Flygbiodrivmedelutredningen

Flygbiodrivmedelutredningen - Hej kompis Diet tips och allmän information, I artikeln du läste denna gång med titeln Flygbiodrivmedelutredningen, Vi har förberett väl för den här artikeln du läser och hämta informationen däri. förhoppningsvis fylla inlägg Artikel Diet tips, Artikel hälsosam mat, Artikel nyheter, Artikel recept, Artikel underhållning, vi skriver kan förstå. Tja, glad läsning.

titel : Flygbiodrivmedelutredningen
länk : Flygbiodrivmedelutredningen

Läs också


Flygbiodrivmedelutredningen

Regeringens utredning med uppdrag att utreda hur Sverige kan skapa en storskalig produktion av biodrivmedel för det svenska flyget är en utmärkt och relevant utredning. Klantigheten i att utse och behålla en utredare som kan anklagas för jäv, har dock gjort att fossillobbyn helt lyckats få bort fokus från utredningen till att handla om utredaren.
Gripen på svenskt biobränsle om utredningen får bestämma.
Utredningen Biojet för flyget startades för att utreda hur Sverige kan skapa en långsiktig och storskalig produktion av biodrivmedel för flyg i Sverige, utan att beröra beskattning. Utredningens uppdrag beskrivs som:
"analysera hur flygets användning av hållbara biodrivmedel med hög klimatprestanda kan främjas för att bidra till övergången till ett fossilfritt energisystem och minskad klimatpåverkan,
vid behov föreslå hur det eller de styrmedel som är lämpligast för att minska flygets utsläpp genom användning av hållbara biodrivmedel bör utformas,
belysa vilka styrmedel som bäst kan främja en långsiktig och storskalig produktion av biodrivmedel för flyg i Sverige,
bedöma vilken inblandning av biodrivmedel som på kort och lång sikt är rimlig att uppnå med hänsyn till pris och tillgång samt efter- frågan i andra sektorer."
Det var aldrig tal om en neutral utredning, utan mål och syfte var som de flesta utredningar tydligt. Det handlade bara om hur det hela skulle uppnås, inte vad som skulle uppnås.

Utredningen är kompetent utförd så långt jag kan bedöma, och rekommendationerna är fullt rimliga och uppnår målet.

I princip föreslås låginblandning av biobränsle bli obligatorisk, likt det är i bensin och diesel idag. Till år 2030 ska inblandningen vara 30% och 100% år 2045, som dellösning då även elektrifiering av flyg behöver bidra.
"Eventuell elektrifiering och fortsatt energieffektivisering skulle minska den totala energimängden flytande drivmedel, och kan tillsammans med användning av elektrobränsle minska behovet av biodrivmedel för att nå målet till 2045"
Vad kommer då detta kosta flygpassagerare? Svaret är att år 2030 kommer flygbiljetten inom Sverige vara 41:- SEK dyrare, utrikes inom Europa 78:- SEK dyrare och interkontinentalt (USA, Thailand) 250:- SEK dyrare i snitt. Detta utan skatter, utan enbart på grund av kraven om inblandning av biobränsle i flygbränslet. Det är en fullt rimlig och marknadsmässig kostnad för en reduktion av fossila CO2-utsläpp från flyget med 24% till år 2030, trots linjärt ökad flygtrafik.

Utredningen föreslår också något jag hade med i min roman Midsommargryning, som jag skrev 2012 och gav ut 2013. Nämligen att Sverige ska bli självförsörjande på flygbränsle till det svenska flygvapnet, och inte längre vara beroende av import från t ex Ryssland.
"Försvarsmakten ges i uppdrag att upphandla biojetbränsle för den volym flygfotogen som statsflyget tankar i Sverige.
Försvarsmakten och Försvarets materielverk ges iu ppdrag att utreda förutsättningarna för inhemsk produktion och användning av biojetbränsle för Försvarsmaktens ändamål."
Det samma borde förstås Sverige även göra med dieselbehovet till försvar och blåljusmyndigheterna, dvs skapa svensk självförsörjning på bränsle.

Vilket för oss in på kritiken mot utredaren Maria Wetterstrand.

För debatten handlar inte om rapporten, utan om misstänkt jäv från utredaren.

Debatten visar tydligt varför varje utredare eller annan befattning som kan misstänkas för jäv ska avstå från att ta dessa uppdrag. Även om jäv egentligen inte förekommer, så kommer blotta misstanken gör att fokus tas bort från en för Sverige, klimatförändringarna och svensk försvarsförmåga viktig rapport, och handlar om utredaren istället för utredningen.

Det slumpade sig så att ett aktiebolag Wetterstrand har aktier i senare under dagen steg i kurs på ett pressmeddelande om godkänd fabrik. Aktien steg inte på Wetterstrands och utredningens presskonferens flera timmar tidigare, men det där med sanningen är inte så noga. Det viktiga är ju berättelsen. Det spelar ingen roll om det är sant, det är för jävligt i alla fall.

Vad som istället pågår kan misstänkas vara en mycket lyckad lobbyinsats från fossilbränslelobbyn. Det skulle inte förvåna mig om den rent av kan vara initierad av personer (journalister?) med starka kopplingar till den oljeexporterande diktaturen i Kreml, som säkert inte heller är särskilt intresserade av att svenskt försvar skulle vara självförsörjande på bränsle. 

Men tills vidare kan man konstatera att utredningen är torpederad, pengar kastade i sjön och tid är bortkastad. Både för klimatförändringar och för svenskt försvar.

Om man vill Sverige väl, så publicerar man omedelbart när man upptäcker det att utredaren kan misstänkas för jäv, så utredaren kan bytas ut och utredningen kan göras klar utan jäv. Den som väntar med att torpedera utredningen tills den är klar, vill knappast Sverige väl, utan går någon annans ärenden. Så får vi se om det finns en koppling till den oljeexporterande diktaturen i Kreml.


således artikel Flygbiodrivmedelutredningen

det är alla artiklar Flygbiodrivmedelutredningen Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.

Du nu läser artikeln Flygbiodrivmedelutredningen adressen https://allmaninf.blogspot.com/2019/03/flygbiodrivmedelutredningen.html

Prenumerera på gratis e-postuppdateringar:

Related Posts :

0 Response to "Flygbiodrivmedelutredningen"

Skicka en kommentar