titel : Arbetet med ersättare till Tp 84 Hercules pågår
länk : Arbetet med ersättare till Tp 84 Hercules pågår
Arbetet med ersättare till Tp 84 Hercules pågår
Även om Tp 84 Hercules ska livstidsförlängas och det inte finns något beslut om ersättare när planen faller för ålderssträcket, så pågår enligt uppgifter till bloggen FMV:s och Försvarsmaktens arbete med en ersättare för fullt. Just nu är Embraers KC-390 i Sverige och tidigare har C-130J Super Hercules testats av bland annat specialförbanden. Ett tredje alternativ är Airbus 400M. I slutändan handlar det om politik kontra vad som är bäst för Försvarsmakten.Två politiska motköpsaffärer på samma bild - terrängbil 16 Galten och Kongsbergs Vapenstation 1. Fordon från 31:a lätta luftburna bataljon vid K 3 Livregementets husarer. |
Försvarets slitvargar tp 84 Hercules kommer behöva ersättas längre fram. Alternativen är den modernare C-130J Super Hercules, Embraer KC-390 och Airbus 400M.
Försvarsmakten själva sägs enligt uppgifter till bloggen föredra C-130J Super Hercules. Planet har utvärderats, inklusive av specialförbanden, och även om en anskaffning ligger många år framåt så är detta försvarets eget förstaalternativ. Skälen är bland annat likheterna med nuvarande Herculesplan, vilket innebär att man har en lång rad stödsystem och kompetenser på plats redan. Därtill har vårt grannland Norge detta plan och det är ett beprövat alternativ från skarpa insatser.
Men just nu har brasilianska Embraer sin nya KC-390 på plats i Sverige. Då Brasilien ska skaffa JAS 39 Gripen handlar nu detta om politik. Planet må visserligen vara billigare per flygplan, men exempelvis är räckvidden sämre och ett flygplan är inte bara själva farkosten utan även stödsystem och utbildning, vilket Sverige saknar. Planet är inte heller beprövat.
Ett tredje alternativ är också det dyraste i form av Airbus 400M, som har större lastkapacitet och kanske kan ge ytterligare förmågor, som flytt av stridsfordon och inte bara lättare personterrängbilar.
Risken är stor att svenska politiker bestämmer åt Försvarsmakten at Embraer KC-390 ska köpas in och Sveriges försvar får ännu en ogenomtänkt motköpsaffär i knät.
Tidigare motköpsaffärer har t ex varit terrängbil 16 Galten. Den har i sin tur dragits med ett antal problem och många i försvaret är missnöjda. Tidvis har fordonet haft körförbud, eftersom bromsarna inte samarbetar med svenskt klimat - fordonet är trots allt från varmare Sydafrika. Lösningen med batterierna ombord är också ett problem, ett problem som blir ännu värre när man har den elektriskt drivna Vapenstation 1 monterad, som drar ytterligare ström. Vapenstation 1 är i sig ett motköp för att norrmännen skulle köpa hälften av våra Archerpjäser. En affär som Norge drog sig ur, så Sverige blev sittande med en oönskad norsk vapenstation, men ingen svensk försäljning. Sverige blir som bekant om och om igen blåsta av de betydligt smartare danskarna och norrmännen. Det pratas nu om inköp av en annan vapenstation framöver (Vapenstation 2?).
Vad gäller terrängbil 16 så använder inte de svenska specialförbanden fordonet, utan har egna hemliga fordon vars beteckning och märke inte är offentlig. Galten duger helt enkelt inte.
På den positiva sidan pågår alltså arbetet med en ersättare till Tp 84 Hercules, så denna kan vara på plats framåt 2030, när vingarna trillar av på nuvarande transportplan. Kanske har man lärt sig något av den katastrofala anskaffningen av helikopter 14, och den förtida skrotningen av helikopter 4 och ligger nu ute i god tid.
Förhoppningsvis gör FMV och Försvarsmakten det rätta och införskaffar C-130J Super Hercules, och klåfingriga politiker håller sig utan. Ett köp av en beprövad plattform "från hyllan" har visat sig vara utmärkt i fallet Hkp 16 Blackhawk, som enligt flygförare är "den enda helikopter vi borde ha".
Enligt Wikipedia kostar KC-390 85 MUSD styck, tar en last om 26 000 kg eller 64 luftburna soldater eller 74 bårar. 400M kostar 152 MEUR styck, tar en last om 37 000 kg eller 116 luftburna soldater eller 66 bårar. C-130J kostar 100 - 120 MUSD, tar en last om 19 000 kg eller 64 luftburna soldater eller 74 bårar. Räckvidden för KC-390 är fulllastad 1 520 nautiska mil, 400M 1 782 nautiska mil och C-130J 1 800 nautiska mil. Källor: Wikipedia.
Enligt Wikipedia kostar KC-390 85 MUSD styck, tar en last om 26 000 kg eller 64 luftburna soldater eller 74 bårar. 400M kostar 152 MEUR styck, tar en last om 37 000 kg eller 116 luftburna soldater eller 66 bårar. C-130J kostar 100 - 120 MUSD, tar en last om 19 000 kg eller 64 luftburna soldater eller 74 bårar. Räckvidden för KC-390 är fulllastad 1 520 nautiska mil, 400M 1 782 nautiska mil och C-130J 1 800 nautiska mil. Källor: Wikipedia.
således artikel Arbetet med ersättare till Tp 84 Hercules pågår
det är alla artiklar Arbetet med ersättare till Tp 84 Hercules pågår Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Arbetet med ersättare till Tp 84 Hercules pågår adressen https://allmaninf.blogspot.com/2017/06/arbetet-med-ersattare-till-tp-84.html
0 Response to "Arbetet med ersättare till Tp 84 Hercules pågår"
Skicka en kommentar