titel : Finns ingen flygskam - bara en konjunkturfråga
länk : Finns ingen flygskam - bara en konjunkturfråga
Finns ingen flygskam - bara en konjunkturfråga
Det finns ingen så kallad flygskam. Det minskande flygandet följer bara konjunkturläget, och som tidigare påtalat är den nykomna klimatångesten bara ett alibi att använda för att motivera varför man inte längre![]() |
Förän dring flygresande och konjunkturbarometer 12 månader 201301 - 201903. Data: Swedavia, Konjunkturinstituet |
Det har blivit populärt att uttrycka så kallad flygskam och klimatångest, och använda detta som förklaring till varför man inte längre tar vissa utgifter man gjorde tidigare. Ingen kommer vid fikabordet ifrågasätta den som inte längre betalar 50 000 - 100 000:- SEK för en Thailandssemester om man skyller på klimatförändringar.
Bloggen påtalade detta tidigare, att hushållens ekonomi används som alibi för att dölja den sämre ekonomi hushållen fått med högre räntor, amorteringskrav och slut på bostadsbankomaten, samt klena eller obefintliga reala inkomstökningar nu när inflationen är tillbaka runt 2%. Hushållens tydliga signaler i konjunkturbarometern om sämre ekonomi kan inte bero på arbetslöshet, eftersom den inte ändrats nämnvärt.
Tittar man på flygstatistiken och konjunkturutvecklingen, så får man en stenhård matematisk korrelation. Sedan 2013 är den hela 0.64, vilket är extremt starkt. Vi flyger helt enkelt mer eller mindre i takt med konjunkturutvecklingen, och det handlar inte om klimatångest eller flygskam.
Före 2011 är siffrorna lite spretigare, se nedan, beroende på finanskrisen och sedan skuldkrisens efterdyningar.
![]() |
201001 - 201903 |
När ekonomin återigen normaliserades runt 2012 (därav från 2013 i första grafen, pga att vi jämför med tolv månader tidigare) blev återigen korrelationen stenhård. Den är fortfarande mycket stark i hela intervallet, cirka +0.25. Det finns också en dataanomali för flygandet i april 2010, som förklarar de två spikarna. Antagligen någon form av mätfel eller felrapportering hos Swedavia.
Slutsatsen blir att klimatångesten mycket riktigt bara är ett alibi för att drar ner på utgifterna, även klimatångestgruppen via psykologisk alibisering och group think antagligen tror på detta själva. Men med nästa högkonjunktur kommer flygresandet återställas.
Det går också att se att flygskatten inte påverkat. Kurvan avviker inte från konjunkturen trots flygskattens införande, utan borde annars fallit snabbare än konjunktur. Flygsiffrorna bekräftar också att svensk konjunktur är på väg ner, även om det räcker med att titta på konjunkturbarometern för den slutsatsen.
En politisk slutsats är att eftersom konjunkturen vänder upp igen lagom till nästa val, så kommer Miljöpartiet, som satsar hårt på de klimatångestfyllda, att ligga helt fel mot opinionen och förpassas till historiens bakgård och åka ur riksdagen. Om det inte redan sker vid ett nyval under mandatperioden.
Att klimatångesten är fejkad intern alibisering på grund av relativt sämre ekonomi förändrar inte att klimatförändringar påverkade av fossil CO2 och mänsklig aktivitet är verkliga. Blanda inte ihop vetenskap med politik.
En politisk slutsats är att eftersom konjunkturen vänder upp igen lagom till nästa val, så kommer Miljöpartiet, som satsar hårt på de klimatångestfyllda, att ligga helt fel mot opinionen och förpassas till historiens bakgård och åka ur riksdagen. Om det inte redan sker vid ett nyval under mandatperioden.
Att klimatångesten är fejkad intern alibisering på grund av relativt sämre ekonomi förändrar inte att klimatförändringar påverkade av fossil CO2 och mänsklig aktivitet är verkliga. Blanda inte ihop vetenskap med politik.
således artikel Finns ingen flygskam - bara en konjunkturfråga
det är alla artiklar Finns ingen flygskam - bara en konjunkturfråga Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.
Du nu läser artikeln Finns ingen flygskam - bara en konjunkturfråga adressen https://allmaninf.blogspot.com/2019/04/finns-ingen-flygskam-bara-en.html
0 Response to "Finns ingen flygskam - bara en konjunkturfråga"
Skicka en kommentar