titel : Affärsidé: Leksaksbutikskejdan Föräldrafällan
länk : Affärsidé: Leksaksbutikskejdan Föräldrafällan
Affärsidé: Leksaksbutikskejdan Föräldrafällan
Nu när BR (saknad av ingen) och Toys "R" Us (med viss melankoli och nostalgi) har gått i konkurs krävs nya krafttag för att bibehålla närvaron av leksaksbutiker i framtiden. Nedan följer konceptet Föräldrafällan, som mer går i linje med den påstått nödvändiga trenden att shopping allt mer ska gå mot upplevelser.Svårt att sälja när man inte ens har öppet för konkursutförsöljning, trots enorma prissänkningsskyltar. Toys "R" Us på gräddhyllan Kungsbacka. |
Toys "R" Us (TRU) har förstås haft vissa grundläggande problem. Jobbigt namn att skriva. Fantastiska butiker, stora och med ett betydligt bredare utbud än BR.På gränsen till upplevelse för alla åldrar att röra sig i de stora butikerna, men de låg i köpladeområden istället för i köpcenter, vilket gjorde att man endast åkte dit avsiktligt. Därmed blev det inga spontanköp, inga barn som tjatar in föräldrarna där etc. Men det fanns rutschbanor och en del annat barnen kunde prova, t ex trehjulingar mm. Ganska mycket upplevelse, och är barnen väluppfostrade kunde ett besök vara en halvtimmes avlastning som inte kostade ett öre - bara gå runt tillsammans och titta, drömma, klämma och klättra.
Så ska föräldrar förvisas till den helt upplevelsebefriade e-handeln online, eller ska det uppstå något som kan fylla det upplevelsefyllda behovet av en leksaksbutikskedja?
In på scenen kommer butikskonceptet och affärsidén föräldrafällan. Stora uppelevelsefokuserade leksaksbutiker i anslutning till eller i köpcentrum, med leksaker från 0 till 16 år (dvs även datorspel mm, vilket iofs TRU också hade), spelmerchandise, klädmerchandise mm.
Det krävs dock lite nya grepp.
1. Man betalar 150:- SEK för en vuxen + ett barn för entré. Dessa pengar är till godo att handla leksaker för inom två timmar. Handlar man inte några leksaker är pengarna förverkade. Ytterligare barn kostar 50:- SEK styck och ytterligare vuxna 100:- SEK styck. Eventuellt någon mängdrabatt, men det kan missbrukas. Har man inga barn med sig kostar det ändå 150:- SEK. Oavsett svårt att handla något i en leksaksbutik utan att det går på en summa om 150:- SEK eller mer. Samtidigt inte värre än att man idag kan tycka det är en okej summa för att göra barnen glada en stund och få punkt 3 nedan.
2. Butikerna är RÖS-skyddade, byggda som Faraday-burar, så mobiltelefoni fungerar inte. Däremot finns det gratis wifi där dagens kod finns på kvittot för entrén. Wifinätet har dock blockat alla e-handelssajter (utom Föräldrafällans egen) och prisjämförelsesajter, så man kan inte kolla upp priser på prylar online och jämföra. Då måste man gå ut och kommer ha förverkat entrén. Fast monterade telefoner för att kunna ringa 112 ska förstås finnas i lokalen.
3. Gratis kaffe (och te) till vuxna och bekväma sittplatser i anslutning till rutschbanor och andra aktiviteter för barn. Här finns även ett café man kan köpa annat i, inklusive glassbuffé för barnen. Caféinköp räknas dock inte av mot entrén. Vill man alltså inte skämma bort barnen med leksaker kan man alltid ge dem glass istället, så håller de sig nöjda, om än till en merkostnad.
4. Färgkodade kaffemuggar. Gröna för ensamstående singelföräldrar, röda för de som är i ett icke-öppet förhållande. Eventuellt med en linje på som anger eventuella avvikande preferenser för att undvika pinsamma misstag. Således kan preferensmässigt matchande gröna singelföräldrar prata med varandra och ha trevligt (?) samtidigt som de kan undersöka om deras barn är kompatibla eller hatar varandra. Är man absolut inte intresserad av raggning är det förstås bara att ta en röd kaffemugg.
Detta kan förstås även ge upphov till Om en pojke-scenarion där singelpersoner lånar andras barn och går till Föräldrafällan med dem. Bra avlastning för föräldrarna. Win-win-win. Kan blir mycket stort för frånskilda singelföräldrar och en upplevelse även för dem (men man säljer inte vuxenleksaker).
5. Upplevelser. Likt TRU rutschbana för barnen att komma in, men detta kan även finnas mellan olika sektioner inne i butiken, kanske kombinerat med andra hinderbanor. Föräldrar går förstås förbi. Gungor, trehjulingar om barn vill ta sig runt (med hyllor anpassade för att krockas med). Finns nog fler förslag.
6. Hörselskydd. Möjligheten att låna hörselskydd så man slipper höra skrikande barn som vägrar lämna om de inte får köpa leksaken de just förälskat sig i.
Vi bjuder förstås på detta affärskoncept, som givetvis helt eller delvis kan anammas av andra butikskedjor än leksaksaffärer. Hörselskydd kan ju med fördel delas ut på caféer som är populära för småbarnsföräldrar, och RÖS-skydd och wifi som blockerar alla prisjämförelsesajter kan man ju införa i princip i alla slags butiker.
således artikel Affärsidé: Leksaksbutikskejdan Föräldrafällan
det är alla artiklar Affärsidé: Leksaksbutikskejdan Föräldrafällan Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Affärsidé: Leksaksbutikskejdan Föräldrafällan adressen https://allmaninf.blogspot.com/2019/01/affarside-leksaksbutikskejdan.html
0 Response to "Affärsidé: Leksaksbutikskejdan Föräldrafällan"
Skicka en kommentar