titel : Endast 15% av svenskarna vill ha höghastighetsjärnväg
länk : Endast 15% av svenskarna vill ha höghastighetsjärnväg
Endast 15% av svenskarna vill ha höghastighetsjärnväg
Endast 15% av svenskarna ha en höghastighetsjärnväg. Detta framkommer av den tidigare omfattande enkäten om man vill ha en höghastighetsjärnväg i enlighet med den så kallade Sverigeöverenskommelsens förslag.![]() |
Resultat per partival i riksdagsvalet 2018. |
På den korrekt formulerade frågan om man vill skuldsätta sig, sina anhöriga och barnbarn för att bygga höghastighetsjärnväg Stockholm-Malmö och Stockholm-Göteborg, med endast ett fåtal ytterligare stopp, så svarade endast 15% av 2 591 respondenter ja.
Då bloggens läsekrets inte är politiskt representativ är detta justerat för hur man röstade i riksdagsvalet 2018. Föga överraskande är stödet starkt bland den minoritet som röstade på MP. I praktiken innebär justeringen att svaren från de som röstat på S, V och MP har justerats upp i betydelse, då dessa var underrepresenterade, medan svaren från övriga partiers väljare blivit nedjusterad.
Det finns också stora skillnader geografiskt, även detta justerat för partisympatier.
![]() |
Resultat per partival i riksdagsvalet 2018 och län. |
För många län var svaren för få för vettiga resultat, men ovanstående län gick det att få relevant data för. Även länens svar är riksdagsvaljusterade.
Föga överraskande är Norrlandslänen Västernorrland och Västerbottens län totalt ointresserade av höghastighetsjärnväg mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Däremot är stödet för höghastighetsjärnvägen större i Gävleborg än i riket i stort. Detta gäller även de större länen söder om Stockholm, men Stockholmarna är med sina 14% något mer skeptiska än rikssnittet.
Förenklat kan man säga att 20% av svenskarna söder om Stockholm vill se höghastighetsjärnvägen. Störst stöd har man i Östergötlands län, som antagligen förväntar sig snabbare kommunikationer med Stockholm. Ändå stöder bara 23% detta. Trots att Jönköping blir en knutpunkt stöder endast 18% av de boende i länet höghastighetsjärnvägen. Då är stödet större i Gävleborg med 22%.
Kort sagt finns det inget stöd för höghastighetsjärnväg när svenskarna får frågan om detta utifrån vad det faktiskt kostar, och var järnvägen faktiskt ska byggas. SJ har köpt en undersökning utan dessa faktauppgifter, och när folk tror att de både ska få en station och att de inte ska betala är de mer positiva. Men så är inte verkligheten, som bekant. Ett fåtal får en station, och alla idag levande och många ännu ofödda ska betala via statlig skuldsättning, ränta och amorteringar på denna skuld på ett projekt som beräknas vara en samhällsekonomisk förlust på 273 GSEK (oräknat tåg, anslutningsspår och stationer) och inte ger någon miljönytta på grund av CO2-utsläppen från bygget.
Endast 15% av svenskarna ha en höghastighetsjärnväg. Detta framkommer av den tidigare omfattande enkäten om man vill ha en höghastighetsjärnväg i enlighet med den så kallade Sverigeöverenskommelsens förslag.
Den som vill hävda att denna undersökning har fel är välkommen att ordna fram en egen undersökning, där man inte likt SJ döljer kostnaden och den dåliga täckningen för höghastighetsjärnvägen.
således artikel Endast 15% av svenskarna vill ha höghastighetsjärnväg
det är alla artiklar Endast 15% av svenskarna vill ha höghastighetsjärnväg Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Endast 15% av svenskarna vill ha höghastighetsjärnväg adressen https://allmaninf.blogspot.com/2019/03/endast-15-av-svenskarna-vill-ha.html
0 Response to "Endast 15% av svenskarna vill ha höghastighetsjärnväg"
Skicka en kommentar