Båtmässan: Begagnade segelbåtar går stabilt

Båtmässan: Begagnade segelbåtar går stabilt - Hej kompis Diet tips och allmän information, I artikeln du läste denna gång med titeln Båtmässan: Begagnade segelbåtar går stabilt, Vi har förberett väl för den här artikeln du läser och hämta informationen däri. förhoppningsvis fylla inlägg Artikel Diet tips, Artikel hälsosam mat, Artikel nyheter, Artikel recept, Artikel underhållning, vi skriver kan förstå. Tja, glad läsning.

titel : Båtmässan: Begagnade segelbåtar går stabilt
länk : Båtmässan: Begagnade segelbåtar går stabilt

Läs också


Båtmässan: Begagnade segelbåtar går stabilt

Navigare necesse est. Vivere non est necesse.
Årets båtmässa i Svenska Mässan i Göteborg bjöd på ett ovanligt, förmodat unikt inslag, nämligen begagnade segelbåtar. Båtagenter hade särskilt blivit inbjudna för att fylla upp mässan och konstaterar i kommentarer till bloggen att priserna varit stabila sedan återhämtningen efter finanskrisen. Det väcker dock frågan om begagnatpriserna kommer hålla i sig när konjunkturen dippar den här vändan?
Båtagenter på Båtmässan.
Tydligen ska det vara unikt att begagnade båtar alls ställs ut på Båtmässan i Göteborg, och enligt uppgifter till bloggen ska mässan specifikt vänt sig till några av de största svenska agenterna och bett dem ställa ut. Kanske var det dålig uppslutning av utställare i år? Eller så ligger detta i trenden att när bostadsbankomaten torkar ihop, så blir det populärt med begagnat?
Begagnade segelbåtar. En Benetau 37 (?) närmast kameran, sedan en Hallberg Rassy 32 (?)
Finanskrisen innebar en stor kris för de svenska båtbyggarna, och Orustvarven har aldrig riktigt återhämtat sig. Hallberg-Rassy i Henån sades "gå bra", även om årsproduktionen är hälften mot innan finanskrisen och marknaden hittas förstås i Tyskland, vilket också förändrat designen något. Mer konservativa Orustbåtfantaster rynkar förstås på näsan över detta.

Klassiska varvet Najad (eller var det Malö?) ska tydligen bara bygga två båtar till.
Hallberg Rassy 32 (?) årgång 2017.
Självbilden för Orustseglarna kvarstår. Världens bästa båtar, förstås. Dubbelt så dyra som konkurrenterna. Eventuella hot från asiatiska tillverkare, som nu har nått samma kvalitet som de kontinentala europeiska båtbyggarna avfärdades förstås som rent nonsens. Alla andra båtar än begagnade Orustseglare är bara väntande totalhaverier var beskedet.

Likväl är de kontinentala segelbåtarnas specar sällan lika imponerande som en Hallberg-Rassy. Inte om man tittar på långseglande dimensioneringar som bränsletankar, septitankar och framför allt färskvattentankar. Det finns förstås en stor variation, men generellt kan man säga att en kontinentbåt har två hytter bak, medan en Hallberg Rassy har en hytt och enorma tankar och förvaring där den andre skulle hittats. Å andra sidan så byggs mycket kontinentbåtar för charter, där korta dagseglatser gäller och maximalt med bäddar, och är inte tänkta för långsegling. Det senare beror förstås på hur långt och hur stor crew. Missa för övrigt inte Lenas sammanställning av hennes världsomsegling, som skett både med en hederlig gammal Albin Vega, såväl som en Jennau Sun Oddysey 37. Uppenbarligen går det att korsa Stilla Havet i en kontinentbåt, dvs inte en Orustbåt från Hallberg-Rassy.
Interiör totalrenoverad Najad.
Priserna på begagnatmarknaden kraschade runt finanskrisen, men återhämtade sig något fram till 2011 uppger branschagenter till bloggen, och har sedan dess legat stabilt. Man noterar ett nytt intresse från en ny generation av 30-åringar, som tittar på dessa gamla fina Orustbåtar och hoppas väl få igenom ett generationsskifte.

Mycket personal från de nedlagda eller kollapsade varven uppges ha gått till renoveringsfirmorna och en topprenoverad Najad visades upp på mässan. Hallberg-Rassy har också sugit upp en del kompetens, medan de kämpande kollegorna helt enkelt saknar personal med rätt kompetens för att kunna bygga något i volym alls.
Interiör totalrenoverad Najad.
Man kan ställa sig frågande till hur det blir nu med nästa konjunkturnedång. Hallberg-Rassys kunder hittas inte längre i Sverige i särskilt stor utsträckning, så en svensk kris kanske inte slår lika hårt denna gången.

Men hur blir det med begagnatmarknaden?
Totalrenoverad Najad.
Samtidigt börjar ju 40-talisterna, som populariserade Orustseglarna att bli väl gamla, och man kan gissa att marknaden kommer få fler och fler båtar till salu på grund av generationsfrågan. Samtidigt torkar bostadsbankomaten ihop och konjunkturen faller i Sverige. Frågan blir då om begagnatmarknaden kan fortsätta vara stabil? Och om den inte är det, vad händer med renoveringsfirmorna?

Hur länge håller att segla är nödvändigt, all leva är inte nödvändigt när pengarna sinar?

Att det ställs ut begagnade båtar på Båtmässan får nog tas som ett tecken i tiden. 


således artikel Båtmässan: Begagnade segelbåtar går stabilt

det är alla artiklar Båtmässan: Begagnade segelbåtar går stabilt Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.

Du nu läser artikeln Båtmässan: Begagnade segelbåtar går stabilt adressen https://allmaninf.blogspot.com/2019/02/batmassan-begagnade-segelbatar-gar.html

Prenumerera på gratis e-postuppdateringar:

Related Posts :

0 Response to "Båtmässan: Begagnade segelbåtar går stabilt"

Skicka en kommentar