titel : Marginella förändringar i officiell inflation - trots kronförsvagningen
länk : Marginella förändringar i officiell inflation - trots kronförsvagningen
Marginella förändringar i officiell inflation - trots kronförsvagningen
![]() |
Inflationstakten 198801 - 201804. KPIF som staplar, KPI som linje. |
KPIF:s inflationstakt landade på 1.9% i april, ned något från 2.0% i mars. KPI föll till 1.7% mot 1.9% i mars.
Inga större färändringar och trots fortsatt fallande krona sänktes alltså både KPI och KPIF.
Man ska komma ihåg den sk substitutionsmetoden som innebär att om något stiger i pris så viktas det ner i KPI. Går bensinpriset upp (det är på rekordnivåer nu) så ska folket enligt KPI istället börja gå och köper mindre bensin. Till detta så är förstås bensinen idag bättre än förr och alltså inte egentligen dyrare, sk kvalitetsjusteringar. Att det fortfarande går åt lika mycket bensin även om den är renare och miljöväntligare spelar ingen roll - den är bättre.
Detta var bara hypotetiska exempel, förstås.
En stor anledning är att allt i Sverige är dyrt. Påslagen på importerade produkter är enorma för att kunna hantera löner, skatter, lokaler, regelverk, lagar och förordningar.
Fram till för några år sedan hade vi en importör av heminredning i grannbyn. Man hade fabriksoutlet på sina importvaror och sålde dem i egen regi till återförsäljarnas inköpspriser. En skål kunde kosta 10:- SEK, men sedan säljas för 100:- SEK i en butik.
Då hade importören ändå lagt på åtminstone 100%. Så om påslagen är 10x importpriset, så ger förstås 10% svagare krona bara att importörens pris stiger från 10:- SEK till 11:- SEK. Varan kan därmed säljas för 101:- SEK i butik och prisökningen blir bara 1%.
Inga större färändringar och trots fortsatt fallande krona sänktes alltså både KPI och KPIF.
Man ska komma ihåg den sk substitutionsmetoden som innebär att om något stiger i pris så viktas det ner i KPI. Går bensinpriset upp (det är på rekordnivåer nu) så ska folket enligt KPI istället börja gå och köper mindre bensin. Till detta så är förstås bensinen idag bättre än förr och alltså inte egentligen dyrare, sk kvalitetsjusteringar. Att det fortfarande går åt lika mycket bensin även om den är renare och miljöväntligare spelar ingen roll - den är bättre.
Detta var bara hypotetiska exempel, förstås.
En stor anledning är att allt i Sverige är dyrt. Påslagen på importerade produkter är enorma för att kunna hantera löner, skatter, lokaler, regelverk, lagar och förordningar.
Fram till för några år sedan hade vi en importör av heminredning i grannbyn. Man hade fabriksoutlet på sina importvaror och sålde dem i egen regi till återförsäljarnas inköpspriser. En skål kunde kosta 10:- SEK, men sedan säljas för 100:- SEK i en butik.
Då hade importören ändå lagt på åtminstone 100%. Så om påslagen är 10x importpriset, så ger förstås 10% svagare krona bara att importörens pris stiger från 10:- SEK till 11:- SEK. Varan kan därmed säljas för 101:- SEK i butik och prisökningen blir bara 1%.
således artikel Marginella förändringar i officiell inflation - trots kronförsvagningen
det är alla artiklar Marginella förändringar i officiell inflation - trots kronförsvagningen Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Marginella förändringar i officiell inflation - trots kronförsvagningen adressen https://allmaninf.blogspot.com/2018/05/marginella-forandringar-i-officiell.html
0 Response to "Marginella förändringar i officiell inflation - trots kronförsvagningen"
Skicka en kommentar