Gästinlägg: Scenario - Hur vi i Sverige kan uppfylla vårt klimatansvar

Gästinlägg: Scenario - Hur vi i Sverige kan uppfylla vårt klimatansvar - Hej kompis Diet tips och allmän information, I artikeln du läste denna gång med titeln Gästinlägg: Scenario - Hur vi i Sverige kan uppfylla vårt klimatansvar, Vi har förberett väl för den här artikeln du läser och hämta informationen däri. förhoppningsvis fylla inlägg Artikel Diet tips, Artikel hälsosam mat, Artikel nyheter, Artikel recept, Artikel underhållning, vi skriver kan förstå. Tja, glad läsning.

titel : Gästinlägg: Scenario - Hur vi i Sverige kan uppfylla vårt klimatansvar
länk : Gästinlägg: Scenario - Hur vi i Sverige kan uppfylla vårt klimatansvar

Läs också


Gästinlägg: Scenario - Hur vi i Sverige kan uppfylla vårt klimatansvar

Nedanstående är ett gästinlägg publicerat av pseudonymen Kübler Ross.

Det här är en argumenterande text med syfte att få dig att tänka*. Scenariot här ska inte ses som det enda, tvärtom hoppas jag att detta leder till att vi börjar diskutera vad vi verkligen kan och vill göra åt klimatutsläppen. Att som en bunt klimatforskare nyligen på DN Debatt återigen pekar på att vi måste minska radikalt duger inte, åtminstone inte när man låter bli att ens nämna hur det ska gå till.  Nationalekonom och fd Junilistans partiledare Nils Lundgren är inne på lösningar på SvD Debatt, tyvärr ligger hans lösningar långt in i framtiden och vänder inte utsläppen nu.
Samhälle som uppnått klimatmålet ett ton CO2 per capita.


Att vi i världen inte kommer klara Paris-avtalets mål är givet för alla som tittat förbi politikernas floskler. Paris-avtalet bygger t.ex. på att vi i massiv skala fasar in BECCS som i bästa fall gör märkbar nytta först när vår generation gått i pension. Det är både orealistiskt och oetiskt att förvänta sig att våra utsläpp ska hanteras negativt i extrem skala efter vi som nu bestämmer har dött.

Om vi inte räknar med negativa utsläpp (BECCS, eller andra okända tekniker), så kräver enligt beräkningar av rakryggade klimatforskaren Kevin Anderson, Uppsala Universitet, att vi i väst minskar våra utsläpp med 8-12% per år (https://soundcloud.com/klimatpodden/28-kevin-anderson-what-we- do-now-will-change-the-climate-for-ever ca 28:30 in i avsnittet). Alltså 8-12% varje år framöver, 12% gäller för Sverige enligt Kevin. Naturvårdsverket säger minskning med 7% per år, alltså lite mindre brutalt.

Nu minskar vi ju våra utsläpp varje år, sedan 1990 med 26% enligt Naturvårdsverket
Svenska CO2-utsläpp. 
Tyvärr gäller inte det våra totala konsumtionsutsläpp, dvs inklusive allt vi köper utomlands ifrån, alla (flyg)resor vi gör utanför Sverige och allt koldioxid vi släpper ut när vi vistas utomlands. Tittar vi så ligger våra utsläpp mer eller mindre konstanta sedan den statistikens början 2008. Enda variationen som ses kan kopplas direkt till konjunkturen, skulle jag säga. Vi har uppnått nada.
Sveriges totala CO2-utsläpp.
Nedan följer ett scenario som skulle kunna ge en minskning med 10% per år, kanske mer, kanske mindre, alltså varje år, självklart gäller detta våra totala konsumtionsutsläpp. Naturligtvis är det helt omöjligt att göra långsiktiga prediktioner på vad som drar ned våra CO2-utsläpp, så detta ska på inget sätt ses som en sanning, utan mer fungera som en startpunkt i fundering på vad som verkligen krävs för att uppfylla Paris-avtalet. Eller kanske snarare hur hög framtida uppvärmning av jorden vi vill undvika.

