titel : Kan laddhybriderna stå sig mot nya generationen elbilar?
länk : Kan laddhybriderna stå sig mot nya generationen elbilar?
Kan laddhybriderna stå sig mot nya generationen elbilar?
Laddhybridbilarna ligger nu i samma prisklass som den nya generationens elbilar; Kia Niro EV, Hyundai Kona Electric och Tesla Model 3. Frågan är hur den dyra kompromisslösningen laddhybrid ska klara sig i priskonkurrensen?![]() |
Tesla Model 3. |
Priserna på den nya generationens massmarknadselbilar är i själva verket konkurrenskraftig mot laddhybriderna. Låt oss titta på några priser. Samtliga
Elbilar
Än så länge är det främst tre bilar som har full räckvidd och är prissatta för en massmarknad.
Tesla Model 3 Long Range 4WD från 660 200:- SEK Bakhjulsdriven bör landa runt 600 000:-
Hyundai Kona Electric från 409 900:- SEK
Kia Niro EV från 429 900:- SEK
Laddhybrider
Ett urval, det finns fler modeller, t ex Hyundain Ionic Plugin mfl.
Ett urval, det finns fler modeller, t ex Hyundain Ionic Plugin mfl.
Mitsubishi Outlander Plugin från 399 900:- SEK
Optima Sportswagon Plug-In Hybrid från 404 900:- SEK
Prius Plug-in Hybrid från 377 900:- SEK
Volkswagen Passat GTE plug-in hybrid från 443 500:- SEK
Volvo XC 60 Twin Engine 628 900:- SEK
Volvo V60 Twin Engine 548 900:- SEK
Från ovanstående ska miljöbilspremier dras, ungefär 60 000:- SEK för elbilarna och ungefär 30 000:- SEK för laddfossilerna.
Som man ser är det inte något större prisskillnad. I synnerhet Kia Niro EV är i storlek och modell jämförbar med flera av laddfossilerna. Nu lyckades aldrig Hyundai/Kia får fram batterier i volym åt Hyundai Ioniq EV, så snarare är begränsningen där - det kommer inte gå att matcha efterfrågan för andra än Tesla Model 3.
När bakhjulsdriven Model 3 finns för 600 000:- minus 60 000:- i premie, så kommer den kosta 540 000:- i grundutförande. Detta att jämföra med Volvo V60 Twin Engine för 519 000:- SEK i grundutförande. En Kia Niro EV kommer kosta 400 000:- mot 413 000:- för en Volkswagen Passat GTE plug-in.
Det ter sig rätt självklart varför fossillobbyn är ute med sin desinformation om miljöproblem och räckviddsångest för elbilarna. Man sitter på en hel modellpark med laddhybrider, som riskerar att slås ut av rent ekonomiska skäl. Därtill vittnar många laddfossilägare om att de hellre ville haft en riktig elbil, eller att de fått mersmak av laddfossilen och vill köra mer på el än vad dessa fordon kan leverera.
Så frågan är om laddhybriderna kommer försvinna på några års sikt. Kvar blir rena elbilar och rena fossilbilar. Följdfrågan blir då vad blir andrahandsvärdet på en laddhybrid om några år?
Prius Plug-in Hybrid från 377 900:- SEK
Volkswagen Passat GTE plug-in hybrid från 443 500:- SEK
Volvo XC 60 Twin Engine 628 900:- SEK
Volvo V60 Twin Engine 548 900:- SEK
Från ovanstående ska miljöbilspremier dras, ungefär 60 000:- SEK för elbilarna och ungefär 30 000:- SEK för laddfossilerna.
Som man ser är det inte något större prisskillnad. I synnerhet Kia Niro EV är i storlek och modell jämförbar med flera av laddfossilerna. Nu lyckades aldrig Hyundai/Kia får fram batterier i volym åt Hyundai Ioniq EV, så snarare är begränsningen där - det kommer inte gå att matcha efterfrågan för andra än Tesla Model 3.
När bakhjulsdriven Model 3 finns för 600 000:- minus 60 000:- i premie, så kommer den kosta 540 000:- i grundutförande. Detta att jämföra med Volvo V60 Twin Engine för 519 000:- SEK i grundutförande. En Kia Niro EV kommer kosta 400 000:- mot 413 000:- för en Volkswagen Passat GTE plug-in.
Det ter sig rätt självklart varför fossillobbyn är ute med sin desinformation om miljöproblem och räckviddsångest för elbilarna. Man sitter på en hel modellpark med laddhybrider, som riskerar att slås ut av rent ekonomiska skäl. Därtill vittnar många laddfossilägare om att de hellre ville haft en riktig elbil, eller att de fått mersmak av laddfossilen och vill köra mer på el än vad dessa fordon kan leverera.
Så frågan är om laddhybriderna kommer försvinna på några års sikt. Kvar blir rena elbilar och rena fossilbilar. Följdfrågan blir då vad blir andrahandsvärdet på en laddhybrid om några år?
således artikel Kan laddhybriderna stå sig mot nya generationen elbilar?
det är alla artiklar Kan laddhybriderna stå sig mot nya generationen elbilar? Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Kan laddhybriderna stå sig mot nya generationen elbilar? adressen https://allmaninf.blogspot.com/2018/12/kan-laddhybriderna-sta-sig-mot-nya.html
0 Response to "Kan laddhybriderna stå sig mot nya generationen elbilar?"
Skicka en kommentar