titel : Rapport: Transport som tjänst kommer totalt förändra bilismen
länk : Rapport: Transport som tjänst kommer totalt förändra bilismen
Rapport: Transport som tjänst kommer totalt förändra bilismen
En rapport från RethinkX menar att transport som tjänst via elbilar och självkörande bilar totalt kommer förändra bilismen och köpmönstren fram till 2030, då 95% kommer ha bil som tjänst istället för via ägande. Bilförsäljningen kommer falla med 70%. Rapporten har dock minst ett direkt identifierbart fel.Rapporten Rethink Transportation menar att elbilar kommer leda till att transport som tjänst (TAS - transport as service) helt förändrar bilmarknaden dispruptivt. Antalet bilar kommer minska och det amerikanska folket kommer få motsvarande en tioprocentig lönehöjning genom att lägga mindre på bilism och transport.
"By 2030, within 10 years of regulatory approval of fully autonomousvehicles, 95% of all U.S. passenger miles will be served by transport-as-a-service (TaaS) providers who will own and operate feets of autonomous electric vehicles providing passengers with higher levels of service, faster rides and vastly increased safety at a cost up to 10 times cheaper than today’s individually owned (IO) vehicles. These feets will include a wide variety of vehicle types, sizes and confgurations that meet every kind of consumer need, from driving children to hauling equipment.The TaaS disruption will be driven by economics."
Här finns direkt ett fel, då detta hävdas driva BNP och ekonomisk tillväxt när hushållen får mer att konsumera för:
"Savings on transportation costs will result in a permanent boost in annual disposable income for U.S. households, totaling $1 trillion by 2030. Consumer spending is by far the largest driver of the economy, comprising about 71% of total GDP and driving business and job growth throughout the economy."
Detta är förstås totalt fel. I hushållens konsumtion ingår förstås kostnader för bilismen. Hushållen får alltså inte mer att konsumera för bara för att de kommer lägga mindre på bilar. Istället handlar det om förändrade konsumtionsmönster, där bilbranschen blir förlorare och något annat blir vinnare. Så här har rapporten fel. Däremot kan den ha rätt i att mindre tid spenderad i bil leder till BNP-drivande produktivitetsvinster.
Rapporten menar att bilförsäljningen kommer falla med 70% och endast 5% kommer äga en bil. Vad rapporten kanske inte säger är hur miljontals personer blir av med jobbet enbart i USA, på grund av detta. Kanske för att rapporten enbart ser positiva utfall?
I övrigt ska förstås efterfrågan på olja helt kollapsa, och med det oljepriset, vilket också får omfattande geopolitiska efterverkningar.
Och allt till år 2030.
Min största invändning är snarare att jag inte tror vi får se riktigt självkörande bilar (level 4/5) förrän tidigast år 2030 och att hela rapporten bara är ett utfall av hypecykelns överdrivna förväntningar. Det betyder inte att den är fel, bara att den är för tidigt ute. Ungefär som allt man hade som visioner under IT-bubblan 1999-2000 nu har infriats och mer därtill som man inte ens kunde tänka sig då. Men det tog 10 - 15 år längre.
Rapporten innehåller massor med fin övertygande grafik lämplig för TED-talks och är säkert roande för många teknologioptimister. Du hittar den här.
Rapporten menar att bilförsäljningen kommer falla med 70% och endast 5% kommer äga en bil. Vad rapporten kanske inte säger är hur miljontals personer blir av med jobbet enbart i USA, på grund av detta. Kanske för att rapporten enbart ser positiva utfall?
I övrigt ska förstås efterfrågan på olja helt kollapsa, och med det oljepriset, vilket också får omfattande geopolitiska efterverkningar.
Och allt till år 2030.
Min största invändning är snarare att jag inte tror vi får se riktigt självkörande bilar (level 4/5) förrän tidigast år 2030 och att hela rapporten bara är ett utfall av hypecykelns överdrivna förväntningar. Det betyder inte att den är fel, bara att den är för tidigt ute. Ungefär som allt man hade som visioner under IT-bubblan 1999-2000 nu har infriats och mer därtill som man inte ens kunde tänka sig då. Men det tog 10 - 15 år längre.
Rapporten innehåller massor med fin övertygande grafik lämplig för TED-talks och är säkert roande för många teknologioptimister. Du hittar den här.
således artikel Rapport: Transport som tjänst kommer totalt förändra bilismen
det är alla artiklar Rapport: Transport som tjänst kommer totalt förändra bilismen Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Rapport: Transport som tjänst kommer totalt förändra bilismen adressen https://allmaninf.blogspot.com/2017/10/rapport-transport-som-tjanst-kommer.html
0 Response to "Rapport: Transport som tjänst kommer totalt förändra bilismen"
Skicka en kommentar