82 mil med elbil på en dag

82 mil med elbil på en dag - Hej kompis Diet tips och allmän information, I artikeln du läste denna gång med titeln 82 mil med elbil på en dag, Vi har förberett väl för den här artikeln du läser och hämta informationen däri. förhoppningsvis fylla inlägg Artikel Diet tips, Artikel hälsosam mat, Artikel nyheter, Artikel recept, Artikel underhållning, vi skriver kan förstå. Tja, glad läsning.

titel : 82 mil med elbil på en dag
länk : 82 mil med elbil på en dag

Läs också


82 mil med elbil på en dag

Under lördagen körde vi drygt 82 mil elbil, Sätila - Västerås och tillbaka. Nedan är en redogörelse för resan med detaljer.
Sveriges näst äldsta Tesla Supercharger-station är den i Arboga. Här finns även flera snabbladdplatser för andra elbilar.
Klockan 08:27 lämnade vi hemmet. Bilen var inställd på att ladda batteriet till 95%, istället för ordinarie 80% och hade alltså från början 95 kWh laddat i det 100 kWh stora batteriet. Bilens egen schablonmässiga räckviddsberäkning gav då en räckvidd på 456 km. Resan till den nyutrullade villamattan Gäddeholm utanför Västerås skulle vara drygt 390 km, så egentligen behöver man inte ladda på vägen.

Dock sker det naturliga pauser vid bilkörning och det går alltså att ladda under dessa. Därtill behöver ju bilen ändå laddas för att vi skulle komma hem igen samma kväll.

Första naturliga stoppet blev vid Shells 7-Eleven norr om Mariestad. Då hade vi kört 197 km utan paus.
Shell Mariestad.
Detta var dock inte ett laddstopp, utan toalettbesök, inköp av kaffe och förarbyte. Möjligt att det fanns en laddare på platsen, men det kontrollerades aldrig eftersom det inte fanns något behov av att ladda.
Shell Mariestad. Minus en grad ute, 46% laddning och 46 kWh kvar. Förbrukning de senaste 50 kilometrarna var 174 Wh/km, vilket skulle ge ytterligare 264 km i räckvidd. De senaste 50 kilometrarna har dock varit 80 km/h, vilket ger en rätt angenäm förbrukning. Resterande sträcka är mestadels 100 km/h trefilig eller 90-110 km/h motorväg.
Vi ankom till Shell Mariestad klockan 10:52 och lämnade klockan 11:01. En naturlig paus tog alltså nio minuter. Hade det varit vid en Tesla Supercharger hade man kunnat ladda 17 kWh på dessa nio minuter, men nu laddade vi ingenting.

Ja, vi vet, fossilbilägare brukar klara av både tankning, toalettbesök och kaffeinköp på två minuter, men detta naturliga stopp tog alltså nio minuter.
Fortsatt resa. Notera 208 Wh/km när det är 100 - 110 och -3 grader kallt. Kontroll av tillgängligheten på Tesla Superchargers. I stort sett samtliga inom räckvidd är helt tomma vid lunchtid en lördag. Står en bil och laddar i Ulricehamn och en i Ödeshög.
Nästa stopp blev lunch, denna gång i Arboga vid Teslas Superchargerstation. Det var alltså inte egentligen nödvändigt, utan vi kunde nått Gäddeholm ändå, men eftersom vi skulle köra hem samma dag valde vi att ändå äta lunch där samtidigt. Gäddeholm skulle nås med väldigt lite kvar i batteriet, och ett alternativ hade varit att ta en betalstation i Västerås om man skulle vara orolig för den sista milen. Teslas laddare är dock snabbare, och dessutom gratis för vår bil.
Framme vid Tesla Supercharger Arboga.
Det var 12% eller 12 kWh kvar i batteriet vid ankomsten, eller ungefär 60 km ytterligare resa, så det handlar om goda marginaler. Temperaturen ute var -3 grader och de sista 50 kilometerna visade en förbrukning på 196 Wh/km. 
Trippmätaren. Trip A är dagens resa.
Sträckan Sätila - Tesla Supercharger Arboga var 343 km och mina tidigare uttalanden om att jag aldrig kört längre än 350 km utan att ladda står sig alltså. Det räcker alltså fortfarande med 35 mils räckvidd på en elbil.

Ja, vi vet att fossilbilsägare kör både 80, 90 och 100 mil utan att ta den minsta paus, och då kanske man inte ska skaffa en elbil. Själv föredrar jag pauser för kaffe, fika, toalettbesök, förarbyte, bensträckare, lunch eller middag, och därför kan jag ha en elbil.

Dessa 343 km drog 205 Wh/km i snitt vid mellan -1 och -3 grader. Det är en ökad förbrukning på cirka 5-10% från normala 180 - 190 Wh/km under sommaren. Temperaturen i kupén var inställd på 22 grader.

Lunchpausen var på 19 minuter och intogs i form av korv på OKQ8:s station. Vid Arboga Supercharger finns även Dinners, McDonalds, Burger King och Subway att välja mellan. Nu ber jag om ursäkt till fossilbilförarna, som jag vet beställer, betalar och äter sin korv på två minuter, men för mig och försteföraren Lena är alltså 19 minuter en naturlig lunchpaus.

