Spotify ökade förlusten med 133%

Spotify ökade förlusten med 133% - Hej kompis Diet tips och allmän information, I artikeln du läste denna gång med titeln Spotify ökade förlusten med 133%, Vi har förberett väl för den här artikeln du läser och hämta informationen däri. förhoppningsvis fylla inlägg Artikel Diet tips, Artikel hälsosam mat, Artikel nyheter, Artikel recept, Artikel underhållning, vi skriver kan förstå. Tja, glad läsning.

titel : Spotify ökade förlusten med 133%
länk : Spotify ökade förlusten med 133%

Läs också


Spotify ökade förlusten med 133%

Förlustmaskinen Spotify visar alltjämt sig ha en affärsidé som bara ger större förluster, ju fler kunder man har. Intäkterna steg under 2016 med 52% och man har nu 140 miljoner kunder, varav 50 miljoner betalande. Men förlusterna steg med hela 133% och bolaget brände av 5 miljarder kronor.
Spotify klarar alltså inte av att gå  mot vinst trots att man har otroliga 140 miljoner kunder.  Tvärt om blir förlusterna snabbt större ju fler kunder man har. Intäkterna (omsättningen) ökade under 2016 med 52%, men förlusterna steg med 133%. Normalt ska det se ut tvärt om när man expanderar, men så är det alltså inte för Spotifys affärsmodell som uppenbarligen saknar skalfördelar.

Dessutom betalar Spotify ut allt mindre i royalties. 2015 gick 86.2% av intäkterna till skivbolag och kreatörer. 2016 hade detta fallit till 84.6%, men ändå skenade Spotifys förluster. Inte konstigt att man nu vägrar betala pengar till STIM och fortfarande inte betalat för sista kvartalet 2016.

Spotify håller dock fast vid en närmast religiös tro att man ska kunna visa vinst om man expanderar ännu mer, även om alltså förlusterna skenar snabbare ju mer man expanderar. Enligt Computer Sweden säger man:
”Vi tror att vi kommer att generera omfattande vinst i takt med att vi ökar vår räckvidd och att våra marginaler kommer att förbättras i takt med att vi skalar upp. Vi kommer därför oupphörligt att fortsätta investera i vår produkt och vår marknadsföring för att accelerera vår tillväxt”.
Vi vet vad definitionen på begåvningsutmaning är - att upprepa samma sak och förvänta sig ett annat resultat. Marginalerna har försämrats i takt med att de skalat upp.

Det hela låter som IT-bubblan 2.0 för oss som var med förra gången. Expansion till vilket pris som helst, och ingenstans ser man några vinster oavsett hur mycket man expanderar.

Skillnaden mot IT-bubblan förra gången var att det rörde sig om mindre pengar den vändan.

Därmed är inte sagt att Spotify inte är en fantastiskt bra och uppskattad tjänst. Men man ska aldrig blanda ihop kundupplevelsen med huruvida affärsmodellen är hållbar. Uppenbarligen är den inte det, eller så har man usel management.

Frågan blir när nästa finansieringsrunda kommer och om nuvarande investerare tröttnat? Då blir det istället börsintroduktion så fansen äntligen kan betala vad tjänsten egentligen kostar genom att själva finansiera den och köpa ut riskkapitalisterna.


således artikel Spotify ökade förlusten med 133%

det är alla artiklar Spotify ökade förlusten med 133% Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.

Du nu läser artikeln Spotify ökade förlusten med 133% adressen https://allmaninf.blogspot.com/2017/06/spotify-okade-forlusten-med-133.html

Prenumerera på gratis e-postuppdateringar:

Related Posts :

0 Response to "Spotify ökade förlusten med 133%"

Skicka en kommentar