Ska vi göra kontinuerliga minskningar av våra CO2-utsläpp på många procent per år är det för övrigt svårt att investera i storskaliga lösningar. Höghastighetståg? Glöm det, det ger ju mer CO2-utsläpp under den långa produktionstiden!

2019
Arlanda stängs. Permanent. Landningsbanorna plöjs upp till en meters djup som säkerhetsåtgärd och byggnaderna rivs. Chocken i samhället gör att 10% klaras med råge, då väldigt mycket verksamhet är beroende av pryttlar snabblevererade från t.ex. Kina för att fungera.

2020
Flygleveranser har flyttats över till andra flygplatser, så Skavsta stängs på samma sätt som Arlanda. Så oxå Landvetter. Säve öppnar istället för persontransporter, politiker och affärsfolket kan alltså fortfarande ta sig effektivt mellan Stockholm, Göteborg och Malmö och till Bryssel. Kapaciteten på dessa linjer är dock nere på under hälften mot före rivningen av Arlanda och Landvetter. Kraftiga tullar på import av varor, baserade på tillverkande ländernas CO2-utsläpp införs. Ransonering av diesel och bensin aviseras, men införs inte förrän nästa år. Målet på 10% minskning nås ändå.

2021
Sverige är nu inne i en super-recession, då företagsledarna förstått att Sverige menar allvar. Volvo Personvagnar lägger ned i Sverige och flyttar allt till Kina. Sandvik och Atlas Copco m.fl storbolag kastar in handduken, de ser ingen möjlighet att jobba vidare i Sverige, man har så mycket viktigt i landet att det inte går fortsätta. Den aviserade ransoneringen av diesel och bensin införs. Varje hushåll får en ranson på 500 liter diesel eller bensin, har man en vettig bil räcker detta till 1000 mils körsträcka per år, kör man långsamt ännu längre. Förbud mot import av icke-nödvändiga varor från länder med höga CO2-utsläpp införs. Paradoxalt nog går det bara importera Renaults elbilar nu, alla andra elbilar har fått importförbud.

2022
Resenärer över Öresundsbron som saknar giltiga skäl beläggs med böter på 10 000 kr och skickas hem. Danmark låter nämligen bli att följa Sveriges exempel och har inte stängt flygplatser. Insmugglat gods via bron tas i beslag och eldas till fjärrvärme i Malmö. Detsamma gäller andra gränser, men ändå kommer stora mängder smuggelgods in i landet. Livstids fängelse införs för alla brott mot Sveriges klimatlagar. Sverige riskerar missa målet, varför Cementa på Gotland tas över av staten och produktionen minskas till 10%. Cementa har inte lyckats få fram någon färdig CCS-lösning, trots skarpa klimatlagar i snart fyra år.

2023
Förbud på import av betong och cement införs så utsläpp från Cementa inte hamnar i andra länder. Den lilla byggindustri som fortfarande fanns kvar slås nu ut fullständigt. Inga mer åtgärder behöver göras

2024
SSAB stängs. På alla platser i Sverige. Alla tankar om hybrit ligger alltför långt in i framtiden. Inga mer åtgärder behöver göras.

2025
Svenska utsläpp och ekonomi har nu krympt 40-50%, men vi har lång väg kvar. Diesel- och bensinransonen halveras. Fler länder sätts upp på importförbudslistan. Produktionen av livsmedel är fortfarande alldeles för fossil, då riktig produktion av biodrivmedel fortfarande inte kommit igång i Sverige, mestadels för att efterfrågan är för låg och den ekonomiska situationen. 100 000 personer tvångsförflyttas för att hjälpa till med manuell skörd.

2026
Majoriteten av villaägarna odlar nu sin egen mat och många har börjat hålla kaniner och höns. Äpple och plommon ruttnar inte längre på träden. Torrtoaletten har återinförts av många, för att kunna egengödsla, fossil gödsel finns inte tillgänglig längre. Enbarnspolitik införs, barnskatten blir 2000kr/månad per barn utöver det förstfödda, den gäller alla barn födda efter 2019.

