar tar jobben" - inte i verkligheten i alla fall
"Självkörande bilar tar jobben" - inte i verkligheten i alla fall
"It never rains in Southern California."
Neoludditerna fortsätter att tjata om hur automatisering, robotisering och självkörande bilar ska ta våra jobb och göra alla arbetslösa, fast det aldrig hänt i världshistorien att inte automatisering lett till välstånd och ännu fler jobb. Efter lite vinterkörning över landet kan jag konstatera att det inte lär försvinna några jobb i Sverige, i synnerhet inte vintertid. Och sommartid är det vägarbeten överallt, så inte då heller.
![]() |
Vanlig tidig vintervägsmuts gör att inte ens marknadsledande i verkligheten Teslas självkörning kan byta fil i dagsljus på en motorväg. Ja, det står 111 km/h. Lev med det. |
Under dagen har jag kört på landsväg i tidiga vinterförhållanden, dvs underkylt regn på tidigare torra saltade vägar, med viss frostmodd från i natt. Detta gör att ett antal av de åtta kameror som Teslan har (tre i framrutan, som nog är okej tack vare vindrutetorkare och spolarvätska, två i backspeglarna, två i mittstolparna och en rakt bakåt, som även agerar backkamera) inte längre är tillförlitliga, och funktionen för automatiskt filbyte stängs av. Även på en vanlig motorväg.
Avstängningen sker av säkerhetsskäl och fordonet kan alltså inte längre byta fil själv. Vid mer avancerade funktioner kan den alltså inte heller svänga i en korsning, köra in på avkörningsramp från motorvägen etc.
![]() |
Så här ser det ut i backkameran. Notera att detta är i dagsljus. Killgissningsvis är inte sidokamerorna mycket bättre. |
Av och till återkommer funktionaliteten, men ofta fungerar det dåligt. Bilen börjar byta fil, men ångrar sig mitt i och svänger tillbaka, fast det inte finns några bilar.
Detta och t ex vägarbeten gör att man i verkligheten kan glömma allt vad självkörande bilar heter på många år än. Då har ändå Tesla 100 000+ bilar ute i verkligheten med tekniken, och är de facto världsledande i teknik och hårdvara i skarp drift under verkliga förhållanden och samlar in data på detta.
Men verkligheten är inte södra Kalifornien.
Om så självkörande bilar klarar 99.9% av sträckan, dvs bara i ett fall på tusen, t ex på tio meter av tio kilometer, inte klarar sig själva, så kan ni lägga ihop vad 1000 budbilar och självkörande taxibilar skulle göra med en stads trafik när det råkar finnas vägarbeten, fotgängare och cyklister som bryter mot trafikreglerna. Och vinterhalvåret. Tänk er ett dussin taxi och budbilar som snabbt kommer choka upp viktiga trafikknytpunkter då de inte längre kan svänga eller ens byta fil på grund av lite slask eller vägsalt.
Och hur många kommer vilja ta en självkörande Waymo-taxi, när chansen att nå destinationen är i princip noll under verkliga förhållanden utanför södra Kalifornien?
Nåja, bilresan var fortfarande avslappnad och kunde i stora delar, men inte lika mycket som vanligt, genomföras på autopilot. Väglaget var ju trots allt bra, om än smutsigt. Ska vi killgissa när programvarorna klarar av att köra i riktigt vinterväglag? Stockholms årliga trafikkaos vid första snön kommer framstå som den gamla goda tiden om fler än tio autonoma fordon kommer finnas i rusningstrafiken ...
Nej, den som vill uttala sig om "hotet från självkörande fordon" bör nog först klockan några tusen kilometer i en självkörande bil för att skaffa sig lite koll på verkligheten utanför säljmaterial och laboratoriekörning. Förutom att automatisering och teknikframsteg aldrig lett till någon massarbetslöshet - tvärt om har alltid allt fler fått jobb ju mer vi har automatiserat.
Ett annat problem är automatiseringsparadoxen. Med självkörande bilar får man oerfarna förare, som man dock förlitar sig på som backup när trafiksituationen blir besvärlig. Det riskerar alltså att förvärra situationen vid dåliga trafik- och vägförhållanden rejält. Kom ihåg att vi som idag har råd med de här fordonen har haft körkort i 20-40 år, och kört tiotusentals mil utan stöd. Fundera på vad som händer när du sätter en 18-åring i en självkörande bil från början, och hur denne ska få nödvändig erfarenhet?
Men gå nu och släng in en träsko i en vävmaskin någonstans. En del saker ändrar sig aldrig. Så ej heller vädret.
således artikel "Självkörande bilar tar jobben" - inte i verkligheten i alla fall
det är alla artiklar "Självkörande bilar tar jobben" - inte i verkligheten i alla fall Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln "Självkörande bilar tar jobben" - inte i verkligheten i alla fall adressen https://allmaninf.blogspot.com/2018/11/sjalvkorande-bilar-tar-jobben-inte-i.html
0 Response to ""Självkörande bilar tar jobben" - inte i verkligheten i alla fall"
Skicka en kommentar