titel : Vilseledning: 230-220*0.5=230-(220*0.5)=120=1*2*3*4*5=5!
länk : Vilseledning: 230-220*0.5=230-(220*0.5)=120=1*2*3*4*5=5!
Vilseledning: 230-220*0.5=230-(220*0.5)=120=1*2*3*4*5=5!
Tidigare matematikfråga handlade egentligen aldrig om matte (även om det krävde kunskaper om fakultet). Istället var det ett utmärkt exempel på vilseledning och påverkan.Fakultet. |
230-220*0.5=230-(220*0.5)=120=1*2*3*4*5=(5!)=5!
Nu handlade det egentligen inte om matte. Alla bloggläsare kan naturligtvis räknereglerna och prioriteringsordningen att multiplikation och division räknas före plus och minus (fast först ska förstås potenser räknas ut - väntar mig ett skämt från Ben Dover där).
Istället är frågeställningen en kombination av vilseledning och påverkan.
Alla har antagligen sett återkommande grafik på sociala medier med rubriker i stil med "90% svarar fel på detta", och så handlar det om prioriteringsordningen i räkneregler. Detta har nästan nått memenivå vid det här laget.
Så initialt väntar sig läsaren att det handlar om prioriteringsordning, för detta är egentligen barnsligt enkelt. Sedan knuffade jag läsaren i fel riktning via lite vilseledning:
"Vi känner alla till att många har problem med prioriteringsordningen i räknereglerna. Kanske har även bloggens läsare problem med detta? Låt oss testa om läsarna kan svara rätt på rubriken?"
Så därmed blev fokus på prioriteringsordningen istället för på fakultetstecknet, som är ett utropstecken. Ni hittar den på alla vettiga miniräknare och är rimligtvis något man lärde sig redan på högstadiet före Göran Perssons skolreform. Ingick i särskild matte på min tid iaf.
Vilseledning, påverkan och manipulation kan fungera på det här viset. Klassiskt trolleritrick - få folk att titta på fel saker. Detta används även inom påverkansoperationer eller politisk debatt - bemöt inte motståndaren, utan vrid om fokus till något annat. Det sägs att skolan ska lära ut källkritik, men lär den ut hur man kan påverka utan att egentligen ha fel?
Nej, färre än 31% av läsarna hade rätt på detta. Ett antal svarade rätt för att de inte kan räknereglernas prioriteringsordning. Det intressanta är istället de som svarade fel för att de blev manipulerade att fokusera på prioriteringsordningen och slarvade.
Slut på det senaste dygnets lektion. Nu är ni bättre rustade för valet 2018, när ni inte låter er distraheras och manipuleras lika lätt.
Vilseledning, påverkan och manipulation kan fungera på det här viset. Klassiskt trolleritrick - få folk att titta på fel saker. Detta används även inom påverkansoperationer eller politisk debatt - bemöt inte motståndaren, utan vrid om fokus till något annat. Det sägs att skolan ska lära ut källkritik, men lär den ut hur man kan påverka utan att egentligen ha fel?
Nej, färre än 31% av läsarna hade rätt på detta. Ett antal svarade rätt för att de inte kan räknereglernas prioriteringsordning. Det intressanta är istället de som svarade fel för att de blev manipulerade att fokusera på prioriteringsordningen och slarvade.
Slut på det senaste dygnets lektion. Nu är ni bättre rustade för valet 2018, när ni inte låter er distraheras och manipuleras lika lätt.
således artikel Vilseledning: 230-220*0.5=230-(220*0.5)=120=1*2*3*4*5=5!
det är alla artiklar Vilseledning: 230-220*0.5=230-(220*0.5)=120=1*2*3*4*5=5! Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Vilseledning: 230-220*0.5=230-(220*0.5)=120=1*2*3*4*5=5! adressen https://allmaninf.blogspot.com/2017/10/vilseledning-230-22005230-22005120123455.html
0 Response to "Vilseledning: 230-220*0.5=230-(220*0.5)=120=1*2*3*4*5=5!"
Skicka en kommentar