Gästinlägg: I Kronofogdens register tack vare PostNord

Gästinlägg: I Kronofogdens register tack vare PostNord - Hej kompis Diet tips och allmän information, I artikeln du läste denna gång med titeln Gästinlägg: I Kronofogdens register tack vare PostNord, Vi har förberett väl för den här artikeln du läser och hämta informationen däri. förhoppningsvis fylla inlägg Artikel Diet tips, Artikel hälsosam mat, Artikel nyheter, Artikel recept, Artikel underhållning, vi skriver kan förstå. Tja, glad läsning.

titel : Gästinlägg: I Kronofogdens register tack vare PostNord
länk : Gästinlägg: I Kronofogdens register tack vare PostNord

Läs också


Gästinlägg: I Kronofogdens register tack vare PostNord

Nedanstående är ett gästinlägg av "en läsare".

För första (och förhoppningsvis sista) gången i mitt liv har jag hamnat hos Kronofogden. I korthet lyder min historia som följer.
Trailer med försvunna räkningar?


I slutet av förra året köpte jag en begagnad bil. I mitten av april kom en påminnelsefaktura från Trafikverket på fordonskatt (120 kr) daterad en hel månad tidigare. Den första fakturan från Trafikverket, tydligen skickad redan i februari, har jag fortfarande inte sett röken av. Samma dag som påminnelsefakturan kom även en kallelse till ett läkarbesök som skulle ha ägt rum några veckor tidigare… Var, hur och varför min post försenats vet jag inte, men att postgången inte fungerat råder det inget tvivel om.

Jag betalade givetvis min försenade fordonsskatt omgående, men det var för sent. Bara efter någon dag kom brev från Kronofogden som meddelade att jag fått en varning. Detta innebär att jag nu står i deras register och om jag inom loppet av två år missar någon ytterligare betalning leder detta till en riktig betalningsanmärkning (som syns utåt). Det senare vore förstås en smärre katastrof, inte minst då jag är egenföretagare.

Eftersom jag inte kunde förstå att jag gjort något fel eller kunnat handla annorlunda hörde jag av mig till Kronofogden. De meddelade att försenad post kan ligga till grund för en rättelse, men att detta i så fall ska kunna bevisas. På min fråga om vad sådan bevisning skulle kunna bestå i svarade en handläggare att det ”till exempel [skulle] kunna vara ett intyg från posten som bekräftar att det varit problem att dela ut post till din adress under den aktuella perioden”.

Efter några turer lyckades jag få tag i den lokala områdeschefen vid PostNord (vilka förmedlar Trafikverkets fakturor) som skriftligen bad om ”ursäkt för de problem som varit med utdelningen hos er”. Därmed borde väl saken vara klart tänkte jag och skickade in min ansökan om rättelse. Men icke.

Kronofogden avslog min begäran om rättelse med formuleringen att jag ”anfört omständigheter som kan ligga till grund för rättelse” men att det ”inte inkommit tillräckligt med stödbevisning”. Eftersom som jag inte kunde förstå hur jag på ytterligare vis skulle kunna bevisa min egen oskuld överklagade jag till Förvaltningsrätten. Även denna instans har nu avslagit min begäran om rättelse med samma argument (”inte inkommit tillräckligt med stödbevisning”).

Där befinner jag mig idag. Visst skulle jag kunna överklaga vidare, men det tar tid och energi. Dessutom känns det tämligen utsiktslöst, och jag vill inte heller börja känna mig som en rättshaverist.

Jag inser att myndigheterna inte till något pris vill öppna den dammlucka som det skulle innebära att ge privatpersoner och företag möjlighet att ”skylla på posten” när man inte betalat sina skulder i tid. Samtidigt bygger rådande system på fungerande postgång, där jag är skyldig att bevisa min egen oskuld om eller när posten inte fungerar. Fortfarande har dock ingen kunnat förklara hur sådan bevisning egentligen skulle behöva se ut.

Nu håller jag tummarna att inget ytterligare händer innan min varning hos Fogden försvinner. Att använda e-faktura är förstås en självklarhet, men av någon anledning skickar Trafikverket ut den första skattefakturan för en nyinskaffad bil i pappersformat.

Sverige 2017, misstänker att jag inte är ensam…

/En läsare


således artikel Gästinlägg: I Kronofogdens register tack vare PostNord

det är alla artiklar Gästinlägg: I Kronofogdens register tack vare PostNord Den här gången förhoppningsvis kan ge fördelar till er alla. Okej, du ser i en annan artikel post.

Du nu läser artikeln Gästinlägg: I Kronofogdens register tack vare PostNord adressen https://allmaninf.blogspot.com/2017/11/gastinlagg-i-kronofogdens-register-tack.html

Prenumerera på gratis e-postuppdateringar:

0 Response to "Gästinlägg: I Kronofogdens register tack vare PostNord"

Skicka en kommentar