Laddning skedde med 114 kW effekt och totalt laddades 34 kWh under pausen.

Därefter fortsatte resan till Gäddeholm. Tyvärr var det bilolyckor i Västerås, vilket tog en stund ett passera. Med autopilot är det dock på inget sätt stressande att stå i bilkö, utan man kan koppla av och låta bilen sköta köandet automatiskt.

Väl framme i Gäddeholm kopplades bilen in på laddning med en växelströmsstyrka på 11 kW, dvs trefas 16 Ampere. Vi stannade dryg tre timmar och laddade alltså drygt 33 kWh. Tyvärr missade jag att dokumentera exakt, utan detta är en skattning.

På väg tillbaka stoppade vi återigen i Arboga för att äta middag på McDonalds
Stopp för laddning i Arboga.
Trippmätaren visar nu på 460 km och 209 Wh/km. Fortfarande -3 grader ute. 22 graders kupévärme.
Middagen tog 30 minuter. Därefter hade batteriet 82% laddning eller 395 km i räckvidd enligt schablonen. 

Teslas navigator föreslog att man även skulle stoppa vid Teslas Supercharger i Jung, men en kontroll visade att det inte var nödvändigt. Teslas integrerade system verkar vilja att man har 10% i laddning när man når destinationen, men klickade man bort Jung angavs 5% kvar vid ankomsten till Sätila, eller cirka 25 km i marginal. Mer än tillräckligt alltså, så beslut togs att köra hela vägen hem.
OKQ8 i Laxå.
Dock tog vi en paus redan i Laxå för toalettbesök. Denna paus tog fyra minuter. Inte lika snabbt som för en fossilbilförare, som enligt dessas egna uppgifter går på toaletten på två minuter (allting en fossilbilförare gör tar tydligen två minuter - tanka, lunch, middag, toalettbesök, kaffe, äta en korv mm och detta inkluderar tid för att gå fram och tillbaka från bilen, samt eventuell betalning), vilket jag ber om ursäkt för att resesällskapet inte klarade av. Vi laddade dock inte, eftersom det inte behövdes. På en Supercharger hade fyra minuter annars gett 7 - 8 kWh. Kvar i batteriet var nu 57% laddning, eller 57 kWh.

Sätila nåddes klockan 22:36 efter 823 km och med 6% laddning, eller cirka tre mil, kvar i batteriet. Snittförbrukningen landade på 203 Wh/km.
Trippmätaren visar 823.7 km.
Sex procents laddning kvar.
Bilen kopplades in på nattladdning med 14 A trefas, för knappt 10 kW.

Utvilade efter en dags resa, som till 95% skedde på autopiloten, gick vi in och fortsatte jobba. Klockan var ändå bara 22:36 en lördagkväll.

Autopiloten är en fröjd på långa resor, som gör att man kan nå destinationen utvilad istället för hålögd , stel i kroppen och yr i huvudet. 

Särskilt fantastiskt var det att helt utan manuellt ingripande köra sträckan Skara - Vårgårda, en sträcka på 65 km. Detta i mörker, där helljusautomatiken kunde hantera alla möten. Sträckan Skara - Vara var 100 km trefilig väg, där Teslan vid två tillfällen på grund av vägens utformning själv fick köra tillbaka till högerfilen när filerna gick ihop. Från Vara till Vårgårda var det Sveriges Tråkigaste Väg (tm) med 80 km/h på jättebred tidigare 100-väg, med frekventa fartkameror.

Man måste förstås ha en hand på ratten med autopiloten, och ha uppmärksamhet, men det är betydligt mer avslappnande, inklusive att man kan byta sittställning och aldrig blir stel. 

Strax innan Vårgårda fick det göras ett manuellt ingrepp för att bilen inte saktade in snabbt nog när 80 km/h byttes till 60 km/h.

Normalt skulle nog manuella ingrepp som att säga till autopiloten att byta fil behövts, men runt 20 - 21-tiden på en lördag kväll var vägen i princip tom söderut. Vi blev omkörda två gånger dock.

Hela resan genomfördes exakt på hastighetsgränsen, om någon undrade gällande tider och förbrukning.

För att summera. 19 minuters laddpaus för lunch. 30 minuters laddpaus för middag. Laddning tre timmar på destinationen. Två andra stopp på nio respektive fyra minuter utan laddning. Jag respekterar att fossilbilägare hade kört hela resan utan att stanna en enda gång, och inte heller spenderat någon tid på destinationen, utan kört direkt hem igen. Då ska man förstås inte skaffa en elbil, och ingen tvingar er till det heller. Vi andra som har behov som hunger, törst, toalettbesök och socialt umgänge, kan antagligen klara oss utmärkt med en elbil med 35 mils räckvidd.


således artikel 82 mil med elbil på en dag

det är alla artiklar 82 mil med elbil på en dag Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.

Du nu läser artikeln 82 mil med elbil på en dag adressen https://allmaninf.blogspot.com/2018/12/82-mil-med-elbil-pa-en-dag.html

Prenumerera på gratis e-postuppdateringar:

Related Posts :

0 Response to "82 mil med elbil på en dag"

Skicka en kommentar