Saab Gripen fyller 30 år

Saab Gripen fyller 30 år - Hej kompis Diet tips och allmän information, I artikeln du läste denna gång med titeln Saab Gripen fyller 30 år, Vi har förberett väl för den här artikeln du läser och hämta informationen däri. förhoppningsvis fylla inlägg Artikel Diet tips, Artikel hälsosam mat, Artikel nyheter, Artikel recept, Artikel underhållning, vi skriver kan förstå. Tja, glad läsning.

titel : Saab Gripen fyller 30 år
länk : Saab Gripen fyller 30 år

Läs också


Saab Gripen fyller 30 år

Idag den nionde december är det exakt trettio år sedan Saab Gripen ("JAS 39") flög för första gången.  Med anledning av det höll Saab ett event för inbjudna, inklusive bloggen, i fredags, där man förhandsvisade nedanstående film med den första Gripen-testpiloten och testpiloten för nya Gripen E.
Evenemanget i Stockholm handlar förstås om marknadsföring kring nya Gripen E, men innehöll ändå en hel del av intresse. Stora delar av det så kallade försvarstwitter var närvarande, och Saab har korrekt identifierat var stora delar av publik svensk försvarsdebatt sker.

Särskilt ska Sverige AB vara stolta över att vi som en liten nation med på den tiden åtta miljoner invånare som ett av 5-6 länder i världen klarade av att utveckla och tillverka ett stridsflygplan i världsklass. Inte bara Saab var inblandat, utan även Ericsson och Volvo, samt en del utländska underleverantörer, i Sverige kanske mest avancerade industriprojekt någonsin.

Saab var väldigt noga med att på presentationen prisa kunden FMV och försvarsmakten, utan vilka produkten inte hade blivit så lyckad som den blev. Man underströk att detta var ett samarbete och en prestation av nationen Sverige.
Carl Bildt (till höger i bild) var med vid premiärflygningen 1988 och var även med på Saabs evenemang i fredags.
Det är det i världen stridsflygplan i sin klass som har lägst totalkostnad per flygtimme (total cost of ownership), och klår konkurrenterna flera gånger om på den punkten. 
Gripen-modell i Saabs Edge-konferensanläggning i Stockholm.
Till saken hörde de extremt hårda kraven som ställdes på upphandlingen, och sedan inte kompromissades med. Hela projektet med utveckling och tillverkning av första JAS A/B gjordes till fastpris under ett 80-tal där den svenska inflationen ofta var över 10%, och med delvis utländska komponenter och en svensk krona i fritt fall. Även om avtalet eventuellt kan innehållit inflationsjusteringar, så varierar utfallet stort för enskilda kostnader, som inte följer den allmänna utvecklingen.

Flygplanet utvecklades också för det svenska invasionsförsvarets värnpliktiga med kort utbildning.
 Själv hade jag för stort huvud för samtliga närvarande hjälmar, så ni får hålla till godo med ett foto på när Lena provar flygförarhjälmen.
Bland de nämnda kraven var att Gripen skulle kunna vändas på 20 minuter under fältmässiga förhållanden på en vägbas ute i skogen av fem värnpliktiga och en officer. På endast 20 minuter skulle man alltså kunna tanka, ladda om samtlig beväpning och vidgöra övriga system som behöver justeras, kontrolleras, eller fyllas på. Och detta med personal som bara får några månaders utbildning och ska kunna göra detta med handskar i -30 grader och snö.

Ett konkret exempel som gavs var lyckan för flygplanets luftkonditionering, som var placerad på sidan bakom huven över flygföraren. Platsen utsätts för extrema aerodynamiska påfrestningar, men kravet var att luckan skulle kunna lossas på 15 sekunder (med handskar och under vinterförhållanden utomhus). Kort sagt landade man i slutändan på fyra skruvar som både går att lossa så fort och som ändå gör att luckan klarar belastningen under flygning. Första versionen hade åtta skruvar, men missade tidskravet med åtta sekunder, vilket inte var acceptabelt för FMV.
Saab har förstås en även en del andra produkter. Här granatgevärt Carl Gustaf.
Saab genomför just nu en nyemission för att stärka upp företagets likviditet för utvecklingskostnaderna av bland annat Gripen E såväl som ubåten A26.
Dagskurs Saab-aktien.
Teckningskursen är satt till 225:- SEK och ska ta in sex miljarder kronor. Givet aktuell aktiekurs enligt ovan är det noll risk att man inte får in pengarna.

Saab har inte betalat mig något för detta inlägg, däremot erhöll jag och Lena ett glas prosecco, ett glas vin, chips och snittar på presentationen och minglet på Saabs Edge-konferenscenter i centrala Stockholm. Övrig kost, resa och logi för att kunna närvara bekostades helt av bloggen självt.


således artikel Saab Gripen fyller 30 år

det är alla artiklar Saab Gripen fyller 30 år Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.

Du nu läser artikeln Saab Gripen fyller 30 år adressen https://allmaninf.blogspot.com/2018/12/saab-gripen-fyller-30-ar.html

Prenumerera på gratis e-postuppdateringar:

Related Posts :

0 Response to "Saab Gripen fyller 30 år"

Skicka en kommentar