2027
Sverige inför 6-årig grundskola, högstadium, gymnasium och högskola läggs alltså ned, då statens kassa gapar helt tom. Sedan tidigare har socialbidrag och arbetslöshetskassa sakta strypts ned, nu återstår inget av det heller. Regeringen konfiskerar pengarna på alla bankkonton i ett desperat försök att hålla någon statlig verksamhet igång.

Av statliga myndigheter finns nu bara klimatmyndigheten, polis ,försvar, domstolar och skatteverket kvar.

Recessionen håller i sig, inga mer åtgärder behöver göras.

2028
Import tillåts nu enbart från Island, Norge och Frankrike. Totala ransonen fossila bränslen är nu nere på 30% mot nivån 2018

Att beskriva vad som händer med befolkningen i ett sådant här extremt scenario låter sig inte göras. Svält, död, massflykt och inbördeskrig är väl rimligt att tänka sig. Att scenariot kräver en diktators envåldsvälde, som professor Torbjörn Tännsjö varit inne på, behöver väl inte ens nämnas, att ta detta genom regeringen/riksdag är ju fullständigt uteslutet, det skulle ju bli krav på avgång långt innan plogen satts i landningsbanan på Arlanda. Paradoxalt nog diskuteras nu utbyggnad till dubbla kapaciteten på Arlanda till 2050 istället.

Tittar vi på vad en (delvis) Miljöpartistisk regering lyckats med de senaste fem åren så finns inget som ens är i samma magnitud som det som verkligen krävs. Att man, framförallt lokalt i Stockholm, hetsat mot dieselbilar till förmån för överklassens** elbilar är ett tydligt exempel.
Detta har, förvisso med hjälp av några fuskande bilföretag, tydligt lett till övergång till bensinbilar med väsentligt högre CO2-utsläpp.

Dieselbilar har till skillnad mot bensinbilar biobränsle att gå över till, åtminstone i högre inblandning, men tack vare usel politik minskade biodrivmedelsanvändningen med 5% 2018! (https://ift.tt/2uHE8iD ). Biodrivmedel importeras dessutom till väldigt stor del i Sverige, ca 85% var import 2018 enligt Preem, trots våra fantastiska möjligheter (skog!). Ett litet ljus i mörkret är att ST1 håller på och bygger ett raffinaderi i Göteborg som ska kunna producera 100.000 ton HVO per år från svartlut, eller ca 8% av den HVO som används i Sverige. Tyvärr minskade användningen av HVO:n med det dubbla 2018.
Att lite marginellt i kanten försöka styra folks flygresor med någon hundralapp i skatt tydliggör vilket massivt motstånd hela samhället kommer göra mot andra försöka att införa klimatbegränsningar.

Så vad kan vi ta för beslut som verkligen ger klimatnytta nu i en liten demokrati i Europas utkanter? Jag välkomnar alla diskussioner, hjärtligen och med värme, gärna ledande till lite mindre
pessimistiska scenario än det jag målat upp här.

Kübler-Ross

* Ja, en del debattsidor har liknande skrivningar, som om man inte fattar alls vad det handlar om, suck, tycker dock att det är adekvat här :-)
** Allvarligt, vilka har råd med elbil i Sverige, inte är det en biltyp för folk med normala inkomster i alla fall.


således artikel Gästinlägg: Scenario - Hur vi i Sverige kan uppfylla vårt klimatansvar

det är alla artiklar Gästinlägg: Scenario - Hur vi i Sverige kan uppfylla vårt klimatansvar Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.

Du nu läser artikeln Gästinlägg: Scenario - Hur vi i Sverige kan uppfylla vårt klimatansvar adressen https://allmaninf.blogspot.com/2019/04/gastinlagg-scenario-hur-vi-i-sverige.html

Prenumerera på gratis e-postuppdateringar:

0 Response to "Gästinlägg: Scenario - Hur vi i Sverige kan uppfylla vårt klimatansvar"

Skicka en kommentar